הפורטל החינוכי העירוני, האתר הבית ספרי ומה שביניהם

מקור: כנס מו"ח, 2007 , צביה משגב, מנהלת פורטל החינוכי בעיר הרצליה, ד"ר רינה גפני, Lnet, דליה קפלן, מנהלת מרכז התקשוב האזורי הרצליה/רמת השרון/כפר-שמריהו
 
בית ספר שאין לו אתר איננו קיים.... אמירה זו נאמרת בבטחון מלא לאור העובדה שאפשר כיום בלחיצת כפתור למצוא מידע על כל בית ספר ולהתעדכן בנעשה בין כתליו. בבתי ספר רבים מתחילים לנהל את ענייניהם דרך הרשת ובונים לעצמם "פינה וירטואלית" אם כי חלקם עדיין מתקשים בשימוש מושכל באתר.
 
לאחרונה אנו עדים למושג חדש התופס תאוצה בהתייחסות לאתרי בתי הספר והוא ה"פורטל החינוכי". מהו ה"פורטל החינוכי", מה הוא מוסיף ומה הוא מחדש? מי צריך אותו בכלל, אחרי כל המאמצים העצומים שהשקיעו בתי הספר עד כה בפיתוח האתרים הבית ספריים?.
 
"הפורטל החינוכי העירוני" הינו שער למרחב חינוכי אחד, מקום המאגד תחתיו את כל בתי הספר של העיר, את הקהילות החינוכיות השונות, את צוותי הוראה והחינוך, מפקחי משרד החינוך בעיר ואגפי החינוך למיניהם.
 
אתר בית הספר הוא כעת חלק מרשת שלמה של אתרים איתם הוא נמצא בקשר מקצועי ואדמניסטטרטיבי. תחת מסגרת זו האתרים הבית ספריים משתפים ומחליפים מידע, יוזמים פעולות משותפות ולומדים האחד מהשני. כל כיתה בביה"ס יכולה בקלות לבנות בעצמה אתר אינטרנט באמצעות כלי התקשוב המסופקים בפורטל העירוני בהרצליה.  
 
אז מה המיוחד בפורטל החינוכי?
·    כל האתרים הבית ספריים בנויים על תשתית אחידה וסטנדרטית, הקישור ביניהם הוא מיידי ואוטומטי.
·  התשתית (במקרה של העיר הרצליה - תשתית מיקרוסופט) מספקת כלים לבניית רכיבי מידע ולמידה ומאפשרת מצד אחד לתת ייחוד לכל בית ספר ומצד שני לצור אחידות, קשר ושיתוף
·  קהילות עניין נוצרות כחלק מהמארג החינוכי, נדבך נוסף מעל האתרים הבית ספריים, קהילות של לומדים, מורים, צוותי חינוך והורים
·    כל המידע החינוכי מרוכז תחת קורת גג אחת מאפשר נגישות ושקיפות
·    מתאפשר שיתוף ידע ואיגום משאבים בבנייתמרכז משאבי למידה
·   מתאפשרת תקשורת נוחה ודיון פתוח בכל סוגיה בין כל הגורמים החינוכיים בעיר
 
הפורטל החינוכי בהרצליה מייצג תפיסה תיקשובית חדשה המושתתת על תקשורת, שיתוף ידע, כלי למידה והכול תחת קורת גג אחת. ניתן במהירות ובקלות ניתן לייצר אתר בית ספרי, אתר כיתה או אתר עבודה למספר תלמידים או לצוות חינוכי. התשתיות הסטנדרטיות מאפשרות עבודה משולבת עם קבצי Word ו Power Point, מה שיוצר סביבה אחת המחברת בין כל הכלים. במסגרת ההפעלה של הפורטל החינוכי בהרצלייה יותר ויותר תלמידים יוצרים יחד עבודה תוך שהם מחלקים משימות ביניהם.
 
אחד מיעדי הפורטל הנו לגוון את דרכי ההוראה ולהעלות את הישגי התלמידים, מורים ותלמידים עושים שימוש ב"לימודיה" מערכת הלמידה המהווה חלק אימננטי מהפורטל, מורים החלו להקצות משימות לתלמידיהם, אותם הם מבצעים בביתם, הם יכולים לעקוב אחר ביצועיהם.
 
לסיכום, הפורטל החינוכי הופך בית ספר בודד לשותף בקהילת בתי ספר, מורה בודד לשותף בצוות, מחבר תלמידים-הורים-מורים ואנשי חינוך ברשות לקהילה אחת הצועדת יחד קדימה.
  
ראו גם: סלנט, עמי . "דגמים לתקשוב חינוכי יישובי בארץ", פורטל מס"ע , דצמבר 2006 .
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya