משחקים בגן מכינים את הילדים לבית הספר

מקור וקרדיט: ציפי בלום
 
 Pre-schoolProgram Shown to Improve Key Cognitive Functions, Self-control, Program Promises Improvement in Academic Achievement for Children of Poor Families
 
ילדים בסביבות גילאי ארבע יכולים להיות מוכנים הרבה יותר טוב לבית הספר על ידי שימוש ב"משחק פורמאלי" שילמד אותם כיצד לזכור, איך לשים לב לדברים ואיך לחשוב נכון, כך על פי מחקר שפורסם היום.

מחקר אמריקאי
קובע כי התפתחות תוכנית הלימודים בגני הילדים כהכנה לבית הספר יכולה לגרום לצמצום הפער בין ילדים המגיעים מאזורים עניים לבין ילדים המגיעים מאזורים עשירים, ובה בעת לעזור בצמצום ההיעדרויות מבתי ספר וההרחקות.

התוכנית החדשה נוסתה לראשונה על ידי פרופסור אדלה דיאמונד, מאוניברסיטת בריטיש קולומביה. מסקנות הניסוי הוכיחו כי יישום התוכנית תהיה זולה ואפקטיבית.

תוכנית הלימודים תוריד את הפער הקיים היום בהישגים שבין ילדים עניים לילדים מבתים אמידים. כמו כן התוכנית אמורה להוריד את רמת ההתנהגות האנטי חברתית בין הילדים, גם עבור ילדים הסובלים מהפרעת. ADHD
זה עשוי להוביל לשינוי משמעותי, במיוחד עבור ילדים שלא היה להם יתרון", אמרה פרופסור דיאמונד והוסיפה "שיעור התלמידים הנושרים מבתי הספר, או מורחקים ממנו, מורים שלא מעוניינים ללמד בלל שחיקה, פשעים, התמכרויות לסמים וכן אבחונים של ADHD ושאר הפרעות קשב וריכוז יכולות להצטמצם אם הילדים יקבלו סיוע מוקדם יותר במהלך חייהם".

המחקר שפורסם היום בעיתון מדעי, נערך על ידי פרופסור אלן סמית'רס מאוניברסיטת באקינגהם. המחקר הוגדר "מאוד חשוב", והוא נשען על מסורת אירופאית שלחינוך בגן הילדים.
תוצאות המחקר אמורות לעזור לממשלת בריטניה להחליט בקשר לתוכנית לימודים לגני הילדים שתעזור לצמצם את פערי המין והרקע הכלכלי בין הילדים. המחקר מוכיח כי הסיכויים להצליח להפחית את הפערים בגיל הזה גבוהים בהרבה מאשר בגיל המבוגר יותר.

באנגליה החליטו להעניק את המירב באיכות הטיפול בילדים בגילאי שלוש וארבע- הם התמקדו בטיפול בילדים והענקת חום ולא בתכני הלימוד. גני הילדים נעזרים בהצגות, עזרי לימוד ויזואליים, ציוד שונה שיאפשר לילדים לחוות התמקדות ללא הסחות דעת. הילדים לומדים לתת תגובות מחושבות ולא מה שקופץ ישר בראש, הם לומדים להשתמש בכלים שכבר רכשו.

התוכנית נוסתה בעבר בכמה מדינות בארצות הברית על מנת לשפר "הצלחה אקדמית", ולא רק תוצאות IQ. המחקר החדש הוכיח כי ניתן לכמת את התוצאות ולהוכיח את יעילות השיטה.
פרופסור דיאמונד מספרת כי המחקר הראה כי ילדים בני חמש שהשתתפו בניסוי הוכיחו תוצאות טובות ועולות בהתמדה לעומת ילדים עם רקע דומה שלא קיבלו את התוכנית. היא אומרת כי השפעה של התוכנית הייתה גדולה יותר מכל השפעה מיגדרית או גילאית.

תוצאות אילו מתאימות להתרשמות המורים שניסו את התוכנית לימודים החדשה בכיתותיהם. "לאחר שנה אחת, המחנכים היו כל כך משוכנעים שהתוכנית השפיעה לטובה על התלמידים, שהם העבירו את כל בית הספר לעבוד על פי כללי התוכנית החדשה",
היא אמרה.

חוקר שותף, ומדריך במרכז הארצי למחקר על חינוך הגיל הרך, סטיבן ברנט, כותב כך: "משיקולי עלות-תועלת הוכיחו כי ההשפעות הכלכליות בטווח הארוך בשיפור הפונקציות הניהוליות הן גדולות יותר בהשוואה ליתרונות השיפורים האקדמיים של ניקוד במבחנים. שיפור הפונקציות הניהוליות מוביל להימנעות מפעילויות מסוכנות, כגון: עישון, הריונות בגיל העשרה ופשע".

התוכנית, "כלים למוח", פותחה במשך 12 השנים האחרונות על ידי פסיכולוגיים חינוכיים אמריקאיים, ד"ר דבורה ליאונג והלנה בודרובה. התוכנית מבוססת על תיאוריות של הפסיכולוג הרוסי לב ויגוטסקי.

התוכנית כוללת בהתחלה פעילות קבוצתית - כל ילד מציין את מזג האוויר, מעדכן את לוח השנה הכיתתי, משתתף בשעת סיפור ומזיז את גופו בשעת ריקוד. לאחר מכן כל ילד באופן עצמאי יוצר לעצמו את סדר היום להמשך היום. כתוצאה מכך- כיתה או גן הלוקחים חלק בתוכנית עשויים להיראות כאילו יצאו מתוך סיפור אגדה.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya