כיצד לשתף פעולה עם תכנית הלימודים שלכם

Remillard, Janine T. How to PARTNER with Your CURRICULUM. Educational Leadership. Oct2016, Vol. 74 Issue 2, p34-38.

המאמר סוכם מאנגלית בידי מיכל זרזבסקי ממכון מופ"ת

המחברת מספרת על המורה קים שילר (Kim Schiller), מורה בעלת ניסיון של כ-30 שנים הידועה כמורה מסורה ויצירתית. קים טוענת כי תמיד הייתה מורה "פרוגרסיבית", המחפשת משאבים חדשניים ומתאימים מבחינה התפתחותית להוראה של כל תחומי הדעת ויוצרת שיעורים בכל פעם מחדש. במתמטיקה, היא רצתה להעניק לתלמידיה חוויה עשירה שתסייע להם להבין מספרים וגיאומטריה בעולם. היא השתמשה לעתים רחוקות ובאופן סלקטיבי בתכנית הלימודים הרשמית (הכוונה לאוסף של חומרים, כולל המדריך למורה והטקסט לתלמיד שתוכננו כדי לספק הנחיה להוראה היומיומית).

כחוקרת חינוך מתמטי וכמורה לשעבר המחברת מבינה את הסלידה של קים מספרי הלימוד. במהלך קריירת ההוראה שלה בשנות השמונים, רוב ספרי הלימוד המקובלים היו נוסחתיים – יבשים הן עבור המורים הן עבור התלמידים. תכניות המתמטיקה, בפרט, הציעו שיעורים חסרי השראה שהתמקדו בחזרה על שיטות (procedures) של כתיבה בעיפרון ודף.

אך בית הספר של קים אימץ לאחרונה תכנית חדשה במתמטיקה שפותחה כדי לשקף את חזון הסטנדרטים של תכנית הלימודים של המועצה הלאומית של המורים למתמטיקה (National Council of Teachers of Mathematics Curriculum Standards). סטנדרטים אלה, והתכנית החדשה במתמטיקה, הדגישו מושגים על פני שגרות והעדיפו למידה דרך פתרון בעיות, פיתוח אסטרטגיות, שימוש במודלים והשתתפות בדיונים. המחברת עבדה עם קים ועם עמיתיה כדי לסייע להם ללמוד על התכנית החדשה ולהשתמש בה, והייתה להוטה לגלות כיצד קים השתמשה בה מאחר ותכנית זו הציעה עושר של משאבי למידה שנראו כמתאימים לפילוסופיה של קים.

אולם המחברת נדהמה לגלות, כעבור שנה, שקים שילבה רק קומץ מהפעילויות של התכנית בהוראה שלה, תוך שהיא בוחרת מספר קטן של פעילויות אשר חשה כי הן תואמות את גישתה. מנקודת המבט של קים, תכנית הלימודים החדשה לא הציעה שום דבר חדש או מובחן ממה שהיא כבר עושה. עבור קים, התכנית החדשה הייתה אוסף של פעילויות שימושיות, בתוך מסגרת חופשית. נראה כי השימוש בתכנית הלימודים, אפילו כזו המתואמת לגמרי עם רעיונותיה אודות הוראת מתמטיקה, לא תאם את השקפתה של קים לגבי הוראה טובה.

דוקטרינת המורה הטוב

קים איננה לבדה. הדוקטרינה שמורים טובים אינם מסתמכים על ספרי הלימוד, ובמקום זאת מתכננים את השיעורים שלהם בעצמם, נותרה בעינה לאורך השנים. ניתן לראות כיצד דוקטרינה זו פועלת בדרך שונה תחת ההשפעה של הסטנדרטים הממשלתיים בחינוך (Common Core State Standards). מחוזות חינוך רבים עודדו את המורים להשתמש בסטנדרטים החדשים כמדריך לתוכן הנלמד, בעוד המורים קובעים כיצד ללמד אותו – בעיקר באמצעות פיתוח שיעורים משלהם תוך שהם משלבים בשיעור חומרים מהאינטרנט. תכניות הלימודים נתפסות כמיותרות בנוגע למה שמורים צריכים לעשות.

דוקטרינת המורה הטוב רואה במורים כמעצבי תכנית הלימודים בכיתה, המוצבים במקום הטוב ביותר כדי להתאים באופן אישי את ההוראה לצרכי תלמידיהם. לפי דוקטרינה זו, תכניות הלימודים עשויות להיות שימושיות עבור מורים חסרי ניסיון או במהלך תקופות מעבר בבית ספר מסוים, אך כפתרון ארעי בלבד. המטרה העיקרית היא להימנע מהסתמכות עליהן. בהינתן המחסור בחומרים המתאימים לסטנדרטים ומחירם של אלו הזמינים, בתי ספר ומחוזות רבים מאמצים באופן פרגמטי את הדוקטרינה הזו.

החיסרון של דוקטרינת המורה הטוב

לדוקטרינת המורה הטוב יש חיסרון מזיק – היא מייצגת באורח לא הולם הבחנות מפתח בין מורים לבין חומרי תכנית הלימודים ופועלת נגד הוראה ושיפור בית הספר. הדוקטרינה מקדמת דימוי של מורים כמבצעים יחידים ואת משאבי תכנית הלימודים כאביזרים שניתן לוותר עליהם. מפרספקטיבה זו, מורים משתפרים באמצעות גמילה מתמיכות חיצוניות. המורים הטובים עובדים לבדם, ללא רשת.

למעשה, דוקטרינת המורה הטוב יוצרת מחסומים מלאכותיים בין מורים לבין שותפים פוטנציאליים. על ידי הצבת זרקור על מורים יחידים, תגמול כישרון ותושיה אינדיבידואליים, דוקטרינה זו מסיטה את השיחה על עבודת ההוראה ומונעת שיתוף פעולה אמיתי בקרב עמיתים. מנקודת מבט מערכתית, האמונה שמורים טובים אינם משתמשים בחומרי תכנית הלימודים מותירה את התפתחות המורה בידי המזל ומעכבת באופן חמור את המאמצים להשיג עקביות קוריקולרית על פני כיתות ושכבות גיל.

חלפו כמעט עשרים שנה מאז שיחותיה של המחברת עם קים. מאז היא שוחחה עם מורים רבים ולמדה כיצד הם משתמשים, מאמצים ולומדים מחומרי תכנית הלימודים. היא מצאה שמורים רבים מסרבים להשתמש במדריכים למורים או מהססים להודות שהם עושים זאת. המחברת ניתחה גם יותר מתריסר תכניות לימודים במתמטיקה לבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים, והקדישה זמן למפתחים של חומרים אלו כדי להבין את תהליך העיצוב. על בסיס מפגשים אלו, טוענת המחברת כי המורים וחומרי תכנית הלימודים אינם ניתנים להחלפה; הם אכן מבצעים עבודה שונה זה מזה, אך משלימה. המחברת מציעה לאתגר את דוקטרינת המורה הטוב ולנסח מחדש את הקשר מורה-תכנית לימודים כשותפות.

שותפות עם חומרי תכנית הלימודים

הצעד הראשון בניסוח מחדש של הקשר מורה-תכנית לימודים הוא להבין את התרומות המובחנות שמורים מיומנים ותכניות לימודים מתוכננות היטב מציעים לעבודת ההוראה. המחברת מציעה להתחיל עם חומרי תכנית הלימודים, הואיל ולמעט מורים יש הזדמנות לראות כיצד משאבים אלו מפותחים.

אולם, חשוב להעיר שלא כל תכניות הלימודים מתוכננות במידה שווה של תשומת-לב או מומחיות. תכניות מתוכננות היטב מבוססות על ממצאי מחקר ועוברות סבבים של בחינות שדה ותיקונים. מפתחי תכניות לימודים עובדים בדרך כלל בקבוצות הכוללות מורים מנוסים ומעצבי הוראה. הם מתחילים עם מפת "התמונה הגדולה" של המושגים העיקריים שיש ללמד והבנה כיצד מושגים ומיומנויות מתפתחים לאורך זמן ביחס של האחד לשני. מפות אלה מושפעות מסטנדרטיים ממשלתיים ומיודעים באופן הולך וגובר על ידי ממצאי מחקרים לגבי למידת תלמידים.

תהליך פיתוח תכנית הלימודים כולל באופן טיפוסי מספר סבבים של בחינה בשטח בכיתות לימוד ממשיות שלאחריהם נערכים תיקונים; במקרים רבים, המפתחים משלבים תובנות מניסיונות אלה בתיקונים שלהם, כולל את מה שהם למדו לגבי האופן שבו התלמידים צפויים להגיב למשימות נתונות.

מפתחי תכניות הלימודים השיתופיים ביותר יוצאים מגדרם כדי לתקשר עם מורים. במלים אחרות, מעבר לבניית שיעורים מתוכננים בקפידה ובסדר עוקב, חלק מהמחברים כוללים הערות בשוליים הנכתבות עבור המורה לגבי הרציונל שמאחורי התכנון שלהם, רעיונות חשובים לגבי התוכן, או במה שתלמידים לעתים קרובות מתקשים. המחברים הללו של תכניות הלימודים מניחים שהמורים יקבלו החלטות הנוגעות להתאמה, והם כוללים הערות אלה כדי לתמוך במורים בקבלת החלטות אלו.

המורים, מצד שני, מביאים לשותפות זו ידע שלא ניתן לוותר עליו לגבי תלמידיהם, בייחוד רמות ההבנה הנוכחיות של התלמידים וצורכי הלמידה שלהם. בעת תכנון עם חומרי תכנית הלימודים, מורים מתבססים על התנסויותיהם, מומחיותם וכישוריהם הפדגוגים, יחד עם משאבים מבתי הספר והמחוזות שלהם, כדי לבצע את ההתאמות המתאימות.

כאשר מפעילים את תכנית הלימודים, המורים חייבים לנווט אינטראקציות עם תלמידים לעבר המושגים המכריעים, בעודם מבטיחים שאלו התלמידים – ולא המורים עצמם – המבצעים את העבודה האינטלקטואלית. בעוד הם מנחים את התלמידים במורד נתיב זה, מורים חייבים להיות מסוגלים להקשיב לרעיונות המתפתחים של התלמידים ולהתאים את הקצב, להסתובב חזרה ואפילו לסטות מהדרך מבלי לאבד את מסלול המסע.

לכל השותפויות יש פוטנציאל להיות חזקות כאשר הן מאגדות יחד סוגים שונים של מומחיות. השותפות מורה-תכנית לימודים נמצאת במיטבה כאשר היכולות המובחנות של כל חבר מוכרות וממונפות לתמיכה בלמידת התלמיד. חומרי תכנית הלימודים מציעים למורה מפה ברמה גבוהה של תחום הדעת ושל נתיבי הלמידה בתוכו ומסביבו. הם גם משקפים את חוויותיהם של מורים, כיתות ותלמידים אחרים. אולם, האפקטיביות שלהם תלויה בכך שמורים ישתמשו בהם ויבצעו את ההתאמות המתאימות בתהליך.

מספר גורמים מעכבים את השותפות מורה-תכנית לימודים. מורים המאמינים שהמורים הטובים ביותר אינם משתמשים בחומרי תכנית הלימודים מרגישים לעתים קרובות אשמים או לא כשירים כאשר הם עושים זאת. יתר על כן, בדרך כלל לא מלמדים מורים כיצד לשתף פעולה באופן אפקטיבי עם חומרי תכנית לימודים, בפרט כיצד להבחין ולמנף את תרומות המחברים. אותם מורים המפתחים יכולות אלו עושים זאת לעתים קרובות באמצעות הזדמנויות לעבודה עם עמיתים או עם מפתחי תכניות לימודים, אך התנסויות אלה אינן טיפוסיות.

לבסוף, לא כל מחברי תכניות הלימודים רואים עצמם כמשתפי פעולה עם מורים. חלקם מציעים תוצר החסר שקיפות או תמיכה, או שהוא מגביל מדי. חלק מהתוצרים חסרי קוהרנטיות או נתיבי למידה בהירים.

אסטרטגיות עבור מורים

מבלי להתחשב באיכות תכנית הלימודים, מורים יכולים להשתמש באסטרטגיות שלהלן כדי לשתף פעולה עם חומרי תכנית הלימודים.

1. חפשו אחר הרעיונות הגדולים. יש פיתוי בהתמקדות בשלבי מערך השיעור. אולם, חשוב יותר לזהות ראשית את הרעיונות או המושגים המרכזיים הנושאים את השיעור. זיהוי הרעיונות הגדולים יעניקו לכם את תחושת האופק שיש לשמור בטווח ראייתכם.

מכאן, אתם יכולים להעריך את השלבים המומלצים ולבצע את ההתאמות המתאימות עבור התלמידים שלכם. התאמות מסוג זה עשויות לכלול את התאמת ההקפדה של הפעילות המרכזית או שינוי ההקשר של בעיות כדי לניתן יהיה לקשר אותן יותר לתלמידים. מחקרים לגבי מורים המשתמשים בחומרי תכניות לימודים במתמטיקה מעידים שפנייה לרעיונות גדולים במקום לשלבים פרוצדורליים ספציפיים משפרת את איכות השיעור ומגבירה את למידת התלמידים.

2. שימו לב לנתיבים. מפרספקטיבה אחת, מדריך תכנית לימודים מספק אוסף של פעילויות ושיעורים שניתן להציגם לתלמידים. אך אסור להחמיץ את הקשר בין פעילויות אלה. רצף של שיעורים, שתוכננו כדי לעצב נתיב למידה מיועד, הוא אחת התרומות החשובות ביותר של חומרי תכנית לימודים מתוכננת היטב. הנתיבים – בתוך ועל פני שיעורים – צריכים להתחיל במקום שהתלמידים נמצאים בו ולסייע להם לנוע למקום שעליהם להיות בו.

משימות "חימום" רבות המבוצעות בתחילת השיעורים מתוכננות לסקירת המושגים שנלמדו בעבר ואשר יעשה בהם שימוש בשיעור הנוכחי. ברוב המקרים, הרציונל שבבסיס או אפילו פרטי הנתיב עצמו אינם מנוסחים במפורש. המחברת ראתה מורים המבטלים את רצף השיעור או מחליפים את משימת החימום במשימה שונה ואף בכזו שאינה קשורה לשיעור. כאשר מורים יודעים לחפש אחר המבנה הארגוני של אוסף השיעורים והפעילויות בתכנית הלימודים שלהם, הם ממוקמים בצורה טובה יותר כדי להבין את השפעת ההתאמות שהם עושים ונמנעים משינויים המערערים את הנתיב.

3. צפו: מה ____ יאמר? המורים צריכים להתייחס לפעילויות הוראתיות המוצגות בחומרי תכנית הלימודים כנקודות התחלה עבור למידת התלמיד. הלמידה מתרחשת כאשר תלמידים נאבקים עם רעיונות חדשים, ומרחיבים את הרעיונות המוכרים. מפתחי תכניות לימודים יודעים שמורים ממלאים תפקיד חיוני בניווט תלמידים דרך תהליך זה של יצירת משמעות, אך הם אינם יכולים לתכנן כל אפשרות שתתרחש.

בעת תכנון שיעורים בעזרת חומרי תכנית הלימודים, לעתים קרובות פשוט יותר להתמקד בתגובות האידיאליות של התלמידים (הפתרונות או ההסברים המעידים על הבנה) מאשר לשקול תגובות אפשריות שגויות או נכונות באופן חלקי. כאשר אתם צופים את הדרכים השונות שבהן התלמידים שלכם צפויים להגיב, אתם יכולים לשקול מה תגובות אלו חושפות בנוגע להבנה המתפתחת של התלמידים ולחשוב כיצד להגיב.

4. שתפו פעולה עם עמיתים. מורים יכולים לשתף פעולה עם חומרי תכנית הלימודים שלהם, לעבוד ביחד כדי לזהות את הרעיונות הגדולים, לאתר התקדמויות בלמידה, לצפות ולהיערך לתגובות תלמידים, ולבצע את התאמות מתאימות כדי לענות על צרכי תלמידיהם. סוג זה של שותפות מורה-תכנית לימודים הופך את העקביות הקוריקולרית הבית-ספרית לאפשרית. כאשר מורים מתכננים ועורכים רפלקציה יחד, סביר יותר שהם יקבלו החלטות המועילות לכלל התלמידים בהתקדמותם מכיתה אחת לאחרת.

הוראה טובה עם חומרי תכנית הלימודים

המחברת הקדישה ארבע שנים לעבודה עם קים שילר ועמיתיה. יחדיו, הם למדו לשתף פעולה עם תכנית הלימודים החדשה. המחברת ראתה שקים צדקה: חומרי תכנית הלימודים אינם יכולים להחליף מורים או הוראה איכותית. למורים יש את הכוח לעורר טקסט לחיים, להפוך אותו למרתק ורלוונטי עבור התלמידים שהם מכירים כל כך טוב. ונכון באותה מידה, בדומה לפרטיטורה שבה משתמש המנצח, חומרי תכנית הלימודים מספקים בסיס איתן שממנו ניתן לשאוב. הוראה טובה כרוכה בהבחנה של בסיס זה ובניה עליו עם התלמידים.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya