פרופסור איטי עשוי להציע חינוך מזין יותר

Seeber, B. & Berg, M. (2017). The Slow Professor Can Dish Out a More Nutritious Education, Aeon

האקדמיה עברה למסלול המהיר. ההתייעלות (הכוונה במיוחד לאוניברסיטאות תאגידיות) האיצה את השעון ובתוך כך נפגעו ההוראה, המחקר והסולידריות בין העמיתים. 'תנועת ההאטה' – שהחלה אמנם בקריאה לחזור לאוכל איטי (כתגובה לגל האוכל המהיר ולנזקיו) – מציבה אתגר לקצב המטורף ולהומוגניזציה המאפיינת את התרבות העכשווית. עתה יש המבקשים לאמץ את עקרונות ההאטה גם לחינוך ולהשכלה הגבוהה בפרט מתוך תקווה שכאן עשוי להימצא הפיתרון לזמן הדוחק תוך שמירה על חינוך הומניסטי המתנגד להשלכות ההרסניות של תהליך הקורפוריזציה (תאגוד) של האקדמיה.

איטיות כפי שהיא נתפסת על פי עקרונות תנועת ההאטה איננה עניין של מהירות או של זמן. לא מדובר בחינוך איטי או מהיר, אלא ברצון לתשומת לב, ליכולת להבחין בפרטים, להעריך ידע ואיכות ולא להתמכר להסחות הדעת הנובעות מהעומס, מהתיקנון ההולך וגובר של הלימודים וההוראה ומהגברת הדגש על ניהול. איטיות משמעה לזכור שהאוניברסיטה איננה עסק כלכלי, או לפחות אינה רק עסק כלכלי שמטרתו להשיג כמה שיותר רווחים, ולהעריכה לא רק במונחים כמותיים או מונחי תפוקה.

על מנת להגן על החיים האינטלקטואליים והפדגוגיים של האקדמיה, עלינו ליצור הזדמנויות לחשיבה ולשנות את תחושת הזמן. משמעות הדבר היא למשל שלא הכל אמור להיות מתוכנן לפרטי פרטים, לא כל שעה או כל דקה אמורות להיות משוקללות במערכת בנויה לתלפיות. להיפך, אין זה אפשרי לעבוד באופן איכותי אם אנחנו חיים באופן תזזיתי כל כך.

בנוסף, חשוב, למשל, שחברי סגל ההוראה יהיו מודעים לשינויים המבניים באוניברסיטה, ולא יאשימו את עצמם באי עמידה בקצב או ביעדים. כך גם יתאפשר להיזכר מדי פעם בחדוות ההוראה. וזו בדיוק הסיבה שתנועת ההאטה חשובה לחינוך: באמצעות ההתעקשות על ההנאה היא מותחת ביקורת על התרבות העכשווית המדגישה אך ורק את השורה התחתונה.

עם זאת, הוראה איטית אינה כרוכה בהורדת סטנדרטים, חלילה, אלא בצמצום הסחת הדעת הכללית, המתמדת, כדי לאפשר למורה להתמקד בתלמידים ובנושאי העניין והמחקר שלהם ושלו. למעשה, ההוראה האיטית מהווה דרך התנגדות ללחץ הכללי להפוך את הידע לסחיר, לרווחי במובן האישי. התנגדות זאת לאינדיבידואליזציה התחרותית של האקדמיה תוביל גם להחזרת הסולידריות בין העמיתים ולהפיכת הידע למשותף יותר, לרחב יותר, לשקוף יותר.

מעבר לכל היתרונות המידיים, הרי שהוראה איטית היא בגדר חובה מוסרית במיוחד עבור חברי הסגל שנהנים מהפריבילגיה של עבודה קבועה ומוגנת. דווקא המודעות לאי השוויון המערכתי עשויה להוביל את הנהנים ממשרה בטוחה לשמש כחלוץ המתנגד לשיטה, לשפר למען הכלל את האווירה האקדמית ולהוות דוגמא ומופת עבור הסטודנטים.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

הפתרון לחינוך מיטבי במדינות העולם המתקדמות: הוראה איכותית

מפער ההישגים לחוב החינוכי: הבנת בעיית ההישגיות בבתי ספר בארה"ב

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya