אפשר גם אחרת : מודל רצוי לקשר מתוקשב בין מורים וביתו של התלמיד

פוסט מעניין בבלוג של  סיגל  פאוקר סקורניק  החיה בחו"ל מלמד אותנו כי יש גם מודלים אחרים של מערכות חינוך שרצוי לאמץ גם אצלנו בישראל . סיגל מדווחת על קומפלקס חינוכי בגרמניה הכולל 3 בתי ספר : יסודי, ביניים ותיכון.  בכל בוקר, כשכל הילדים נכנסים בשער בית הספר, ממתינים  להם שם שלושת המנהלים (כולם גברים, מה שמלמד אולי על רמת  השכר), עם חיוך ועם ברכת בוקר טוב אישית.  כל אחד מהמנהלים מכיר באופן אישי את כל אחד מהתלמידים בבית ספרו ואת המשפחה, והוא מקפיד לברך כל ילד בשמו.  כך גם בסוף היום: שלושת המנהלים עומדים בשער היציאה  ומברכים את הילדים בהמשך יום טוב ובלהתראות.  לכל מורה, בכל כיתה, מחשב אישי נייד, המוצב במשך היום על שולחנה.  ההורים יודעים שאם יש להם שאלה כלשהי, בעיה או בקשה, הם יכולים לשלוח אי-מייללמחנכת, שתחזור אליהם במהלך היום.  בכל יום ראשון בערב, כל ההורים מקבלים מהמחנכת אי מייל ובו  רשימת הנושאים שילמדו השבוע בכיתה, כולל המטרות שהמורה רוצה להשיג, החומרים בהם ייעשה שימוש בשיעורים, הערך החינוכי (!!!) של הדברים בהם הכיתה תעסוק השבוע וכד'.  הדברים נכתבים להורים – בשפה עשירה, מתוך כבוד והערכה, עם המון  פרגון לילד ותוך שימוש בגישה פסיכולוגית-חינוכית ששמה את הילד ואת עולמו הערכי במרכז.
שיטת הלימודים בבית הספר בנויה על לימוד בקבוצות קטנות. הילדים מקבלים משימות אותן הם מבצעים בקבוצות של 3 בדרך כלל. עבודת הילדים מתמקדת בהרבה מחקר, חשיבה עצמית ותהייה.  הילדים לומדים כיצד להשיג מידע (בספרייה, באינטרנט, בתצפיות  פיזיות שונות)וכיצד לפתח מיומנויות מחקר. כל שלישיה כזו לומדת  את הנושא ואחר כך מציגה אותו, גם בכתיבה אבל  לא פחות חשוב מכך,  באופן מילולי, בפני הכיתה כולה. כך מנחילים לילדים גם יכולת של חשיבה מופשטת ועיבוד חומרים רבים לכדי  תמצית אחת, וגם פיתוח של כושר הביטוי, הצגת הדברים ועמידה מול קהל. תחשבו כמה הדבר נכון לגבי המיומנויות שכמעט כולנו נדרשים להן בכל יום – ללמוד את הדברים, לבצע אינטגרציה של המידע הנצבר ואחר כך להציג זאת מול אחרים.   לא נהוג בבית הספר שהמורה "מכתיבה" את הדברים או מגישה אותם "לעוסים",  אלא על הילדים מוטלת האחריות ללמוד ולפתח את יכולות הלימוד העצמי שלהם, הכול כמובן בהדרכה צמודה ובהנחיה של המורה בכיתה.  מיותר לציין שהאווירה בבית הספר נעימה ונינוחה.
ראה גם :
 
מה דעתך?
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?