האם יש קשר בין השקעה בטכנולוגיה לבין עלייה בהישגים הלימודיים?

מקור: "תרבות ה-Copy-paste של מערכת החינוך", אתה וואלה!

בראיון עמו טוען פרופ' גבי סלומון מאוניברסיטת חיפה, חתן פרס ישראל לחינוך: "חוקרים רבים ברחבי העולם, מגיעים למסקנה כי אין קשר בין השקעה בטכנולוגיה לבין עלייה בהישגים הלימודיים. בשנים האחרונות נערכו עשרות מחקרי-על בנושא, גם במדינות בהן הושקעו סכומים מתונים וגם במדינות ששמו את המחשוב בראש סדר היום".

סלומון מצטט מספר מחקרים מאירופה, אמריקה ומזרח אסיה. לדבריו, שתי מסקנות בעקבות המגמה הבינלאומית של קשיי המחשוב: "אפשרות אחת היא שהבעיה מצויה בטכנולוגיה עצמה, כלומר המחשבים פשוט לא מצליחים לשנות את פני החינוך, ואולי צריך להיצמד ללוח ולגיר. האפשרות האופטימית, בה אני מעדיף לדבוק, היא שהבעיה אינה בטכנולוגיה, אלא באופן בו בני-האדם משתמשים בה".

סלומון מאמין כי מערכות חינוך ברחבי העולם, כולל זו הישראלית, כשלו לחלוטין בהבנת האפשרויות שבחינוך בעזרת מחשבים. "השקיעו סכומים אדירים של כסף בנושא ועשו כותרות בעיתונים, אבל שכחו את העיקר. לא התאימו את בתי-הספר לעידן המחשבים והאינטרנט".
לטענתו, ללא שינוי קיצוני בדרכי ההוראה, ההשקעה במחשבים לא תישא פרי, גם אם יכפילו את התקציב בתחום.

סלומון מדבר על תפיסה חינוכית חדשה לגמרי. "יש לקבוע הגדרות חדשות למושג 'הצלחה לימודית'. נכון להיום, מערכת החינוך מדגישה את שינון החומר וכתיבתו המדויקת בבחינה. בשביל זה לא צריך מחשב, אמנם יש תלמידים שנעזרים באינטרנט ובמצגות בשביל לשנן חומר, אבל אפשר לעשות את זה גם עם ספר ומחברת".

המחשב והאינטרנט, לטענתו, הם כלים שמיועדים לעריכת מחקר, לא לשינון חומר.

השימוש שנעשה באינטרנט כיום, לדעת סלומון, גורם לעיתים יותר נזק מתועלת. "...עושים Copy-Paste על איזשהו טקסט ומגישים למורה. במקום ללמוד, עושים קיצורי דרך. זו דוגמה לשימוש לא נבון באינטרנט".

בסופו של התהליך, "עצם ההגדרה למושג 'יודע היסטוריה' צריכה להיות שונה לחלוטין. אדם שיודע היסטוריה הוא לא מי ששינן מאות עמודי קריאה, אלא אדם שמסוגל לערוך מחקר בנושא, אדם שמבין מושגי בסיס כמו מהפכה, הפיכה ומלחמת אזרחים".

לא רק באינטרנט צריך לשנות את הרגלי הלימוד. "בתחום המתמטיקה ישנן תוכנות רבות שניתן להיעזר בהן בכדי ללמוד תחומים שעד כה לא נהוג היה לעסוק בהם בתיכון. חלק מהתוכנות הללו אפילו פותחו בישראל. המבחן האולטימטיבי בגיאומטריה, לדוגמה, לא צריך להיות האם התלמידים זוכרים את חוקי החפיפה. זה לא העיקר. צריך לבחון אותם על יכולת לחקור בעיית גיאומטריה רצינית".

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?