בין אילוצים לאפשרויות במרחב מוגן: הזמנה לסדנת כתיבה
אפשטיין-ינאי, מ' (2017). בין אילוצים לאפשרויות במרחב מוגן: הזמנה לסדנת כתיבה. תל אביב: מכון מופ"ת.
ספרים אין בהם יותר מאשר מילים. למילים יש ערך. ערכן של המילים הוא במשמעות. המשמעות מתייחסת למשהו; אך אותו משהו שהמשמעות מתייחסת אליו אי-אפשר למסור אותו במילים. (צ'ואנג-טסה, קולות האדמה)
כמו שקורה כמעט תמיד - המשמעות נבנית בדיעבד, אחרי הנקודה, עם המבט למה שהיה. סוף משפט. כתיבת ספר זה הייתה מעין דרך מפותלת לסמן נקודה זו: הפסקה ברצף הפעולה, התבוננות לאחור ואיסוף חלקִי של העבודה שנעשתה בסדנאות רבות. במובן זה – ספר זה מצייר מסע.
לא תמצאו בספר תורה סדורה, אלא הצעת גישה לעבודה מתמשכת הנבנית רבדים-רבדים ובהתאמה אישית. גישה זו מציעה שימוש מרענן בידע טקסטואלי, לצד דרכי הנחיה התורמות לעיצוב מרחב יצירתי, מאתגר ובטוח, שניתן לפתח בו סדנת כתיבה. לשם כך תיארתי משימות כתיבה שונות והסברתי את ההנחות הנוגעות לאסתטיקה, לחשיבה ולתרבות המאפשרות את הפעלתן. כל משימת כתיבה מציגה היבט אחר של הטקסט ושל האופן לדון בו. אפשר ליצור הצלבות אישיות בין משימת הכתיבה לבין הדרך לחקור אותה. דרכי החקירה הן בגדר הצעה, והן נותנות ביטוי לשיחה מתמשכת ורבת-שנים עם "אחרים" - פנימיים וחיצוניים. אחרים אלו כוללים הוגי דעות, חוקרים ותלמידים, אשר דעותיהם - כמו גם התנסותי שלי - משולבות בעשייה בפועל בסדנאות.
ד"ר מילי אפשטיין-ינאי היא בעלת תואר שלישי בספרות כללית והשוואתית ובחינוך, ותואר שני בטיפול באמצעות אמנות; מנחה סדנאות כתיבה, יצירה ולמידה במגוון מסגרות; חוקרת וכותבת על תהליכי קריאה וכתיבה; כותבת תכניות לימוד בתחום השפה והספרות במשרד החינוך; מאמנת אישית - NLP International Trainer.
תודה רבה על ספר פורץ דרך ברוחב ועומק היריעה, ומתן האפשרות לשוטטות מודרכת בעולמות תרבות ונפש אישיים וקבוצתיים, כבסיס לאפשרות של השתייכות ושונות
תודה רבה מאירה על שיתוף התרשמותך מהספר. כפי שאת יודעת, הוא מסכם שנים רבות של עבודה. מקווה מאוד שהוא יזמין שוטטות בעולמות התרבות והנפש של מורים, מדריכים, מטפילם, כפי שכתבת.