ארגון ה- OECD מזהיר את המערב לגבי הפערים בחינוך

D. D. GUTTENPLAN. "O.E.C.D. Warns West on Education Gaps". The New York Times, December 8, 2013.

"המבחנים הבין לאומיים מטלטלים את מדינות המערב.....אז מה הבעיה? מערכות החינוך או מדידה או שניהם.....ולא תאמינו איך שוודיה מדרדרת...מרתק" .

אנדראס שלייכר (Andreas Schleicher) חשף בשבוע שעבר את תוצאות הסבב האחרון של מבחני PISA (התכנית להערכה בינלאומית של תלמידים - Program for International Student Assessment).

התוצאות של התלמידים מבריטניה, מארה"ב ומרוב אירופה המערבית נעו מ"ממוצע" ל"עלוב".

התלמידים הבריטיים, לדוגמא, קיבלו ציון ממוצע בדיוק במתמטיקה וציון מעט מעל לממוצע במדעים ובקריאה.

התלמידים הצרפתיים קיבלו ציון מעט מתחת לממוצע במדעים ומעט מעל לממוצע בקריאה ובמתמטיקה.

התלמידים האמריקאים קיבלו ציון מתחת לממוצע במתמטיקה ובמדעים אבל ציון מעט מעל לממוצע בקריאה.

החדשות היו הרבה יותר מעודדות עבור המדינות האסייתיות.

התלמידים משנגחאי הגיעו לראש הטבלה בפער ניכר, ואליהם הצטרפו גם התלמידים מסינגפור, מהונג קונג, מטייוואן ומדרום קוריאה שכולם התקבצו בקצה הגבוה של הטבלה.

מר שלייכר, ראש מחלקת החינוך ב"ארגון לפיתוח ולשיתוף פעולה כלכלי" (OECD), שמעביר את המבחנים מדי שלוש שנים לכ-500,000 תלמידים בני 15 ב-65 מדינות ברחבי העולם, ציין גם שיפור ניכר בווייטנאם.

הוא תיאר את וייטנאם כמדינה ענייה שתלמידיה עלו בביצועיהם על בני גילם ממדינות רבות ועשירות יותר – ואפילו הצליחו טוב יותר במבחנים ברגע שנלקחו בחשבון ההבדלים בהכנסות בין המדינות.

מר שלייכר הזהיר שאסור למדינות המערביות לנחם עצמן במיתוס שהביצוע הגבוה של המדינות האסייתיות הוא תוצאה של מערכות חינוך המעדיפות שינון על פני יצירתיות.

הוא טען כי המבחן במתמטיקה דרש יצירתיות ומיומנויות של פתרון בעיות המבוססות על הבנה עמוקה של מושגים מתמטיים.
מייקל גוב (Michael Gove),  שר החינוך הבריטי, מיהר לייחס את הביצוע הירוד של תלמידי מדינתו במבחנים לממשלת הלייבור הקודמת, שעזבה את השלטון בשנת 2010.

מר גוב ציין שזו הפעם הראשונה שבריטניה לא הצליחה להעפיל לרשימת 20 המדינות הראשונות בכל קטגוריה של המבחן, וטען שאם המדינה לא יכולה לספק לילדים "מערכת חינוך שהיא אחת מהטובות ביותר בעולם, לא נוכל לספק לילדים את ההזדמנויות שהם זקוקים להן כדי לשגשג ולהצליח".

אולם, Tristram Hunt, דובר מפלגת הלייבור לחינוך, מתח ביקורת על מר גוב על מתן האפשרות לחלק מבתי הספר לגייס מורים שלטענתו לא היו מורים מוסמכים, בציינו שהמדינות שביצועי תלמידיהן היו הגבוהים ביותר התמקדו בחשיבות של האיכות והמעמד של מקצוע ההוראה.

אף על פי שרוב הכיסוי התקשורתי בבריטניה התמקד בביצוע שלה במבחן, John Jerrim, פרופסור במכון לחינוך (Institute for Education) אמר שהוא חשב שהחדשות הגדולות בתוצאות היו הירידה החדה בציונים של בתי הספר השבדיים.

Dr. Jerrim אמר בראיון, "ששבדיה חוותה את הירידה הגדולה ביותר מכל מדינה אחרת בעולם.

תלמידיה ירדו ב-3.3% בציון במתמטיקה, 3.1% בציון במדעים ו-2.8% בציון בקריאה, וירידה זו ממשיכה את המגמה משנת 2009.
אולם הממשלות האמריקאית והבריטית נוהגות לפי המודל השבדי על ידי פתיחת יותר ויותר "בתי ספר חופשיים" או בתי ספר מסוג charter".

כאשר נשאל מה המשותף לכל המערכות שתלמידיהן זכו בציונים הגבוהים ביותר במבחן, אמר מר שלייכר: "המדינות שתלמידיהן קיבלו את הציונים הגבוהים ביותר משלמות יותר למורים.

אלה הן גם מערכות עם מחויבות להישגיות אוניברסלית".

הוא ציין כי בשנגחאי, יותר ממחצית התלמידים שנבחנו סיימו בשתי הקטגוריות העליונות במתמטיקה.

ובסינגפור 40% מהתלמידים סיימו בשתי הקטגוריות העליונות במתמטיקה.

אולם, רק כ-13% מהתלמידים הצרפתיים הצליחו להיכנס לשתי הקטגוריות העליונות במתמטיקה בעוד שבמדינות ארה"ב רק 8.8% הצליחו להתברג לשתי הקטגוריות העליונות".

קישור למאמר באנגלית

מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?