ערכו של מילון רב-מילים להוראת הלשון בסביבה המתוקשבת בכיתה

מילון רב-מילים הוא המילון היחיד ברשת שכולל ניתוח מורפולוגי מלא, המאפשר למצוא במילון כל מילה בעברית, בכל צורת נטייה ובכל צורת כתיב. לאחרונה יותר ויותר מורים ללשון המלמדים בכיתות מתוקשבות עם מחשבים ניידים עושים בו שימוש לצורך הפעלת תלמידים בביה"ס.

מילון זה הוא מילון סינכרוני. המילון עדכני יותר מאבן שושן, ומציג ערכים המופיעים בעברית בת-ימינו.

מילון רב-מילים קיים כאתר באינטרנט. למילון מקוון שני יתרונות מרכזיים: א. אפשר לעדכן אותו באופן שוטף, להוסיף מילים חדשות ומשמעויות חדשות. ב. אפשר לחפש בו כל מילה עברית, בכל צורת נטייה ובכל צורת כתיב (לדוגמה: וכשיבקשוהו), ולא רק לפי שורש או צורת יסוד, כפי שהדבר במילון המודפס.

הגרסה הממוחשבת של המילון, הכוללת את תכני המהדורה המודפסת, את תוכנת הניתוח המורפולוגי, וכן תוספות של ערכים ופירושים שנוספו מאז צאת המילון המודפס ועד היום, נמצאת כיום בבעלות חברת "מלינגו", שהיא חברה-בת של אנציקלופדיה בריטניקה.

ייחודו העיקרי של מילון רב-מילים הממוחשב הוא בכך שהוא מנתח מילים שמוקלדות בכל נטייה ובכל כתיב (חסר, מלא, חלקי ואף צורות כתיב לא-תקניות). עבור מילים עם הטיות, המילון הממוחשב מחזיר תיאור של ההטיה וכן את הצורה המנוקדת. למשל, עבור השאילתה "וכשתקחוהו" מתקבל הערך "לקח", וכן, בלשונית הנקראת "דקדוק", מתקבל הניתוח: וּכְשֶׁתִּקְּחוּהוּ = וְ + כַּאֲשֶׁר + אַתֶּם תִּקְּחוּ אוֹתוֹ (עָתִיד).

חברת "מלינגו" החליטה שלא להמשיך לתמוך בגרסת התקליטור שיצאה לאור על ידי מט"ח, אלא להעלות את המילון והמערכת המורפולוגית כאתר אינטרנט, שהגישה אליו היא בתשלום דמי מינוי חודשיים.

אתר האינטרנט של רב-מילים כולל כלי עזר לשוניים נוספים, ובהם תזאורוס (אגרון מילים נרדפות), מילון צירופים, כלי להצגת ניתוחי מילים וכתיב מלא, לניקוד והגיית מספרים, כלי להשלמת מילים בתשבצים בהינתן חלק מאותיותיהן, וכן תרגום המילים לאנגלית ומאנגלית לעברית.

מדי מספר ימים עולה לרשת גרסה חדשה של המילון. מערכת המילון מוסיפה הן מילים שנכנסות לשימוש בשפה, הן מילים שמחדשת האקדמיה ללשון העברית והן מילים המוצעות על ידי משתמשים.

מאפייני המילונים בשפה העברית

צורת הפעלת התלמידים בכיתה המתוקשבת המחוברת לאתר רב-מילים :

אנו עוסקים במילונים חד- לשוניים, כלומר מילונים המגדירים מילים באמצעות מילים אחרות מאותה השפה, ועל כן זו אינה משימה פשוטה.

מומלץ להפעיל את התלמידים לאיתור הערכים במילון רב-מילים עפ"י משמעויות של מילים נרדפות:

הגדרה על דרך הנרדפות- הגדרה בעזרת מילה / מילים אחרות הקרובות/ זהות במשמעות לערך המבוקש.

דוגמה:
המולה- רעש
שוליה- עוזר, חניך מתמחה
שטות- אִיוולת, טיפשות, סִכלות

המשימה:

עליכם למצוא מילים נרדפות לביטוי "פסולת"
פסולת
– משמעה המקורי הוא בתחום הפיסול: החומר שנפסל מן הפֶּסֶל. משמעות זו אינה בשימוש בימינו (כך לפי רב-מילים שלא מזכיר אותה). עוד משמעות המייחדת מילה זו היא שימושה לחומר שנפסל בתהליך ייצור או עבודה, כגון 'פסולת בניין' (ולא 'אשפת בניין' או 'זבל בניין').

במשימה זו נעשה שימוש משולב באגרון (תזאורוס) ובמילונים האלף-ביתיים. יש להקדים דיון על ההבדל ביניהם ולהסביר לתלמידים כיצד בנוי האגרון ומה אפשר ללמוד ממנו.

לפני הבירור המילוני מומלץ לקיים דיון בכיתה על המילים. יש לבדוק באיזו מידה המילים מוכרות לתלמידים. יש לעודד את התלמידים לציין את שורשי המילים או לציין מילים אחרות מאותו שורש, וכך יוכלו לעמוד על מובנן עוד לפני העיון המילוני. עוד אפשר להציע לתלמידים להגדיר בעצמם את המילים ולהשוות את הגדרותיהם לאלה שבמילונים.

אפשר לשקול הכנה של המשימות בקבוצות, וכל קבוצה תציג את ממצאיה לכיתה.

ראה גם מידע נוסף על מילון רב-מילים בויקיפדיה בעברית

ראה גם:  מצורף בטור המידע מצד שמאל ( "חומרים נוספים" ) גם מאמרן של סימה חרוב ורונית גדיש :"מן הטקסט אל המילון ובחזרה" .

גרסת הדגמה חופשית של רב-מילים

אתר רב-מילים

אתר רב-מילים כולל:

• מלוא התכולה של מילון רב-מילים השלם – כל אוצר המילים העשיר של השפה העברית על כל רבדיה, הסברים, מקורות, דוגמאות שימוש ועוד.
• רשימת כל הצירופים הלשוניים שבהם מופיעה כל מילה, והסבריהם .
• חריזה אוטומטית - רשימת כל המילים המתחרזות עם כל מילה .
• 'מעבדה לשונית': ניתוח דקדוקי מלא לכל מילה (חלק דיבר, מין, מספר, בניין, גוף, זמן, שורש, צורת יסוד, כינויים ואותיות שימוש, כתיב מלא תקני, ועוד).
• אוצר המילים הנרדפות (התזאורוס) של חברת מלינגו, הכולל מספר עצום של מילים נרדפות (ואף צירופי מילים) מכל רובדי השפה .
• תרגום עברי-אנגלי ואנגלי-עברי.

השימוש בתוכנת רב-מילים קל, ידידותי, ואינו דורש ידע מוקדם בלשון. אפשר להקליד כל מילה בדיוק כפי שהיא מופיעה בטקסט כלשהו (גם מילים בנטייה, עם כינויים, עם אותיות שימוש וכו'), ולקבל עליה הסבר מלא, דוגמאות וכן מידע לשוני רב ומגוון. ניתן גם להקליד מילה באנגלית ולקבל את תרגומה לעברית.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya