טאבלטים עבור תלמידי כיתה ה? המורים מנסים טקטיקות שונות

Katrina Schwartz . "Tablets for Fifth Graders? Teachers Try Different Tactics", December 30, 2013.


נערכו מעט מחקרים כמותיים לגבי השימוש במכשירים ניידים כמו טאבלטים וטלפונים חכמים בכיתה, אבל Project Tomorrow ו-Kajeet for Education השלימו לאחרונה מחקר בנושא למידה ניידת בקרב 136 תלמידי כיתה ה' בבית הספר היסודי Falconer שבשיקגו.

המחקר של "פרויקט הפיכת הלמידה לניידת" (Making Learning Mobile Project) מתעד כיצד ארבעה מורים לכיתה ה ותלמידיהם השתמשו בטאבלטים שניתנו להם הן בכיתה והן בבית ברגע שהסתיים יום הלימודים.

המחקר מצא שהתלמידים השתמשו בטאבלטים עבור יותר פעילויות אפילו יותר ממה שהם חזו.

אף על פי ש-56% בלבד מהתלמידים אמרו שהם חזו את השימוש בטאבלט עבור מחקר באינטרנט לפני המחקר , לאחר שהמחקר הושלם הסתבר כי 93% מהתלמידים השתמשו בטאבלט לצורכי מחקר באינטרנט.

ששה אחוזים בלבד מהתלמידים חשבו שהם עשויים להשתמש בטאבלט כדי ליצור סרטי וידאו, כאשר למעשה 39% השלימו פרויקטים של סרטי וידאו.

שימושים נפוצים אחרים בטאבלט כללו עבודה על פרויקט, משחקים לימודיים, שיעורי בית, בדיקת ציונים, יצירת קשר עם מורים ותלמידי הכיתה, קבלת תזכורות, וארגון שיעורי הבית.


הגישה לאינטרנט בבית השתפרה מאוד כאשר הותר לתלמידים להביא את המכשיר הביתה כדי לחקור נושאים שיש להם עניין בהם.
לתלמידי בית הספר Falconer הייתה באופן משמעותי פחות גישה לאינטרנט במהירות גבוהה לעומת בני גילם בשאר מדינות ארה"ב.
בעוד 54% מהתלמידים בכיתות ג' עד ה ברחבי ארה"ב מדווחים שיש להם גישה לאינטרנט במהירות גבוהה, רק 39% מתלמידי כיתה ה בבית הספר Falconer אמרו שיש להם גישה לאינטרנט.
13% מהתלמידים אמרו שיש להם גישה לאינטרנט רק בבית הספר.

נראה כי לניסוי אחד לאחד יש השפעה על האופן שבו משפחות העריכו את האינטרנט.
בסוף שנת הלימודים, מספר התלמידים בכיתה ה בבית הספר Falconer שדיווחו שיש להם גישה לאינטרנט במהירות גבוהה, עלה מ-39% ל-53%.

התלמידים ניצלו היטב את הגישה לאינטרנט.
במכשירים הניידים הותקנה תוכנת מעקב אחר האתרים שבהם ביקרו התלמידים.
שלושה רבעים מהבקשות לגישה ללמידה או לאתרים אקדמיים התרחשה בין השעות 15:00 ל-21:00.
תוכנת המעקב מצאה גם שהתלמידים השתמשו באינטרנט למחקר נוסף של הנושאים שנידונו בכיתה.
יש הוכחה ברורה לכך שהגישה למכשיר נייד הרחיבה את שעות הלמידה ביום.

בנוסף, אחד החששות הנפוצים לגבי למידה ניידת הוא שהתלמידים לא יתנהגו בהתאם באופן מקוון או שהם יגנבו או יגרמו נזק למכשירים.
במחקר זה על תלמידי כיתה ה, לא התרחש אף אחד מהתרחישים הללו. התלמידים למדו בקורס של אחריות דיגיטלית לפני שהם לקחו את מכשירי הטאבלט לביתם ו-84% מהתלמידים דיווחו שהם אזרחים דיגיטליים טובים יותר לאחר השנה שבה השתמשו בטאבלט מאשר לפני כן.

הטכניקות של המורים

לאופן שבו המורים בחרו לשלב את המכשירים, גם הייתה השפעה על הלמידה.
כל ארבעת המורים שבמחקר התרגשו לגבי שילוב טאבלטים בהוראה, אבל חלק היו פחות בטוחים לגבי אילו אסטרטגיות יעבדו.
כמו שנפוץ לגבי תמיכה בכיתה חדשה, מורה אחת השתמשה במכשיר עבור פעילויות מוגבלות כדי לבחון אותו.
היא התמקדה במשחקים חינוכיים, עדכון לוח השנה ובדיקת ציונים.

מורה אחרת ניסתה טקטיקות הוראה שונות רבות בעזרת הטאבלט, בהציעה לתלמידים מערך פעילויות מגוון.
היא הקצתה סרטי וידאו, השתמשה באפליקציות של עריכת סקרים בכיתה, ביקשה מהתלמידים לכתוב הודעות במכשירים, השתמשה במשחקים לימודיים, בדקה ציונים והשתמשה בפונקציות של לוח השנה.

הדו"ח מציין כי בעוד מובן שהמורים זהירים לגבי שימוש בטכנולוגיה חדשה, ניצול מערך המאפיינים, הפונקציות והאפליקציות הרחב של הטאבלט מספק "סביבה משמעותית יותר להשפעה על התלמידים, הן במונחים של פעילויות בכיתה וגם בהרחבת הלמידה מעבר ליום הלימודים".

"לתלמידים בכיתות שבהן המורים היו מסוגלים לשלב באופן עמוק יותר את המכשירים בתוך ההוראה היה סט חזק יותר או שונה של ערכים המקושרים לשימוש במכשיר מאשר לתלמידים בכיתות שבהן השילוב של המכשירים עדיין היה מוגבל", טען הדו"ח.

חלק מהתלמידים ראו במכשיר בעיקר כשימושי עבור מחקר באינטרנט או כמכשיר לארגון עצמי ולא בחנו את הכלים היצירתיים שלו.
ממצא אחר הוא שלא ניתן לצפות שהמורים יידעו מיד כיצד לשלב את המכשירים הניידים.
הם זקוקים הן לפיתוח מקצועי כדי להבין כיצד לנסח שיעורים אפקטיביים והן לזמן כדי להתנסות ולגלות את הערך שבמכשירים אלו.
חלק מתהליך התכנון מחדש של השיעורים ושל אסטרטגיות ההוראה צריך להתרכז בהבהרת מטרות הלמידה ובהגדרה כיצד הטכנולוגיה מסייעת למורים להגיע אליהן בצורה טובה יותר.

קישור למאמר באנגלית

ראה גם:

טאבלטים בחינוך – תמונת מצב , פברואר 2014

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?