התפתחות מקצועית מקוונת: שילוב הפרקטיקות הטובות ביותר של מורה, טכנולוגיה ולמידה מרחוק
מאת: B Signer
מילות מפתח:
התפתחות מקצועית
למידה מקוונת
למידה מרחוק
למידה מתוקשבת
מורי מורים
מורים
סביבות למידה מתוקשבות
סביבות למידה עתירות טכנולוגיה
Signer, B. (2008). Online professional development: combining best practices from teacher, technology and distance education, Journal of In-Service Education, 34(2), 205-218.
מילות מפתח: שילוב טכנולוגיה בהוראה, למידה מקוונת, התפתחות מקצועית
המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י ד"ר פנינה כץ
המאמר מציע דגם של התפתחות מקצועית מקוונת להתפתחות מקצועית של מורים ומורי-מורים. הדגם שימש לפיתוח קורסים לשימוש ברשת לקידום הוראה בתחומי דעת שונים: ספרות ילדים, מתמטיקה, מדעים, לימודי חברה, חינוך רב-תרבותי, מעורבות הורים, אוריינות, למידה מבוססת-חקר ואנגלית כשפה שנייה. מרכיבי הדגם והבסיס הפדגוגי שלו הם יישומיים לתכנון ויישום של קורסים מקוונים בדיסציפלינות אחרות שיש בהן התנסות מעשית.
דגמים מקוונים של התפתחות מקצועית – בספרות קיימים מודלים מקוונים שונים של התפתחות מקצועית ובהם:
1. אימון מבוסס-כשירויות המספק משאבים לשיעורים בקצב אישי ותשובות לשאלות ייחודיות. אין בו מעורבות של מורים בשיתוף פעולה או ברפלקציה על ההוראה;
2. פרויקטים של חקר של תלמידים שבו מורים עובדים יחד סביב פרויקטים מדעיים שבהם תלמידים עובדים עם מדענים. המורים מסייעים זה לזה לפתור בעיות, מנחים את התלמידים ומנהלים את הפרויקטים;
3. דגם של השתתפות ספונטנית שבו מורים משתתפים לפי נוחותם. בדומה למרכז כינוסים המורים מתקשרים באופן מקוון להשתתף בדיונים סינכרוניים וא-סינכרוניים לפי בחירתם (Reynolds et al., 2001).
4. קיימים גם דגמים היברידיים המשלבים בצד הלמידה המקוונת גם למידה פנים-אל-פנים בעבודת המורים (Hoffman & Thompson, 2000).
הדגם המוצע – הדגם המוצע במאמר זה עושה שימוש בדיונים א-סינכרוניים לתמיכה במורים המנסים טכניקות חדשות ודנים בלמידת תלמידים ובנושאים הקשורים להוראת כיתה. מורים עושים באינטרנט שימוש כמקור לשיעורים ולמידע על דרכי הוראה. המורים מיישמים ידע חדש לשיעורים שהם הורו בעבר ומשתפים ברפלקציות על למידה ובהצעות להוראה עתידית.
על בסיס קורס פדגוגי בהוראת המתמטיקה שניתן למורים משתלמים נבנה הדגם שיכול לשמש בתחומי דעת אחרים.
שלושה מרכיבי היסוד בדגם הם:
- מקורות ומחקרים מקוונים,
- מטלות ודרישות
- יישום בכיתה.
שלושה השותפים בתהליך הלמידה הם:
- הלומד (כאן, המורה המשתלם),
- המורה (כאן המרצה בהשתלמות)
- לומדים אחרים (כאן מורים משתלמים אחרים)
בין המרכיבים לבין השותפים ובתוכם מתקיימים יחסי גומלין: אינטראקציות ומשובים.
בדגם זה יש גם שיטה של מתן ציונים על השתתפות, כניסה לדיון וכו'.
המאמר כולל פירוט של הדגם והפעלתו.
הערכת הדגם המוצע – נעשתה הערכה של שבעה קורסים במהלך שלושה סמסטרים שעשו שימוש במודל זה למורים משתלמים. בהערכה, שהייתה כמותית ואיכותית, נמצא שהמורים קבלו בדרך חיובית את ההשתלמות המקוונת, את הלמידה שהתרחשה, את איכות האינטראקציות עם עמיתים ועם מורי ההשתלמות ואת ההשפעה על ההוראה שלהם בכיתה ((Signer, et al., 2006, Holmes, et al., 2007.
הממצאים שסקרו 113 סקרי הערכה גם הצביעו על כך שמורים שכבר למדו בעבר בקורסים מקוונים בדגם זה העדיפו זאת על פני מפגשי פנים-אל-פנים.
בניתוח הכמותי נמצא כי המורים שלמדו בדרך המקוונת ציינו: שדרישות הקורס היו ברורות, שרמת התמיכה הטכנולוגית תרמה לנוחות השימוש בטכנולוגיה, שנעשה יישום של הנלמד בהוראה, שהאינטראקציות המקוונות חיזקו את הלמידה ואת השיתופיות בין הלומדים, שבעתיד יש רצון להמשיך להשתמש במה שנלמד ולהשתתף בקורסים מקוונים נוספים.
הניתוח האיכותי הצביע על כך שכל העונים חשו שההתפתחות המקצועית המקוונת סייע ליצירה של רעיונות חדשים להוראה בכיתה, שהנלמד היה יישומי לכיתה ושחלק מהדברים אף יושמו מידית.
הדגם המוצע פותח להתפתחות מקצועית של מורים בפועל, אך היישום והביצוע שלו השפיע גם על תוכניות אחרות באוניברסיטה. הסגל נפתח יותר לשימוש בטכנולוגיה בהוראה בהדרכת מנחי הקורס המתואר. נראה כי התפתחות מקצועית מקוונת נדרשת הן למורים והן לסגל מורי המורים המנחה את ההשתלמויות ואת הכשרת המורים בכלל.
ביבליוגרפיה
Hoffman, E., & Thompson, G. (2000). Putting the research to work, Tech Trends, 44(2), 20-23.
Holmes, A., MacLeod, A., & Signer, B. (2007). Faculty perceptions of online learning, pp at the 11th Sloan-C International Conference on Asynchronous Learning Networks, Orlando, FL.
Reynolds, E., et al., (2001). The Internet learning forum: developing a community prototype for teachers of the 21st century, Computers in the Schools, 17(3/4), 107-125.
Signer, B., Holmes, A., & MacLeod, A. (2006). Factors promoting students satisfaction and interactions in asynchr nous teacher education courses, pp at the 12th Sloan-C International Conference on Asynchronous Learning Networks, Orlando, FL.
עדיין אין תגובות לפריט זה
ביבליוגרפיה
Hoffman, E., & Thompson, G. (2000). Putting the research to work, Tech Trends, 44(2), 20-23.
Holmes, A., MacLeod, A., & Signer, B. (2007). Faculty perceptions of online learning, pp at the 11th Sloan-C International Conference on Asynchronous Learning Networks, Orlando, FL.
Reynolds, E., et al., (2001). The Internet learning forum: developing a community prototype for teachers of the 21st century, Computers in the Schools, 17(3/4), 107-125.
Signer, B., Holmes, A., & MacLeod, A. (2006). Factors promoting students satisfaction and interactions in asynchr nous teacher education courses, pp at the 12th Sloan-C International Conference on Asynchronous Learning Networks, Orlando, FL.
yyya