שבע אסטרטגיות מוכחות לשילוב התלמידים בשיעור

מאת: Justin Tarte

Justin Tarte. "7 proven strategies that WILL engage your students...", Life of an Eeducator ,  Saturday, August 7, 2010.

  Tarte Justin הוא מורה , מחנך ומומחה ללמידה בבתי ספר במדינת מיזורי בארה"ב , הבלוג שלו נחשב כמקור השראה למורים ולמחנכים ברחבי ארה"ב .

במהלך 5 השנים האחרונות כמחנך, למדתי רבות לגבי ההנעה של התלמידים ולגבי המעורבות של התלמידים בשיעור. לאחרונה, התחלתי לעשות רפלקציה לגבי האסטרטגיות והפרקטיקות הנוכחיות שלי שבהן אני משתמש כדי לשלב את תלמידיי בשיעור במהלך השנים. התכנית שאני עובד בה גדלה והוכפלה מכ-140 תלמידים ליותר מ-280 תלמידים, כך שאני מרגיש בטוח בכך שהאסטרטגיות הללו אכן יעילות.

 1. לא רק להשגיח...תפגינו באמת דאגה! אם לתלמיד יש יום רע, או אם לתלמיד יש יום נהדר, תנו להם הזדמנות לספר לכם על כך. תתעניינו ותקשיבו לסיפורים שלהם, משום שאם אתם יכולים להראות לתלמידים שאכפת לכם, הם יבטחו בכם, וכאשר הם יבטחו בכם, דברים קסומים יכולים להתרחש במסגרת הלימודית. תתעניינו במוסיקה שהם אוהבים, בתחביבים שלהם, בניצחונות ובמאבקים שלהם, והשתמשו במידע הזה כדי לסייע להם. אם התלמידים לא יחשבו שאתם דואגים להם, לעולם לא תצליחו ליצור עימם קשר משמעותי!

2. פנו לכל תלמיד לפחות פעם אחת בכל שיעור – כמה שתדברו עמם יותר, כך זה טוב יותר! ניסיתי לוודא שזו פרקטיקה נפוצה בכיתה שלי. אפילו אם אתם פשוט פונים אליהם ואומרים "שלום" או "מה שלומך?" זה משמעותי עבור התלמיד. בנוסף, יצירת הקשר הראשוני הזה במהלך השיעור מאפשר לתלמיד להרגיש יותר בנוח, וכפי שכולנו יודעים, התלמידים חייבים להרגיש בנוח כדי ללמוד. התלמידים לא לומדים כאשר הם לחוצים ולא חשים בנוח!!!

 3. פגשו את תלמידיכם היכן שהם נמצאים; לא היכן שהם אמורים להיות, או היכן שאתם רוצים שהם יהיו... אסטרטגיה זו יכולה להיות קשה, אבל אם אתם יכולים לשלוט בה, היא יכולה להשתלם לטווח הארוך. מדי שנה, אני מתחיל עם תלמידים חדשים, בעלי רמות יכולת שונות, סגנונות למידה שונים, ועמדות שונות כלפי חינוך. עלינו לפגוש כל תלמיד ברמה שלו. הרמה של התלמיד משמעותה היכולת שלו, סגנון הלמידה שלו, והעמדה שלו כלפי חינוך. אם אנו מתייחסים לכל התלמיד באותו אופן כמו לשאר התלמידים, אנחנו לא יכולים לצפות לאותן תוצאות! עלינו להעריך כל תלמיד ואת הגישה שלו לתהליך הלמידה באופן המתאים ביותר עבור אותו תלמיד. אל תשתמשו באסטרטגיה זהה כדי ללמד את כל התלמידים שלכם!!!

4. שיהיו לכם ציפיות גבוהות, וצפו לטוב ביותר מכל תלמיד בכל יום! אני יכול לומר, שזה קרוב לוודאי היתרון הגדול ביותר שלי לגבי הגברת המעורבות של התלמיד בשיעור. מצאתי שכאשר אתם דוחפים את התלמידים והם יודעים שאתם דוחפים אותם, הם משתתפים בשיעור ומגיבים ברמה גבוהה הרבה יותר מאשר אם אתם נותנים להם לסקור עבודה שוב ושוב. אם תלמידיכם אינם משתתפים בשיעור ואינם קשובים, ייתכן שהם משועממים, והם זקוקים לאתגר כדי להמשיך. תנו לתלמידיכם לדעת שיש לכם ציפיות גבוהות מעצמכם, וכתוצאה מכך אתם מצפים לטוב ביותר גם מהם. לעולם אל תמעיטו בכוחו של האתגר כאשר זה מגיע להשתתפות של התלמיד!

5. עשו מה שצריך כדי להוציא את תלמידיכם מהשולחנות שלהם, ותנו להם כל הזדמנות להשתמש בזרועותיהם וברגליהם! התלמידים צריכים לנוע, וישיבה במשך 7 שעות ביום היא עינוי. אני מנסה להקים את תלמידיי ולהניע אותם לפחות פעמיים שלוש פעמים בשבוע. אני מדבר על מירוצי שליחים, עבודה קבוצתית, פעילויות הדורשות בניית דברים בעזרת הידיים, ובסוף שחזור אירועים מהעבר ומערכונים שגרמו לכולם לצחוק. הגוף האנושי לא תוכנן לשבת כל היום!

6. התמקדו בשלושת ה-R: הקפדה (rigor), יחסים (relationships) ורלוונטיות (relevance) כבר דיברתי על ההקפדה (rigor) בסעיף 4 ועל יחסים (relationships) בסעיף 1, אבל אני רציתי לשמור על כל שלושת ה-R ביחד. אם התלמידים לא רואים את הרלוונטיות ואת הערך בחינוך, אז איך אנו יכולים לצפות מהם ללמוד? עלינו לוודא שמה שהם עושים בבית הספר הוא רלוונטי ומעשי, משום שאם לא נוודא זאת לא יהיה לנו סיכוי לגרום להם להשתתף בשיעור. בכיתתי, הראיתי להם את הקשרים בין מה שאנו לומדים לבין העולם שבו הם חיים. בנוסף, אני משתמש במשאבים כדי להפוך את מה שהם לומדים כך שיהיה ישים לחיים שלהם, ומראה להם דרכים להשתמש במה שלמדנו בכיתה. אם הם לא רואים את הערך, הם לעולם לא יהיו מעורבים באמת בשיעור!!!

 7. חשוב ביותר, תנו לתלמידים שלכם קול וערבו אותם בתהליך החינוכי! לרוע המזל, זה אחד מהדברים הקשים ביותר לעשותו במסגרת החינוכית, ומשום שזה אחד מהדברים הקשים ביותר זה אחד מהדברים החשובים ביותר. התלמידים יודעים איך הם לומדים, הם יודעים מה הם אוהבים ומה הם לא אוהבים, הם יודעים איך ניתן לעניין אותם בשיעור ולגרום להם להשתתף בו. מדי יום אני רואה 140 תלמידים, ומטרתי היא להשתמש בהם כדי לעזור לי לעשות את עבודתי באופן יעיל יותר ואפקטיבי יותר. התלמידים הם משאב חופשי שממנו מתעלמים רוב המחנכים. שתפו אותם בהכנת המשימות, בהוראת השיעורים, בתכנון הרובריקות ובכתיבת בחנים ומבחנים. הם יספקו לכם ידע רב, וחשוב במיוחד, הם יהיו מעורבים משום שהם חלק מהתהליך. יש להם כעת קול באופן שבו הם מתחנכים, כמו גם באופן שבו יעריכו אותם. מעורבות התלמיד = נהדרת!!!

קישור למאמר באנגלית


    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    מקסים אני ידעתי שיש חשיבות לדבר שאני עושה והקסם ששבו אך לא ידעתי איך להגדיר אותו הדבר הזה עובד בהחלט ומניב פירות טובים ומוצלחים והכי חשוב הילד יוצא מכל התהליך מאושרר ומצליח היחלד פורח מבחינה ריגשית ולימודית ואף חברתית כשרואה כדוגמא אישית איך עליו להתנהג כבן אדם ביחסי ציבור

    פורסמה ב 25/02/2014 ע״י שרה שוהם

    נראה לי שאפשר לקרוא ל האסטרטגיות המוצעות, גישה פרקטית-יישומית למימוש : כבוד האדם- הלומד.

    פורסמה ב 24/03/2014 ע״י ד"ר מאירה איזנהמר

    המאמר חשוב ורלוונטי במיוחד כיום, כאשר אנו מעוניינים להנחיל למידה משמעותית, למידה שנשארת. למידה שכזו מעודדת מעורבות של הנלמד בתהליך ההוראה והלמידה, והיא רלוונטית ובעלת ערך עבור הלומד. עקרונות אלה מובאים לידי ביטוי באסטרטגיות ההוראה בהן נוקט המורה-כותב מאמר זה.

    פורסמה ב 05/10/2014 ע״י ליאת טבול
    מה דעתך?
yyya