סטודנטיות מתנסות במחקר פעולה: תרומת ההתנסות להתפתחותן המקצועית, כפי שהיא נתפסת על ידי הסטודנטיות המעורבות בתהליך – דוח מחקר

המחקר עוסק בתרומת "מחקר הפעולה" להתפתחות המקצועית של סטודנטיות להוראה (שנה ג') שהתנסו בביצועו במסגרת ההדרכה הפדגוגית כחלק מתכנית הכשרתן. המחקר התמקד בזיהוי ובתיאור סוגי הידע שנוצרו אצל הסטודנטיות במהלך התנסות זו.
אוכלוסיית המחקר כללה 11 סטודנטיות.  שיטת המחקר הייתה איכותית. הסטודנטיות כתבו פרקים רפלקטיביים כחלק ממחקר הפעולה שהן ביצעו בכיתות ההתנסות שלהן. פרקים אלה היו מעין דיאלוג בין כל סטודנטית לבין עצמה, בינה לבין המדריכה הפדגוגית ובינה לבין הקורא. פרקים רפלקטיביים אלה  נותחו ניתוח תוכן והיוו בסיס לראיונות עם הנחקרות.
בין היתר נמצא כי באמצעות מחקרי הפעולה, הסטודנטיות רכשו ידע פרקטי-פדגוגי, ידע של אמונות ודילמות חינוכיות, ידע על מחקר פעולה וידע על עצמן כסטודנטיות וכמורות. כחוקרות, כלומדות  וכמורות בנו הסטודנטיות את זהותן המקצועית, פיתחו תחושות של כוח ושל מסוגלות אישית, כמו גם אמונה ביכולת לשנות דברים. המחקר מציע כיוונים נוספים והמלצות לשילוב מחקרי פעולה בתכניות ההכשרה.

המחקר נערך במסגרת מכללת סמינר הקיבוצים ובסיוע מכון מופ"ת.

דוח המחקר נמצא בחדר העיון של מרכז המידע הבין-מכללתי במכון מופ"ת. מידע נוסף עליו ניתן למצוא במאגר חומרי למידה, הוראה ומחקר.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya