קריאה לתפקיד: פותרים את המחסור במורים – לקחים מסביב לעולם

Rothman, B. (2019). Role call: Solving teacher shortage – lessons from around the world. Principal Leadership, 19, 6, 10-13

מנהלי בית ספר רבים מתקשים למצוא מורים מוכשרים. בה בעת, מורים מנוסים ומיומנים נושרים מן המערכת, ופחות צעירים נמשכים למקצוע ההוראה. מדאיג במיוחד הפער ההולך וגובר בין ההיצע לבין הביקוש במקצועות המתמטיקה, המדעים והחינוך המיוחד.

אל מול המחסור המחריף במורים, מדינות רבות בעולם מוכיחות שאפשר לדאוג לעתודה של מורים במקצועות הרלוונטיים, לגרום למועמדים להתלהב מלימודי הוראה ולהשאיר מורים במקצוע זמן רב. כל זאת, מבלי להנמיך את רף הכניסה למקצוע. לשם כך, הן נוקטות את האמצעים הבאים:

שיפור דימוי מקצוע ההוראה: יישום מנגנון סלקטיבי וריכוזי בתהליך הקבלה לימודי ההוראה יכול להפוך את המקצוע לאטרקטיבי ויוקרתי. סטודנטים במדינות כמו פינלנד וסינגפור רואים בקבלה למוסדות להכשרת מורים זכות גדולה. לצורך ההמחשה, בפינלנד קשה יותר להתקבל לתוכנית להכשרת מורים באוניברסיטת הלסינקי מאשר ללימודי משפטים או רפואה. בסינגפור, מתקבלים רק 1 מתוך 8 סטודנטים, שמגישים בקשה להתקבל למוסד הלאומי לחינוך (National Institute of Education) - הגוף היחיד שמציע תוכנית להכשרה להוראה במדינה.

תמיכה כלכלית בסטודנטים להוראה: בזמן שבארצות הברית סטודנטים רבים להוראה מסיימים את הלימודים עם חובות כספיים ומקבלים משכורת נמוכה, מדינות כמו סינגפור והולנד מציעות לסטודנטים לימודים מסובסדים ותמיכה כלכלית. בסינגפור, הסטודנטים אינם משלמים דמי לימוד ואף זוכים למלגת קיום ובהולנד השנתיים הראשונות של הלימודים הן בחינם.

נתיבי קריירה מקצועיים: כאשר אין למורה גיוון ו\או קידום לאורך הקריירה, מדובר במתכון לשחיקה. לכן, בסינגפור ובשנחאי מורים יכולים לנוע ולטפס בסולם הקריירה מבחינת גובה השכר ותחומי האחריות, גם מבלי לקחת תפקיד ניהולי. שכן, למורים מתאפשר לקחת חלק בפיתוח תוכניות לימוד, להנחות סמינרים של התפתחות מקצועית בבית הספר או באזור, להשתתף בעיצוב מדיניות משרד החינוך ועוד.

מתן תמריצים לבתי ספר בפריפריה: כדי להתמודד עם המחסור במורים שהוא מורגש במיוחד בפריפריה, יש לתעל משאבים בצורה יעילה לאזורים הזקוקים לכוח אדם ומשאבים. לדוגמה, כאשר בפרובינציית קולומביה הבריטית בקנדה הבינו כי קיים קושי למשוך מורים ללמד בבתי ספר מרוחקים מהמרכז, הממשלה הזרימה 1.23 מיליון דולר לטובת כיסוי הוצאות הנסיעות, המעבר, הדיור והפיתוח המקצועי של המורים, הקמת רשת ניהול של קבלת מורים בפרובינציה ושיפור התאום בין מנגנוני גיוס המורים בקנדה.

לתקציר באנגלית

לעולם דרושים מיליוני מורים

התמיכה במורים מחליפים הכרחית כשהמחסור במורים מחריף

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya