אסטרטגיות לניהול כיתה הטרוגנית

מאת; ד"ר מרגלית עובדיה

האסטרטגיה הטובה ביותר לניהול כיתה היא להימנע ממצבים לא שגרתיים. קיום של שגרה מוגדרת וברורה ימנע מצב של בעיות הגורמות להתנהגות לא נאותה. שיתופי פעולה ועבודה בכיתה אצל תלמידים אלה מושתתים על הקשר הטוב שנוצר בין המורה לתלמיד. כאשר התלמידים חשים שלמורה אכפת מהם, כשהוא לא מוותר להם ולא מוותר עליהם, הם מחזירים בהשתדלות ובמאמץ להצליח. לכן ראוי ורצוי לנהל חוקי כיתה ברורים, להגדיר ציפיות ברורות של המורה מתלמידיו, להגדיר זמן ולתת זמן למעבר מפעילות אחת לפעילות אחרת, זמן להשלים עבודה, ולהימנע מחזרות משעממות.

בממד הסביבתי, יש לתכנן את המרחב הכיתתי שיהיה מרווח ומאפשר מעבר נוח ולא פוגע פוצע. יש לבחון היטב את מקום הישיבה של תלמידים אלה כך שלא יהיו חשופים לגירויים מסיחים.

למאמר בעיתון "קו לחינוך"

מה דעתך?

    שלום את השיטות האלה ד"ר עובדיה , נסיתי לאורך שנת הלימודים הנוכחית , וצפיתי שאצליח לנהל את היכתה ורקוויתי שהתלמידים שלי יהיו שמחים . אבל לצערי לא הצלחתי במידה שאני רוצה . כיתה ב אצלי מאוד היטרוגנית גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה חברתית (סוציואקונומית) . וגם מבחינה קוגניטיבית. האם יש נוסחת פלא לגרום להם לאהוב את בית הספר ואת עצמם ואת החברות . הכיתה שלי כוללת ילד יתום שלא מצליח לצאת מהטראומה של אובדן אב וילד שעדיין לא בשל רגשית מתנהג בצורה מאוד לא מתאימה לגילו. ילדים עם בעיות של אלימות מילולית וילדים עם אלימות פיזית. זאת השנה הראשונה משמונה עשרה השנים שלמדיתי בהם כיתה ב אני נתקלת בכיתה כל כך היטרוגנית. נעזרתי במשך השנה ביועצת ופסיכולוגית וחדר שלווה והורים אבל אני לא מרגישה שהשינוי שרציתי התחולל

    פורסמה ב 01/03/2015 ע״י מוחמד נדא

    מוחמד שלום וברכהבחינוך אין 'זבנג וגמרנו' זה תהליך ארוך ודורש השקעה, אמונה, התמדה והמון סבלנות. בכיתה כמו שאתה מתאר דרושה עבודת עומק, שדורשת מיפוי של תלמידי הכיתה, מיפוי שיראה תמונה של מאפייני התלמידים: מצב סוציואקונוי, מספר נפשות במשפחה, מיקומו של הילד במשפחה. מאפיינים של תיפקוד לימודי: חוזקות וחולשות, קשיים, ציונים במקצועות ליבה, תיפקוד חברתי. אחרי שתמפה את הכיתה תוכל להוציא מיפוי של התלמיד ועם המיפוי הזה תוכל לנהל דיאלוג עם התלמיד על החוזקות שלו ועליהן לשים פוקוס ומזה להשליך על מצבו הלימודי. תזכור תלמיד שרוכש את אמון המורה, תלמיד שיודע שהמורה לא מוותר עליו יודע להחזיר בהתחלה זה בא במנות קטנות אחר כך זה גדל וגדל ומתעצם, תאמין בתלמידך והם יחזירו לך. דרושה הרבה סבלנות, אורך רוח וזמן לראות את התהליך שהתלמיד עובר. בהצלחה

    פורסמה ב 17/11/2015 ע״י מרגלית עובדיה
    מה דעתך?