קליקרים" כסיוע ללקויי למידה, לוחות אינטראקטיביים לקידום מצוינות: תרומת טכנולוגיה לתלמידים ברמה אקדמית שונה"
אדוה ברזל-רובין (המכללה האקדמית לחינוך אורנים), אינה בלאו (האוניברסיטה הפתוחה). "קליקרים" כסיוע ללקויי למידה, לוחות אינטראקטיביים לקידום מצוינות: תרומת טכנולוגיה לתלמידים ברמה אקדמית שונה" , ספר כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה 2013 : האדם הלומד, בעידן הטכנולוגי , י' עשת-אלקלעי, א' כספי, ס' עדן, נ' גרי, י' קלמן, י' יאיר (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2013
מילות מפתח : "קליקרים", לוחות אינטראקטיביים – "לוחות חכמים", טכנולוגיית סיוע, לקויות למידה, תלמידי כיתת מצוינות.
שימוש ב"קליקרים" בכיתה מקדם למידה פעילה ומגביר את מעורבות התלמידים בשיעורים. אנונימיות המשוב מאפשרת השתתפות פעילה ללא חשש מביקורת וכך עשויים הקליקרים להוות טכנולוגית סיוע המחזקת תפקוד תלמידים לקויי למידה המאופיינים ברמה נמוכה של הישגים, יעילות הביצוע, מוטיבציה והערכה עצמית. לוחות אינטראקטיביים מאפשרים הצגת תכני מולטימדיה אשר תומכת ברכישת ידע. עם זאת, השתתפות פעילה בשיעורים בשילוב לוחות אינטראקטיביים נמוכה מהשתתפות בשיעורים בשילוב קליקרים. מחקר זה בוחן באיזה אופן טכנולוגיית למידה (קליקרים ולוחות אינטראקטיביים, לוחות אינטראקטיביים לבדם, ולמידה ללא טכנולוגיה) באינטראקציה עם רמה אקדמית של תלמידים (מכיתת מצוינות, כיתה רגילה וכיתה מקדמת של תלמידים לקויי למידה) משפיעות על הישגים, חווית הלמידה, יעילות הביצוע, מוטיבציה ללמידה והערכה עצמית. במחקר השתתפו 74 תלמידי כיתה ט' מבית ספר על יסודי גדול בצפון הארץ המטמיע קליקרים ולוחות אינטראקטיביים: תלמידי כיתת מצוינות (מופ"ת), כיתה רגילה וכיתה מקדמת, ומורה מנוסה לשפה. הניסוי כלל 9 שיעורי שפה כפולים – 3 שיעורים בכל כיתה, עם הקצאה אקראית של תנאים טכנולוגיים ורוטציה counterbalance) ) של שלושת הנושאים הנלמדים. התוצאות הראו שהישגים, תפיסת הלמידה, יעילות הביצוע, מוטיבציה ללמידה של תלמידי כיתה מקדמת נתרמו יותר משילוב הקליקרים. זאת ככל הנראה בגלל השתתפות פעילה מוגברת המלווה במשוב אנונימי. לעומת זאת, תלמידי כיתת מצוינות העדיפו למידה בגישה הקוגניטיבית, ושילוב לוחות אינטראקטיביים תרם יותר לאפקטיביות למידה זו והפך אותה לנעימה יותר.
למאמר המלא באוניברסיטה הפתוחה , כנס צ'ייס 2013
ראה גם :
הערכת השפעות מולטימדיה על תשובות תלמידים תוך שימוש במערכת תשובות אישית ( קליקרים) אינטראקטיבית
השפעת מכשירים מסוג קליקר ליצירת משוב בשיעור על המטה-קוגניציה של הלומד
תור הזהב של הלו"א (לוח אינטראקטיבי) וקליקרים למינהם מגיע לסיומו לא רק בגלל בעיות תקציב…. כיום ניתן בקלות לשתף באמצעות התקון נייד כשלהו שבידי המורה והתלמידים ולהקרין על מסך בכתה…http://educationnext.org/bye-bye-blackboards/