דילמות של מרצים בעת הצבת אתגרים לסטודנטים בהשכלה הגבוהה

מאת: Karin Scager

Scager, K., et al. (2017). Teacher dilemmas in challenging students in higher education, Teaching in Higher Education, 22:3, 318-335

מחקרים אודות ההשכלה הגבוהה הצביעו באופן קונסיסטנטי על הצורך לאתגר את הסטודנטים כדי למנוע שעמום ולעודד למידה. במיוחד זיהו המחקרים שלושה גורמים שהשפעתם על איכות הלמידה מכרעת: רמת מורכבות גבוהה, מידת עצמאותם של הסטודנטים וציפיות המרצים. אך אליה וקוץ בה: לעתים קרובות המרצה אינו יודע אל נכון כיצד בדיוק לאתגר את התלמידים. יתרה מזו, בפועל הצבת האתגרים עלולה להתנגש עם משימות אחרות, או עם תחומי אחריות אחרים המוטלים על המרצה ובכך ליצור דילמה קשה עבור המרצה המעוניין מצד אחד לשפר את איכות ההוראה אך מבלי למעוד בשל כך במוקשים אחרים.

המחקר הנוכחי חושף דילמות בהן נתקלים מרצים כאשר הם מבקשים לאתגר סטודנטים, כמו גם את השיקולים המלווים את בחירותיהם המעשיות בשעת ההתמודדות עם דילמות אלו. בהתבסס על ראיונות עם מרצים פותח כלי לניתוח הדילמה ושבע קטגוריות עיקריות של דילמות נמצאו. אחת הדילמות המרכזיות הציגה את המקרה הקיצוני שבו מצד אחד הסטודנטים מאותגרים באופן מקסימלי ולצד זה כולם עדיין נותרים "בספינה", כלומר לא נוטשים את השיעור או את המרצה.  תגובתם של הסטודנטים משתנה. הם נבדלים זה מזה ביכולתם להבין ולהתמודד עם הדילמות של המרצים כאשר ניכר כי בחירה להתייחס לקבוצת סטודנטים אחת עלולה לפגוע בלמידה של סטודנטים אחרים.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

דילמות אתיות בעבודתם המנהלית של מורי מורים בכירים

היבטים מבחינים בין עמדות סטודנטים לבין עמדות סטודנטיות על תפקיד המורה לחינוך גופני

חוויות למידה מאתגרות כפי שנתפסות על ידי סטודנטים להוראה בזיקה ללימודי ההתמחות שלהם

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya