הכיתה ההפוכה- מורה בקנדה על דרכי השימוש שלה

Wright, Shelley. “The Flip: Why I Love It, How I Use It.” 28 July 2011. Mind/Shift How We Will Learn. http://blogs.kqed.org/mindshift/2011/07/the-flip-why-i-love-it-how-i-use-it/.

שלי רייט (Shelley Wright) היא מורה ובלוגרית בתחום החינוך החיה בקנדה ומלמדת אנגלית, מדעים וטכנולוגיה בבית ספר תיכון.

במאמר זה מסבירה שלי רייט ((Shelley Wright את השימוש בכיתה ההפוכה.

הכיתה ההפוכה היא ההפך מההוראה המסורתית. במקום שההרצאות יינתנו בכיתה והמשימות ייעשו בבית, מתרחש ההיפך.

התלמידים צופים בהרצאות בבית, באמצעות סרטי וידאו או פודקאסטים, וזמן השיעור בכיתה מוקדש לפרויקטים או למשימות המבוססים על הידע הזה.

בכיתה ההפוכה, התלמידים משתמשים בחומר שלמדו בבית כקרש קפיצה לפעילויות ולדיון עמוק יותר.

הרעיון של הכיתה ההפוכה הוא להקדיש את זמן הלימוד של המורה והתלמידים ללמידה עמוקה יותר – כדי ליצור יותר הזדמנויות ליישם את הידע ואת המיומנויות לאתגור המשימות בכיתה.

אולם יש לזכור כי השימוש בכיתה ההפוכה אינו תמיד שיטת הלימוד המתאימה, אלא היא משמשת ככלי אחד מתוך הרפרטואר החינוכי העומד לרשות המורה.

המחברת טוענת כי כמורה, תפקידה הוא לסייע לתלמידיה לרכוש מיומנויות והבנה.

לשם כך היא משתמשת בסוגי תוכן שונים.

אולם הדבר החשוב ביותר שהיא עושה בכיתה הוא להראות לתלמידים כיצד לחפור עמוק, לפתור בעיות, ולשקף בזהירות את זרם המידע הקבוע המציף אותנו כל העת.

בו זמנית, המחברת מדגימה לתלמידיה מיומנויות למידה חשובות שהם יזדקקו להן לכל חייהם.

כיצד ניתן ליישם בהצלחה את הכיתה ההפוכה?

רייט מספרת כי בשיעורי המדעים שהיא מלמדת היא מציגה מדי פעם יחידות של מידע חדש ללימוד בבית.

לאחר מכן, היא משתמשת בכיתה בפעילויות ובמעבדות אינטראקטיביות כדי שתלמידיה יצטרכו להפנים את המושגים שהוצגו להם.

פעמים רבות רעיון הכיתה ההפוכה יכול לסייע למורה לשמור על קצב הלמידה בשיעורי המדעים.

התלמידים לומדים את המושגים המדעיים בעצמם בבית.

במהלך השיעור היא יוצרת אינטראקציה עם כל תלמיד, ומכוונת את התלמידים המתקשים בחומר ללמידה נוספת.

מה שלא קורה בלמידה המסורתית.

כיצד משתמשים בכיתה ההפוכה?

המחברת משתמשת בכיתה ההפוכה כדי לעורר סקרנות בקרב תלמידיה.

המחברת מצאה כי תלמידיה, בייחוד במקצוע הכימיה, מגיעים לנושא חסרי חומר רקע החיוני לקדם את הלמידה שלהם.

הם גם לעתים קרובות מוגבלים ביכולתם ליצור מודלים ולדבר בשפה מדעית.

חלק מהדרך שבה היא מסייעת לתלמידיה ללמוד דורש ממנה לקבוע מהי יכולתם להבנות מסגרת מושגית מהתצפיות שלהם.

לאחר שהתלמידים צפו בסרטו הוידאו, וניסו לספק סיבה סבירה לתהליך ההתרחשות שתואר בסרטון, הם מתחילים את השיעור ביום שלאחריו בדיון בתיאוריות שהתלמידים מעלים.

מהתיאוריות של התלמידים, הם יוצרים מודלים, שאותם הם יכולים לבחון.

המחברת גם משתמשת בכיתה ההפוכה לאחר שהתלמידים הקדישו את זמן השיעור ללמידה באמצעות חקירה.

התלמידים שמבינים היטב את המושגים, יכולים להחליט בעצמם אם לצפות בסרטון הוידאו.

אולם התלמידים שעדיין מתקשים בהבנת הרעיונות, יכולים לצפות בסרטון הוידאו, לרשום הערות ולראות אם הם יכולים להבין את המושגים.

בעבר, המחברת העדיפה שתלמידים מתקשים יסכמו את ספר הלימוד כדי לחזור על החומר בבית. אולם כיום התלמידים מעדיפים לצפות בהדמיה ויזאולית.

התלמידים שלה נהנים גם לצפות בסרטוני וידאו מאתר TED, אז מדי פעם הם צופים בהרצאה באתר TED כדי להרחיב את הבנתם לגבי האופן שבו המדע או תחום ידע אחר מיושם.

תוך שימוש בכיתה ההפוכה, המחברת יכולה לכוון את התלמידים להרצאות מסוימות לפי תחומי ההתעניינות שלהם ולחשוף את תלמידיה להזדמנויות למידה שלא היה לה זמן להציע להם בעבר בעת הדיונים בכיתה.

אף אחת מהזדמנויות אלה אינה למידה פאסיבית.

תלמידיה נדרשים ליצור אינטראקציה עם הידע המוצג להם. סרטוני הוידאו מועלים ל-wiki של הכיתה, המשמש כעת כספר לימוד דיגיטלי.
ה-wiki,מעוצב בהתאמה כדי לתמוך בחומר הנלמד.

התלמידים יכולים להגיב שם לפוסט בבלוג וכך לחלוק את מחשבותיהם, או באמצעות אינטראקציה עם עמיתיהם בתגית דיון ב-wiki.

בית ספר הפוך

המחברת טוענת כי ההיפוך מסייע למורים להפיק את המיטב מזמן השיעור כדי לערב את תלמידיהם בקהילה.

על כן, במקום שהתלמידים יחזרו למסגרת הלימוד המסורתית, הפכו את הכיתה. צרו סטודיו לפתרון בעיות שיתופי עבור התלמידים כדי שילמדו בו.

קישור למאמר באנגלית

ראה גם:

כבר לא בזכות "הכיתה ההפוכה"

במאמר מאוחר יותר שלי רייט מסתייגת מכיתה הפוכה


מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?