עד כמה מיטבי מסוגל להיות המורה המקוון המיטבי ?
מאת: גילה לוי עצמון
מילות מפתח:
הוראה בסיוע מחשב
הוראה מרחוק
הוראה מתוקשבת
מאפייני תפקיד
מאפייני תקשוב בחינוך
מורה מקוון בכיתה
סביבות למידה מתוקשבות
סביבות למידה עתירות טכנולוגיה
לא קל להיות מורה מקוון מיטבי. דרוש כאן שילוב של כישורים ומיומנויות רבות: ראשית, הכישורים הפדגוגיים להוראה, הדרושים לכל מורה ומנחה, מקוון או לא: היכולת לבנות מערך שיעור מותאם ללומדים, המעביר את הידע בצורה הנכונה, והיכולת להפעיל את הלומדים בכדי להבנות ידע. כותבת גילה לוי עצמון : "ומתוך ההתנסות שלנו בבניית יחידות לימוד מתוקשבות, התבהרו לי דרישות נוספות למורה המקוון: למורה הבונה שיעור מקוון חייבות להיות מיומנויות לא רק של מומחה תוכן, אלה גם של מפתח הוראה: בחירת האמצעים הטכנולוגיים הרלוונטיים ביותר לנושא והשימוש בהם בצורה היעילה ביותר".
למאמרון של ד"ר גילה לוי עצמון
yyya
נראה לי שהמאמר מרחיק לכת במסקנות ובניתוח המורה. סליחה, האם מורה שלימד אותי לפני דור בבי"ס גאולים בירשולים, ודאי בתיכון (בית ירח בעמק הירדן) לא צריך להיות פדגוג, מומחה תוכן ולפתח את השיעור? מה החדשנות הזאת שהיום זה בלתי אפשרי ואז זה היה אפשרי? נראה לי שהרחקנו לכת המתן משמעות מיסטית לא ריאלית לעידן הדיגטאלי ולטכנולוגיה הנילוות לסביבת הלמידה. אוי-אוי-אוי המורה צריך ללמד רחמנה ליצלן… מורה צריך להיות מורה, פדגוג, מחנך, מומחה בתחום התוכן אותו הוא מלמד, ללא קשר לזמן ולמקום ולטכנולוגיה בעכשוית. והביטוי "קללת המידע" או משהו כזה מגוחך במקרה הטוב, בהקשר זה. מה קרה פתאום שהכל נהיה לבלתי אפשרי? לא נסחפים קצת?בקיצור חברים טובים, נא לא להגזים ולחשוב שהיום הומצאה הפדגוגיה והההוראה. זהירות בהיסחפות, ויפה שעה אחת קודם.