עצמי למידה, רעיון טוב אך לא מעשי בחינוך

הדיווחים האחרונים המגיעים מארה"ב, קנדה ואירופה מלמדים על אכזבה רבה מאפשרויות היישום של עצמי למידה בחינוך. הכותבים, אנשי חינוך חדשניים בתחומי התקשוב החינוכי וגם בתעשייה, מעידים כי הרעיון של עצמי למידה הניתנים לשימוש חוזר במערכת החינוך הוא כשלעצמו הגיוני ביסודו, אך באופן מעשי קשה מאד ליישמו בשטח. הבעיה העקרונית היא שעצמי למידה לא ניתנים להפרדה מההקשר התוכני שלהם. כל עוד יש משמעות רבה לתכנים במהלך הלמידה, קשה באופן מעשי להפריד את עצמי התוכנה או התבניות מהתוכן החינוכי הקונקרטי.

  Death of Learning Objects

 RIP – Ping on learning objects

התייחסות קודמת של פרופסור דניאל למייר לחוסר התועלת של עצמי למידה

 

מה דעתך?

    יש להיזהר מאופנות והתלהבות וסחיפה, ומצד שני יש להיזהר מהתפכחות יתר – לשפוך את התינוק עם המים. קצת פרופורציה: המושג עצמי למידה תפס יותר מדי, כי דובר בו על הרבה כסף, וחבורת תוכן גדולות ראו בזה הזדמנות עסקית. לצערנו, יותר מדי אנשי חינוך שלא מיישמים ביקרותיות פשוטה, נרתמו לאופנה, והחלו לפזר סיסמאות ריקות מיישום בעניין.נכון – מי שחשוב שחומר למידה ניתן להרכיב מחלקים קטנים כמו לגו להקשר נתון, הוא לעולם לא עשה זאת בפועל, רק דיבר על משהו לא ישים.מאידך הרעיון של מאגר מבניות לימוד קטנות יחסית (נושא לא מורכב) בהחלט יכול לשמש מורים בהוראה בסביבה מקוונת, שלא צריכים להמציא שוב גלגל.לא יהיו לעולם עצמי למידה נטולי הקשר תוכן – אבל כן חשוב ללמד מורים לחבר מבניות לימוד כך, שהם מורכבות מיחידות קטנות יחסית, שניתן לשמור אותן לשימוש במטלות לימודיות אחרות, למורכבות אחרת, לקהל שונה וכו'.בקיצור – בואו לא נחגוג את מות עצמי הלמידה, כמו שלא נדרוש ממורים לעשות עצמי למידה בתפיסה הסכמטית והלא ישימה כמו שניסו לעשות….דרך אצמע טובה תמיד. לא להיות בשוליים הקיצוניים. לא כאן ולא כאן.

    פורסמה ב 23/06/2006 ע״י אברום רותם
    מה דעתך?