עיצוב מדיניות חינוכית – גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים

עיצוב מדיניות חינוכית – גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים
מחבר/ים: פרופ` מרים בן-פרץ
הוצאת מכון מופ"ת , 2011

ספר זה מבוסס על שתי הנחות: האחת, עיצוב מדיניות חינוכית הנעשה כתגובה נאותה לאתגרי הגלובליזציה, מחייב התייחסות הוליסטית למספר היבטים: הגירה, כלכלה, סביבה וטכנולוגיה. ההנחה האחרת היא כי על מנת לעצב מדיניות שתענה על מגוון אתגרים אלו, יש צורך בקואורדינציה בין תחומים מרכזיים בחינוך: תכנון לימודים, הוראה והכשרת מורים. הספר מנתח מקרים אחדים של מדיניות חינוכית בישראל ומחוץ לה, ומציג מודל הוליסטי חדשני, עיוני ומעשי, לעיצוב מדיניות החינוך.

עיצוב מדיניות חינוכית הוא תהליך תובעני, המאופיין לעתים קרובות בעימותים ובדינמיקה מורכבת. מודל עיצוב המדיניות שמוצג בפרק האחרון של הספר (פרק 13) מנסה לענות על דרישה מאתגרת זו. כדי להבין את התהליך של עיצוב המדיניות החינוכית ולזהות את הגורמים המשפיעים עליו, הופיעו בספר ניתוחי מקרים באמריקה הלטינית, בישראל, באנגליה, בניו זילנד ובארצות אחרות. ניתוחים אלו והדוגמאות הישראליות וכן הספרות שנדונה מספקים יחדיו לסקירה על הגורמים ועל בעלי העניין המשפיעים על המדיניות החינוכית.

המודל ההוליסטי לעיצוב המדיניות החינוכית כמענה לשינויים גלובליים

המודל מאגד תרומות שונות של נציגי השינויים הגלובליים ותחומי החינוך וקולות של סוכנים ובעלי עניין נוספים בתהליך המורכב. התהליך כולל כמה רבדים, שלבים המאורגנים ברצף קבוע מראש, ושיאו בהצהרת מדיניות רשמית בדרגה הגבוהה ביותר של התפתחות ספירלית של המדיניות. המודל נועד להוביל להמלצות כלליות הנוגעות לשינויים בתכנית הלימודים, בהוראה ובהכשרת מורים, אך הוא משאיר למינהל המקומי את הכוח להתאים את ההמלצות להקשרים הספציפיים שלו. סינרגיה בין הגופים והגורמים השונים חיונית להצלחת המדיניות החדשה.


פרופ' מרים בן-פרץ היא פרופסור אמריטוס באוניברסיטת חיפה. מחקריה עוסקים בפיתוח ובהערכה של תכניות לימודים, בקביעת מדיניות חינוכית, בהכשרת מורים ובהתפתחותם המקצועית ובחינוך יהודי בישראל ובתפוצות. היא פרסמה מאמרים רבים ופרקים בספרים, וכן כתבה וערכה עשרה ספרים בנושא מחקריה. בן-פרץ כיהנה כראש החוג להוראה וכראש בית הספר לחינוך באוניברסיטת חיפה וכן כנשיאת המכללה האקדמית תל-חי. כמו כן היא עמדה בראש ועדות שמינו שרי חינוך, כגון הוועדה לרפורמה בבחינות הבגרות, הוועדה להכנת תכנית החומש למגזר הערבי והוועדה לבדיקת הכשרת המורים בישראל. בשנת 1997 קיבלה בן-פרץ אות הוקרה מטעם תחום תכנון לימודים באגודה האמריקנית לחקר החינוך (AERA). בתשס"ו (2006) הוענק לה פרס ישראל על חקר בחינוך. ב-2010 הצטרפה בן-פרץ כחברה ב-National Academy of Education (NAEd) בארצות הברית


לקטלוג ההוצאה לאור במכון מופ"ת

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?