מחקר לגבי השימוש של הסטודנטים בספרי הלימוד האלקטרוניים בקמפוסים רבים

מאת: E. Baek

Baek, E., & Monaghan, J. (2013). Journey to Textbook Affordability : An Investigation of Students' Use of eTextbooks at Multiple Campuses. International Review Of Research In Open & Distance Learning, 14(3), 1-26.


ספרי הלימוד האלקטרוניים (eTextbooks) חדרו לאחרונה במהירות לשוק ספרי הלימוד בארה"ב ובמדינות נוספות.

כדי לתמוך באופן אפקטיבי בלמידה של הסטודנטים, חשוב להבין את ההתנסויות של הסטודנטים לגבי שימוש בספרים האלקטרוניים.

מחקר זה תוכנן כדי להשיג הבנה לגבי ההתנסויות של הסטודנטים בשימוש בספרים האלקטרוניים ואת המשתנים המשפיעים על ההתנסויות שלהם, תפיסותיהם, ועמדותיהם כלפי הספרים האלקטרוניים.

ב-33 קורסים, חברי הסגל בחמש אוניברסיטאות בקמפוסים ברחבי מדינת קליפורניה השתתפו בפרויקט פיילוט של ספרים אלקטרוניים במהלך סתיו 2010.

662 סטודנטים ענו על שאלונים לגבי הקורסים הללו.

הממצאים העיקריים כוללים:
1) למעלה משליש מהסטודנטים היו מרוצים מהספר האלקטרוני.
2) למעלה ממחצית מהסטודנטים הרגישו שהספרים האלקטרוניים היו קלים לשימוש;
3) לסטודנטים מבוגרים יותר (גילאי 22 ומעלה) היו התנסויות חיוביות יותר עם הספרים האלקטרוניים מאשר לסטודנטים צעירים יותר;
4) הסטודנטים אהבו במיוחד את העלות של הספרים האלקטרוניים, את הנגישות שלהם, את משקלם הקל, ואת המאפיינים של חיפוש מילת מפתח.

מחקר זה רומז שספר הלימוד האלקטרוני חייב להיות בעל איכות גבוהה, ומקור קל לשימוש כדי לשמש כאפשרות של ספר לימוד עבור הסטודנט.

מסקנות והמלצות

מחקר זה מציג שספרי הלימוד האלקטרוניים חייבים להיות מקור בעל איכות גבוהה וקל לשימוש כדי לשמש כספר לימוד עבור הסטודנטים.

ככל שהסטודנטים תופסים את הספרים האלקטרוניים כקלים יותר לשימוש, כך הם יהיו נכונים יותר בעתיד ללמוד בקורס הדורש שימוש בספר אלקטרוני או להמליץ לחבר ללמוד בקורס כזה.

אולם 34% בלבד מהסטודנטים היו שבעי רצון מהספר האלקטרוני.
כדי להפוך את ההתנסויות של הסטודנטים לחיוביות יותר, יש להציג לסטודנטים חומר איכותי עם עיצוב ידידותי למשתמש.

המחברים טוענים כי יש לבדל את הספרים האלקטרוניים מהספרים המודפסים על ידי הדגשת יתרונותיהם.
לדוגמא, הסטודנטים אהבו את המאפיין של הקלקה מהירה אחת על חיפוש מילת מפתח שלא קיימת בספרים המודפסים.
בנוסף, סטודנטים רבים הזכירו שבשאלות הפתוחות הם אהבו את משאבי הלמידה הנוספים שהספר האלקטרוני הציע, כגון: חידונים עם משוב מיידי, מוסיקה, וידאו, קריינות, הנחיות לשיעורי הבית עם משוב, וקישורים לרשת הקושרים לנושא. זה יכול לסייע לסטודנטים להבין טוב יותר את התוכן, מה שתורם ללמידה ולשביעות הרצון של הסטודנט בדרכים חיוביות.

נראה כי סטודנטים בעלי ניסיון רב יותר בשימוש במשאבים אלקטרוניים כמשאבים אקדמיים מסוגלים להעביר מיומנויות אלה לאינטראקציות שלהם עם ספרי הלימוד האלקטרוניים.

כתוצאה מכך, סטודנטים מבוגרים יותר חושבים שספרי הלימוד האלקטרוניים קלים יותר לשימוש מאשר הסטודנטים הצעירים יותר; סטודנטים אלה דיווחו על שביעות רצון גבוהה יותר ועל עמדות חיוביות יותר כלפי השימוש בספרי הלימוד האלקטרוניים.

רבים סבורים כי ספר הלימוד האלקטרוני הוא אחד הפתרונות המעשיים ביותר לסוגיות הנוכחיות הנוגעות לספרי הלימודים במכללה.
אולם המחברים טוענים כי במקום להתמקד בפתרון אחד בלבד, קיימות אפשרויות נוספות כגון: ספרים מודפסים (חדשים, משומשים או מושאלים), וספרי לימוד בקוד פתוח.

כמו כן, יש לשקול גם תכניות המממנות ספרי לימוד ותכניות המחליפות ספרי לימוד.
אפשרות של ספרי לימוד זמינים יותר המאפשרת לחברי הסגל להתאים את התוכן של הספר לקורס תהווה תוספת גדולה לכל פתרון.


קישור לתקציר המאמר באנגלית

ראה גם :

פרויקט סד"ן (ספר דיגיטלי נייד) באו"פ הגיע לשלב השלישי: ספר הלימוד — על טאבלטים של הסטודנטים




מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?