המלצות מחקריות לבניית פיתוח מקצועי של מורים בבית הספר
שטיין, א' (2022). המלצות מחקריות לבניית פיתוח מקצועי של מורים בבית הספר. מו"פ השקפה – מורים מובילים, תל אביב: מכון מופ"ת
כיצד יכולים מנהלים לתמוך בפיתוח המקצועי של מוריהם כדי לחולל שינוי משמעותי בכיתה?
- פיתוח מקצועי ארוך טווח
לצד השתלמויות קצרות טווח, שיעילותן מוגבלת (הגם שחשיבותן אינה מוטלת בספק היות שיש בהן למידה המכוונת להקנות למורה ידע ממוקד ודרכים להעביר אותו לתלמידים) מומלץ לפתח תוכניות למורים על בסיס תפיסה פרופסיונאלית: תוכניות המעודדות מורים לנסות להבין כיצד תלמידים חושבים, ולהתחקות אחר האופן שבו הם לומדים נושא מסוים.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא פיתוח מקצועי של מורים
- יצירת סביבה בית-ספרית תומכת (בית ספר כקהילת-על ללמידה)
מחקרים מצביעים על החשיבות הרבה שיש לתמיכה מצד מנהלי בתי הספר. העידוד שהם מעניקים לתהליך ההתפתחות המקצועית של המורים, והעניין שהם מביעים בו, משפיעים במישרין על המוטיבציה של המשתתפים ועל המחויבות ללמידה במהלך המפגשים. עם זאת, המעורבות צריכה להתבצע באופן מושכל כך שתטפח למידה עצמאית בקרב המשתתפים, אך תימנע מכפייה של אג'נדה.
- שיתוף פעולה בין מורים
שלא כמו מפגשי מורים המצמיחים פיתוח ממוקד (לדוגמה, מורים הנפגשים כדי להכין מערך שיעור לשבועות הקרובים, ואז נפרדים), או מפגשי מורים המטפחים תחושת צוות מלוכדת (לדוגמה, ימי גיבוש צוותי). רצוי שהמנחים יהיו מורים מבית הספר שזכו להכשרה מתמשכת.
סיכום
כדי להצמיח התפתחות מקצועית ובית-ספרית, מומלץ:
(1) לעבור לפיתוח ארוך טווח במקום השתלמויות קצרות מועד;
(2) לבסס תמיכה בית-ספרית המקדמת קהילת-על לומדת ותרבות של צמיחה;
(3) לקדם שיתוף פעולה בין מורים המלווה בהנחיה מקצועית, בקהילות שמנחים מורים מבית הספר הזוכים להכשרה ולליווי מקצועי מתמשך.