לקרוא עם עיניים של סופר: למה חשוב לבחור ספרים מתאימים

מאת: Ruth Culham

Culham, R. (2019). Reading with a Writer's eye: Why Book Choice Matters. The Reading Teacher, 72, 4, 509-513

חשיבות הגיוון התרבותי של חומרי הקריאה

82% מהמורים בארצות הברית הם לבנים (U.S. Department of Education, 2016), אבל רוב התלמידים במדינה, 50.5% ליתר דיוק, אינם מזדהים כלבנים (Musu-Gillette et al., 2017). בשיעורי הספרות מוצע לתלמידים אלה קורפוס קריאה לבן בעיקרו. אלא שאם על המורים לספרות להקנות לתלמידים את הרגל הקריאה ואת אהבתה, עליהם לחשוב-מחדש על מה שהם דורשים מהתלמידים לקרוא. על התלמידים לזהות את עצמם לפחות בחלק מהטקסטים הנלמדים. כדי להבין אם יוכלו לעשות זאת, יש לחשוב מה הם רואים בחומרי הקריאה הללו שיכול לשקף את מציאות חייהם, את העדפותיהם ואת מוקדי העניין שלהם? האם החומרים האלה משקפים אותם או רק את המורים והפקידים שבוחרים אילו ספרים יילמדו?

גם סטודנטים לבנים יכולים להרוויח מגיוון חומרי הקריאה, שכן אחד מתפקידי הספרות הוא להרחיב את אופקי הקורא ולחשוף אותו לנקודות מבט של אנשים ושל תרבויות אחרות משלו.

יש מנהלים שבתחילת שנת הלימודים מעניקים ספר מתנה לתלמידיהם – כל תלמיד ספר שנכתב על ידי בן תרבותו, והדבר מסייע לעורר בתלמידים אמון ואהדה לשיעורי הספרות.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

 

קריאה כדי לשפר כתיבה

על אף שניתן להקנות מיומנויות כתיבה במבודד מקריאה, שיטת הוראה כזו מביאה את התלמידים לחבר טקסטים מכניים ונטולי השראה. כדי להימנע מכך, יש לבקש מהתלמידים לקרוא טקסטים רבים ותוך כדי הקריאה לנסות להבין מה מצא חן בעיניהם בטקסטים האלה, וכיצד השיגו המחברים את האפקטים הרצויים (מתח, עניין, סקרנות, הזדהות, אהדה, פחד, הפתעה, עונג אסתטי וכו'). בקשו מהתלמידים לסמן קטעים אהובים ולחשוב אילו מהלכים, טקטיקות וטכניקות של כתיבה נקטו הסופרים שחיברו אותם. ניתן לכנות קריאה כזאת בשם "קריאה מבעד לעיני המחבר".

הסופר סטיבן קינג אמר זאת בצורה הפשוטה ביותר: "אם אתה רוצה להיות סופר, עליך לעשות שני דברים מעל לכל: לקרוא הרבה ולכתוב הרבה" (King 2000).

 

עצות מעשיות לניהול שיעורי ספרות וחיבור

  1. קראו חלקים נרחבים מהספר בקול רם ושאלו את התלמידים אילו קטעים בלטו בעיניהם.
  2. דונו בשימוש בפרטים בכתיבה ובמטרות שהפרטים הללו שירתו.
  3. נסו להבחין בין פרטים פשוטים, שמשמעותם ברורה מיד בקריאה ראשונה, ובין פרטים שיש להשתהות ולחשוב כדי להבין את משמעותם ואת תפקידם.
  4. דונו לפחות בפרט מורכב או מרמז אחד, ובקשו מהתלמידים להסביר איזה רעיון או תכלית אמנותית הוא משרת.
  5. הציעו לתלמידים לכתוב חיבור נרטיבי על פעם שבה הצליחו להשתלב במקום או במסגרת חברתית כלשהם מפני שמישהו אפשר להם לעשות זאת.
  6. בקשו מהתלמידים לערוך רשימה של דרכים פשוטות שבהם יוכלו להקל על חייהם של אנשים אחרים.
  7. הטילו על התלמידים לכתוב חיבור בשאלה האם זה תמיד נבון להיות לפעול בצורה בלתי-אנוכית?
  8. הנהיגו בבית הספר מועדון קריאה שבו ידונו התלמידים בספרים שקראו.
  9. ארגנו את השיעורים כך שיעסקו בסדרות של ספרים שעוסקים בנושא משותף: צדק חברתי, אמת, אהבה וכו'.
  10. חפשו סרטונים שבהם סופרים דנים בספרים שכתבו: הראו אותם לתלמידים ושתפו אותם עם עמיתיכם.

 

ביבליוגרפיה

Musu-Gillette, L. et al. (2017). Status and trends in the education of racial and ethnic groups 2017 (NCES 2017-051). Washington, DC: National Center for Education Statistics, Institute of Educational Sciences. U.S. Department of Education

King, S. (2000). On writing: A Memoir of the craft. New York, NY: Simon & Schuster

U.S. Department of Education (2016). The state of racial diversity in the educator workforce. Washington, DC: Policy and Program Studies Service, Office of Planning, Evaluation, and Policy Development, U.S. Department of Education

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

Musu-Gillette, L. et al. (2017). Status and trends in the education of racial and ethnic groups 2017 (NCES 2017-051). Washington, DC: National Center for Education Statistics, Institute of Educational Sciences. U.S. Department of Education

King, S. (2000). On writing: A Memoir of the craft. New York, NY: Simon & Schuster

U.S. Department of Education (2016). The state of racial diversity in the educator workforce. Washington, DC: Policy and Program Studies Service, Office of Planning, Evaluation, and Policy Development, U.S. Department of Education

מאת: Ruth Culham

Culham, R. (2019). Reading with a Writer's eye: Why Book Choice Matters. The Reading Teacher, 72, 4, 509-513

חשיבות הגיוון התרבותי של חומרי הקריאה

82% מהמורים בארצות הברית הם לבנים (U.S. Department of Education, 2016), אבל רוב התלמידים במדינה, 50.5% ליתר דיוק, אינם מזדהים כלבנים (Musu-Gillette et al., 2017). בשיעורי הספרות מוצע לתלמידים אלה קורפוס קריאה לבן בעיקרו. אלא שאם על המורים לספרות להקנות לתלמידים את הרגל הקריאה ואת אהבתה, עליהם לחשוב-מחדש על מה שהם דורשים מהתלמידים לקרוא. על התלמידים לזהות את עצמם לפחות בחלק מהטקסטים הנלמדים. כדי להבין אם יוכלו לעשות זאת, יש לחשוב מה הם רואים בחומרי הקריאה הללו שיכול לשקף את מציאות חייהם, את העדפותיהם ואת מוקדי העניין שלהם? האם החומרים האלה משקפים אותם או רק את המורים והפקידים שבוחרים אילו ספרים יילמדו?

גם סטודנטים לבנים יכולים להרוויח מגיוון חומרי הקריאה, שכן אחד מתפקידי הספרות הוא להרחיב את אופקי הקורא ולחשוף אותו לנקודות מבט של אנשים ושל תרבויות אחרות משלו.

יש מנהלים שבתחילת שנת הלימודים מעניקים ספר מתנה לתלמידיהם – כל תלמיד ספר שנכתב על ידי בן תרבותו, והדבר מסייע לעורר בתלמידים אמון ואהדה לשיעורי הספרות.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

 

קריאה כדי לשפר כתיבה

על אף שניתן להקנות מיומנויות כתיבה במבודד מקריאה, שיטת הוראה כזו מביאה את התלמידים לחבר טקסטים מכניים ונטולי השראה. כדי להימנע מכך, יש לבקש מהתלמידים לקרוא טקסטים רבים ותוך כדי הקריאה לנסות להבין מה מצא חן בעיניהם בטקסטים האלה, וכיצד השיגו המחברים את האפקטים הרצויים (מתח, עניין, סקרנות, הזדהות, אהדה, פחד, הפתעה, עונג אסתטי וכו'). בקשו מהתלמידים לסמן קטעים אהובים ולחשוב אילו מהלכים, טקטיקות וטכניקות של כתיבה נקטו הסופרים שחיברו אותם. ניתן לכנות קריאה כזאת בשם "קריאה מבעד לעיני המחבר".

הסופר סטיבן קינג אמר זאת בצורה הפשוטה ביותר: "אם אתה רוצה להיות סופר, עליך לעשות שני דברים מעל לכל: לקרוא הרבה ולכתוב הרבה" (King 2000).

 

עצות מעשיות לניהול שיעורי ספרות וחיבור

  1. קראו חלקים נרחבים מהספר בקול רם ושאלו את התלמידים אילו קטעים בלטו בעיניהם.
  2. דונו בשימוש בפרטים בכתיבה ובמטרות שהפרטים הללו שירתו.
  3. נסו להבחין בין פרטים פשוטים, שמשמעותם ברורה מיד בקריאה ראשונה, ובין פרטים שיש להשתהות ולחשוב כדי להבין את משמעותם ואת תפקידם.
  4. דונו לפחות בפרט מורכב או מרמז אחד, ובקשו מהתלמידים להסביר איזה רעיון או תכלית אמנותית הוא משרת.
  5. הציעו לתלמידים לכתוב חיבור נרטיבי על פעם שבה הצליחו להשתלב במקום או במסגרת חברתית כלשהם מפני שמישהו אפשר להם לעשות זאת.
  6. בקשו מהתלמידים לערוך רשימה של דרכים פשוטות שבהם יוכלו להקל על חייהם של אנשים אחרים.
  7. הטילו על התלמידים לכתוב חיבור בשאלה האם זה תמיד נבון להיות לפעול בצורה בלתי-אנוכית?
  8. הנהיגו בבית הספר מועדון קריאה שבו ידונו התלמידים בספרים שקראו.
  9. ארגנו את השיעורים כך שיעסקו בסדרות של ספרים שעוסקים בנושא משותף: צדק חברתי, אמת, אהבה וכו'.
  10. חפשו סרטונים שבהם סופרים דנים בספרים שכתבו: הראו אותם לתלמידים ושתפו אותם עם עמיתיכם.

 

ביבליוגרפיה

Musu-Gillette, L. et al. (2017). Status and trends in the education of racial and ethnic groups 2017 (NCES 2017-051). Washington, DC: National Center for Education Statistics, Institute of Educational Sciences. U.S. Department of Education

King, S. (2000). On writing: A Memoir of the craft. New York, NY: Simon & Schuster

U.S. Department of Education (2016). The state of racial diversity in the educator workforce. Washington, DC: Policy and Program Studies Service, Office of Planning, Evaluation, and Policy Development, U.S. Department of Education

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?