לקות למידה לא-מילולית – אפיונים ודרכי טיפול

מקוראתר דיסלקציה

לתלמידים  זיכרון מילולי יוצא מן הכלל, אבל זיכרון חזותי דל. הם שמים לב לפרטים אבל מפספסים את התמונה השלמה. הם רוכשים את יסודות הקריאה במהירות, אך מתקשים בהבנת הנקרא, בעיקר של חומר חדש, ובקריאה בין השורות. יש להם מודעות פונולוגית גבוהה, וזיכרון טוב לצלילים ולמילים, אבל הזיכרון החזותי שלהם דל והם מתקשים לאיית מילים המכילות תבניות איות לא צפויות. הם סובלים מקואורדינציה נמוכה ולעיתים ממסורבלות מוטורית, וטובים בספורט אישי יותר מאשר בספורט קבוצתי. הם שוכחים להכין שיעורי בית, נראים שאינם מוכנים לשיעור, מתקשים לעקוב אחרי הוראות, אבל במשימות שבהן אינם מתקשים הם מתגלים כחרוצים, עקביים ומכוונים למטרה. הם מתקשים באינטראקציה חברתית, אבל יש להם חוש צדק חברתי ויושר אישי יוצאים מגדר הרגיל. מאשימים אותם בעצלות, חוסר שיתוף פעולה וגרוע מזה, אבל כל אלה רחוקים מהאמת. יש להם לקות למידה לא-מלולית (NVLD). לקות למידה לא-מילולית תוארה כבר ב 1987 על ידי Rourke, אולם אינה מוכרת בקרב פסיכולוגים, מאבחנים ואנשי חינוך. ילדים שסובלים מ NVLD הם בעלי כישורים לשוניים טובים ולעיתים קרובות, בעיקר בגיליים הצעירים, הם נתפשים כמבריקים בשל יכולות הזכירה, אוצר המלים והקריאה הגבוהות שלהם. מכיוון שהלמידה בבית-הספר נמדדת בעיקר לפי ההבעה הלשונית – כתובה ומדוברת – של התלמידים, לעיתים הקשיים שלהם לא נחשפים לעיני ההורים או המחנכים בשנות לימודיהם הראשונות, או שקשייהם מצטיירים כהפרעות התנהגותיות ורגשיות בלבד, ולא כביטויים של ליקויי למידה.

 

מה דעתך?

    , שמי מאיה ואני סטודנטית לתואר ראשון בחינוך באוניברסיטה הפתוחה. אני מעוניינת לכתוב עבודת סמינריון בנוגע לקשר שבין בני נוער בעלי לקויות למידה בלתי מילולית לבין קשיים רגשיים. לאור התמצאותכן בתחום, אשמח אם תוכלנה להפנות אותי למקורות ביביליוגרפיים בעברית (מצאתי מקורות ביבילוגרפיים רלוונטיים באנגלית) שדנים בלקות או בקשר בין לקות זו לקשיים רגשיים. בתודה מראש,מאיה ברקmayabarak@yahoo.com

    פורסמה ב 10/11/2006 ע״י מאיה ברק
    מה דעתך?