הערך המוסף באוטונומיה

הערך המוסף באוטונומיה: תקציר הספר ומתווה לסדנאות

מבוסס על ספרו של בריאן ג' קולדוול (2016), הערך המוסף באוטונומיה (מלבורן, הוצאת ACER)

ייזום וביצוע: לשכת המדען הראשי ואגף מו״פ ניסויים יוזמות
תרגום: לירון רובינס
עריכה מדעית: ד"ר איתי אשר
קונספט גרפי ועיצוב: ד״ר רון דביר, בר דביר
הוצאה לאור: לפמ - לשכת הפרסום הממשלתית
דצמבר 2016

משרד החינוך מוביל מהלך של בדיקת הרחבת האוטונומיה לבתי הספר. במסגרת זו הקים המשרד ועדה הכוללת מובילים פדגוגיים, מנהליים וארגוניים ויצא להיוועצות ציבור. מסמך זה הינו חלק מחומרי הרקע עבור מהלך כולל זה.

על הספר

הספר מתאר ומדגים כיצד יכולים בתי ספר לבנות יכולת שתאפשר להם להגיע להישגי תלמידים גבוהים יותר, באמצעות האוטונומיה שניתנה להם בשנים האחרונות – וכך להרוויח את הערך המוסף באוטונומיה – וכיצד יכולות מערכות חינוך לתמוך בבתי הספר. הספר נסמך ברובו על מחקר התומך בחלקה של אוסטרליה במחקר הבינלאומי על אוטונומיה בית ספרית ולמידה (International Study on School Autonomy and Learning – ISSAL), שכולל צוותי חוקרים מאוסטרליה, קנדה, הונג קונג, אנגליה, פינלנד, ישראל וסינגפור. ספר זה עוסק בשמונה שאלות עיקריות:

  1. מדוע מתקבלות תוצאות מעורבות במחקרים הבוחנים את הקשרים שבין אוטונומיה בית ספרית לבין הישגי התלמידים?
  2. כיצד בדיוק משתמשים בתי הספר ברמת האוטונומיה הגבוהה יותר שניתנה להם, כשהם נוקטים פעולה שמובילה לעלייה בהישגי התלמידים?
  3. מדוע חלק מהמבקרים והספקנים בנוגע לאוטונומיה הבית ספרית תומכים בגישות לשיפור בית ספרי המניחות או דורשות מבתי הספר להיות בעלי רמת אוטונומיה גבוהה יחסית?
  4. עד כמה חשובה רמת אוטונומיה בית ספרית גבוהה כשמביאים בחשבון את כל הגורמים שיכולים לסייע לעלייה בהישגי התלמידים?
  5. האם רמת אוטונומיה בית ספרית גבוהה צפויה לעודד חדשנות שתוביל ליצירת יתרונות לתלמיד ולמדינה, בעיקר בפיתוח גישות חדשות ללמידה במאה ה-21?
  6. מה חשיבותה של המנהיגות הבית ספרית, וכיצד אפשר להכין את המנהלים ומנהיגים אחרים בבית הספר לתפקידם ולתמוך בהם?
  7. מהי תפקידה של מערכת החינוך בעידוד ובתמיכה ברמה גבוהה יותר של אוטונומיה בית ספרית?
  8. בהנחה שהמגמה למתן רמת אוטונומיה בית ספרית גבוהה תישאר על כנה, ויפותחו גישות חדשות ללמידה, מה עתידו של המקצוע עבור מנהלי בתי הספר ומנהיגים בית ספריים אחרים?


הספר מיועד לקובעי מדיניות ולאנשי המקצוע בשטח, ובעיקר למנהלים ולמנהיגים בית ספריים המבקשים להשיג את הערך המוסף הגלום באוטונומיה. במרכזו של הספר נמצאת סדרה של מאה "רעיונות גדולים", שנועדו להנחות את בתי הספר ואת מערכות החינוך.

על המחבר

בריאן ג' קולדוול (Brian J. Caldwell) הוא פרופסור אמריטוס, עמית כבוד מקצועי ולשעבר הדיקן של הפקולטה לחינוך באוניברסיטת מלבורן. פרופ' קולדוול הוא היועץ הראשי בחברת Transformations Educational Pty. זהו ספרו העשירי על אוטונומיה בית ספרית מאז שנת 1986.

על התקציר

במאמר זה מופיעים תקצירים מתוך הספר, שעשויים להועיל ללמידה ולחקירה המתקיימות בסמינרים ובסדנאות. חומרי התקציר מוגנים תחת חוקי זכויות יוצרים. אין להעתיק או להפיץ אותם באמצעי התקשורת השונים ללא רשות כתובה מהמחבר.

למסמך המלא באתר לשכת המדען הראשי במשרד החינוך


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    תודה על ההפניות והתקציר, חבל שאתם לא נותנים את הכותר באנגלית.

    פורסמה ב 23/06/2020 ע״י רחל קציר
    מה דעתך?
yyya