מדוע מיומנות של קריאה חשובה יותר במיוחד בעידן הדיגיטאלי?
מקור וקרדיט: (תודה לסטיפן דאונס על ההמלצה).
"Why Reading Matters Even More in the Digital Age, " Clare's Muse's
ראו מצגת של המחברת בקובץ המצורף מימין.
פרופסור קלייר בראט, מרצה בכירה לפסיכולוגיה חינוכית באוניברסיטת OISE/UT בטורנטו המתמחה בלמידה מתוקשבת והכשרת מורים, מציגה בהרצאתה בכינוס EC00 2006 בקנדה את חשיבות פיתוח מיומנויות חדשות ללומדים בעידן הדיגיטאלי.
דרישות הסף ללומדים במערכות ממתוקשבות מחייבות כיום מיומנויות של גמישות קוגניטיבית ויכולת אוטונומיה גבוהות יותר אצל הלומדים. יכולת של למידה עצמית חשובה במיוחד בעידן הדיגיטאלי כי הסביבה משתנה במהירות ולומדים חייבים לפתח יכולת התאמה לשינויים ויכולת לחשיבה קוגניטיבית גמישה. לכן, האסטרטגיה החינוכית המתאימה לטווח ארוך היא לחשוף את הלומדים להיקפים משמעותיים של תכנים מקוונים כדי לסגל את הלומדים להתמודדות עם קריאת טקסטים מרובים. הניסיון לדלל את התכנים בלמידה המקוונת לא יועיל לתלמידים בעתיד.
ההתנסות המקוונות משתנה כיום והיא כוללת אלמנטים משמעותיים יותר של מעורבות ושילוב אוכלוסיית משתתפים לצד טקסטים אוטנטיים. האינטראקטיביות באתרי אינטרנט תלך ותגדל בעתיד. מכאן שאנו צריכים להכין את התלמידים לסביבות מתוקשבות שהן גם עתירות מידע וגם עתירות אינטראקציה של משתמשים.
קריאה מקוונת דורשת כיום יותר מודעות ביקורתית המבחינה בין טפל לעיקר וגם יכולת הערכה עצמית של חומרים ותכנים.
יש צורך לחשוף תלמידים לאסטרטגיות של קריאה מובחנת הדורשת בו-זמנית גם הבנה של הייצוגים וגם הערכה של הטקסטים. בהתפתחות הטכנולוגית באינטרנט כיום הטקסט מופיע בשילוב ייצוגים נוספים כגון וידאו, אודיו ולכן יש צורך לפתח יכולת קריאה והבנה משולבת של ייצוגים משתלבים.
קריאה מקוונת פירושה יכולת לזהות שאלות חשובות תוך כדי ניווט במצבורי מידע מורכבים בהם יש לכרות את המידע על מנת לענות על שאלות המפתח. לכן, הלומדים צריכים לדעת להעריך באופן ביקורתי את המידע, למזג ולגבש אותו (מיומנות של סינתזה- מיזוג) וגם לדעת כיצד להעביר אותו או להפיצו בצורה נכונה ותמציתית ללומדים אחרים שהם משתתפים פעילים בסביבה המתוקשבת כיום. אלו הם חמשת המיומנויות החדשות אותם צרכים להפנים אצל התלמידים אשר ההתמודדות שלהם בעתיד תהיה עם סביבות עתירות מידע ומדיה.
קריאה מקוונת באינטרנט מחייבת:
· בחירה סלקטיבית של מידע מתוך אתרים.
· יכולת התמודדות עם כמויות מידע גדולות וגם עם תכנים לא מאוזנים (תכנים שאין בהם רצף ועקביות כמו בספרי הלימוד המסורתיים).
· יכולת להעריך את המידע, יכולת להעריך את הרלבנטיות של המידע ורמת עדכונו.
· יכולת קריאה ביקורתית של פיסות המידע
· יכולת מעמיקה של הבנת הטקסטים הרבים לאחר פעולת המיזוג.
בהמשך המצגת מפרטת פרופסור קלייר בראט שורה של אסטרטגיות להערכת מידע תוך כדי קריאה ביקורתית, ביניהם האסטרטגיה של ד"ר אלן נובמבר להבנת ה- Meta-web, תבחיני הערכה לאתרי אינטרנט של קאתי שרוק ועוד.
פרופסור בראט ממליצה במיוחד על האסטרטגיה של ד"ר ג'ולי קוירו (Coiro, J. 2005) לניתוח והבנה של טקסטים מקוונים. עפ"י אסטרטגיה זו יש לפתח לצד הקריאה גם יכולת איחזור מתאימה (שימוש מושכל במנועי חיפוש) ויכולת איתור ומיקוד מושגים מרכזיים תוך כדי החיפוש. תוך כדי הקריאה, הלומדים צריכים לגלות ספקנות לגבי הטקסטים כבר בשלבי הבחירה ההתחלתיים ולבחון את מהימנות ותקפות מקור המידע וגם לנתח את הקישורים של הטקסט המסוים (לגלות באמצעות מנוע חיפוש מי יצר קישורים חיצוניים אליו).
יש לחשוף גם את התלמידים גם לטקסטים אינטראקטיביים בהם יש הערות ותגובות של הקוראים העשויים לעתים להתפתח דיון מסתעף באינטרנט סביב הטקסט. המשובים המיידים (כגון "טוקבקים") לצד הטקסט או אחריו הם נקודות ציון חשובות לקוראים להבנה טובה יותר של הטקסטים והמשמעויות הנסתרות שלהם.
יש לפתח מיומנויות של קריאה מרחבית של כמויות טקסטים גדולים לצד יכולת הבחנה מהירה וממוקדת של קטעי טקסט משמעותיים יותר. אנו צריך לקרוא כאשר אנו מציבים לעצמנו שאלות מנחות כל הזמן כדי למנוע מצב של היסחפות בעקבות לינקים וקישורים המשובצים במקומות שונים בטקסט.
פרופסור בראט ממליצה עוד במצגת שלה על האסטרטגיה שפותח על ידי אליזבת שצ'מר-דובלר להוראת קריאה מקוונת (Schmar-Dobler, 2003). אסטרטגיה חשובה זו מבוססת על שלבי ההתמודדות הקוגניטיבית הבאים:
· בקרה עצמית מתמדת של ההבנה (הדינאמיות של הניווט וקישורים הרבים מחייבים יכולת בקרה עצמית גבוהה של הקורא כדי שיוכל לראות את התמונה הכוללת ולהתרכז).
· הבנה מתקנת של אוסף הטקסטים. התנועה המתמדת והדינאמית במרחב המידע האינטרנטי מחייבת את התלמיד להשלים כל הזמן פיסות מידע וגם לבחון לעומק קטעים מסוימים אחרי קריאה חוזרת ונשנת.
· איתור רעיונות חשובים – התלמיד יכול מהר מאד ללכת לאיבוד במרחב המידע האינטרנטי ולכן הוא צריך להציב לעצמו כל הזמן את שאלות המפתח העיקריות שסביבם הוא יפתח בעצם תכנית מנטאלית להמשך חקר הנושא באינטרנט (כגון לחזור ולבדוק את המושג באתרים אחרים, באנציקלופדיות מקוונות ועוד).
· מיזוג מידע – התלמיד צריך תוך כדי הקריאה המבחינה (לאחר סבב הקריאה הראשונה) לסכם את הרעיונות המרכזיים ע"י מיזוג (סינתזה) נכון של קטעי הטקסט המסומנים ומשפטי המפתח.
· בחינת ההשתמעות – התלמיד -הקורא המקוון- חייב להיות אנליטי בחשיבתו ולנסות לחפש את ההשתמעות לגבי הטקסט ומקור המידע (כלומר, בחינה של כוונה מפורשת וסמויה).
· שאילת שאלות – בטקסט מקוון התלמידים צריכים כל הזמן לשאול עצמם שאלות לגבי ההקשר הכולל של הטקסט.
כתיבה מקוונת כבסיס לקריאה מקוונת
בהמשך המצגת מציגה פרופסור בראט את חשיבות שילוב התלמידים בסביבות כתיבה דינאמיות כגון בלוגים וויקי לחיזוק יכולת הכתיבה האינטרנטית. סביבות כתיבה ממוחשבות אלו מפתחות אצל התלמיד יסודות של שיתוף פעולה בין עמיתים מחד ואינדיבידואליות מאידך. כתיבה של תלמידים בבלוגים יש בה כדי להקנות לתלמידים הבנה טובה יותר כיצד לקרוא טקט אינטרנט וכיצד להתמקד בכתיבה ובהבנה. מחקרים חדשים מצאו הרפלקציה של כותבי בלוגים היא גבוהה יותר והיא מפתחת אצל התלמיד יכולת של סינון מקורות מידע, התמקדות וכתיבה תמציתית (Freeman , 2005).
ביבליוגראפיה ומקורות מידע נוספים
Coiro, J. (2005). Every teacher a Miss Rumphius: Empowering teachers with effective professional development. In Karchmer, R.A., Mallette, M., Kara-Soteriou, J., & Leu, D.J. Jr. (Eds). New literacies for new times: Innovative models of literacy education using the Internet.
Coiro, J. (2003).
Coiro, J. (2003, February).
Coiro, J. (2003). Rethinking comprehension strategies to better prepare students for critically evaluating content on the Internet. The NERA Journal, 39, 29-34.
Freeman , W. (March , 2006 ). "Reflecting on the culture of research using weblogs". Paper presented at SITE , the Society for Information Technology and Teacher Education,
Guy, M (2005 ) . Finding Someplace to Go :
Hartman, D.K., & Strickler, Zoe (in preparation). Readability, Comprehensibility, and Visual Factors in Interactive Learning Environments. In D. Leu, M. Knobel, C. Lankshear, & J. Coiro (Eds.), Handbook of Research on New Literacies. Erlbaum.
DeArment, C.F., & Hartman, D.K. (in review). Instructional uses of on-line text-based dialogue: A case study of faculty and student experiences and perceptions. [American Educational Research Journal]
Hartman, D.K. (2004). Deconstructing the reader, the text, and the context: Intertextuality and reading from a ‘cognitive’ perspective. In N. Shuart-Faris & D. Bloome (Eds.), Uses of Intertextuality in Classroom and Educational Research.
Hartman, D.K. (2000). What will be the influences of media on literacy in the next millennium. Reading Research Quarterly, 35 (2), 280-282.
Hartman, D.K. (1995). Eight readers reading: The intertextual links of proficient readers using multiple passages. Reading Research Quarterly, 30(3), 520-561.
Hartman, D.K. (1992). Intertextuality and reading: Reconceptualizing the reader, the text, the author, and the context. Linguistics and Education, 4 (3 & 4), 295-311.
Schell, J., & Hartman, D.K. (1992). Flexible cognition theory: A framework for advanced vocational learning. Journal of Industrial Teacher Education, 29 (3), 1-21.
Hartman, D.K., & Schell, J. (1991). Using hypertext to enhance learning, thinking, and application. Journal of Studies in Technical Careers, 13 (1), 47-59.
Henry,
Henry,
Henry,
Henry,
Henry,
Leu, Jr., D. (2003). Flat
Leu, D. J., Jr. (2002). Internet workshop: Making time for literacy. Reading Online. [Article reprinted from The Reading Teacher, 55 (5),]. [Online Serial]. Available: online
Leu, D. J., Jr. (2002). The new literacies: Research on reading instruction with the Internet and other digital technologies. (pp. 310-336). In J. Samuels and A. E. Farstrup (Eds.). What research has to say about reading instruction.
Leu, D. J., Jr. (2001). Internet project: Preparing students for new literacies in a global village. Reading Online. [Article reprinted from The Reading Teacher, 54, 568-585.
Leu, D.J., Jr., Castek, J., Coiro, J., Gort, M., Henry,
Leu, D.J., Jr., Castek, J., Henry, L., Coiro, J., McMullan, M. (2004). The lessons that children teach us: Integrating children’s literature and the new literacies of the Internet. The
Leu, D. J., Jr., & Coiro, J. (2004). New literacies for new times: Why and how the literacy community needs to rethink its mission.
Leu, D.J., Jr., Coiro, J., Castek, J., & Henry, L. (2004). Pages through the ages: How social forces shape reading. Time to Read (Special Tribute Issue of Time Magazine) 2004-2005, 12-14.
Leu, D.J., Jr., Kinzer, C.K., Coiro, J., Cammack, D. (2004). Toward a theory of new literacies emerging from the Internet and other information and communication technologies. In R.B. Ruddell & N. Unrau (Eds.), Theoretical Models and Processes of
Leu, D. J., Jr. & Kinzer, C. K. (2000). The convergence of literacy instruction and networked technologies for information and communication. Reading Research Quarterly, 35, 108-127.
Leu, D. J., Jr., Leu,
Leu, D. J., Jr. (2000). Our children's future: Changing the focus of literacy and literacy instruction. Reading Online.
Leu, D. J., Karchmer, R., & Leu,
Schmar-Dobler.(2003) “
Teale, W. H., Leu, D. J., Labbo, L. D., & Kinzer, C. (2002). The CTELL project: New ways technology can help educate tomorrow’s reading teachers. The
מחקרים על דפוסי קריאה של תלמידי חטיבות הביניים בקוניטיקט, ארה"ב
http://www.newliteracies.uconn.edu/reports/SurveyReport_Somers.pdf
http://www.newliteracies.uconn.edu/reports/SurveyReport_Windham.pdf
http://www.newliteracies.uconn.edu/reports/SurveyReport_Putnam.pdf
http://www.newliteracies.uconn.edu/reports/SurveyReport_EHartford.pdf
שמי מיה ואני קראתי בעיון את המאמר הנ"ל + המאמר של יעל קלי. האם ניתן להפנות אותי למאמרים נוספים? אני כותבת עבודת מאסטר בנושא.אשמח לעזרה,מיה
נסי להיעזר בשירותי מרכז המידע,http://infocenter.macam.ac.il