אם בתי ספר באמת היו מתעניינים במחקר, התלמידים היו משחקים שחמט

Libow-Martinez, S. (2016, April 25). If schools really cared about research, students would play chess. [Web Log Post]. Retrieved from http://sylviamartinez.com/if-schools-really-cared-about-research-students-would-play-chess/

המאמר סוכם מאנגלית בידי מיכל זרזבסקי ממכון מופ"ת

אם בתי הספר באמת היו רוצים פרקטיקות מבוססות מחקר שישפרו את הלמידה של התלמידים, הנה רשימה נבחרת של מועמדים לתפקיד: הפסקה, אמנות, מוסיקה ושחמט. זו עובדה שלמידה ומשחק שחמט מעניקים לילדים מיומנויות והרגלים המסייעים להם להצליח בבית הספר ובחיים. הדבר הוכח אינספור פעמים תוך שימוש בכל סוגי המדדים.

ההיכרות הראשונה של המחברת עם כוחו של השחמט בלמידה החלה כאשר עבדה בחברת Knowledge Adventure, מו"ל של לומדות חינוכיות. היא הייתה המפיקה של קו חדש של מוצרי שחמט שנע מלמידת שחמט למתחילים ועד למנוע שחמט מקצועני. המטרה הייתה להתחרות ב-Chessmaster, בזמנו התוכנה למשחק שחמט הנמכרת ביותר בעולם. מאחר והייתה למחברת היכרות מועטה עם שחמט למעט כללי המשחק, היא הוטלה לעולם מרתק של מנועי שחמט מתחרים ואישיוּיוֹת בלתי רגילות.

ואז היא נפגשה עם מוריס אשלי (Maurice Ashley). בזמנו, אשלי היה רב-האמן הבין-לאומי הראשון ממוצא אפרו-אמריקאי וכתב ספר על הוראת שחמט (Chess for Success: Using an Old Game to Build New Strengths in Children and Teens). אשלי עבד עם צעירים בברוקלין והוביל אותם לאליפויות בין-לאומיות. הוא גם קריין משחקי שחמט עבור רשת הטלוויזיה האמריקאית ESPN.

המשימה של מחברת המאמר הייתה ללכוד את האישיות של אשלי ולהפוך אותה לחוויית תוכנה שתשקף את התשוקה והמעורבות של מוריס אשלי. התוצאה הייתה "מוריס אשלי מלמד שחמט" (Maurice Ashley Teaches Chess), קרוב לוודאי שזו הייתה התוכנה המועדפת שהיא הייתה אחראית עליה.

מוריס אשלי נכנס לאחרונה להיכל התהילה של השחמט (Chess Hall of Fame) והופיע בכתבת פרופיל בסדרה של הרדיו הציבורי האמריקאי NPR על 50 מורים דגולים שנקראה "שחמט לצורך התקדמות: כיצד רב-אומן משתמש במשחק כדי ללמד כישורי חיים" (Chess For Progress: How A Grandmaster Is Using The Game To Teach Life Skills).

המחברת מציינת כי היא שמחה שחברה מוריס מקבל מידה של תשומת לב לה הוא ראוי. הוא השפיע באופן ישיר על אלפי צעירים באמצעות ההוראה שלו ובאופן רחב יותר באמצעות ספריו, התוכנות שלו וחשיפתו התקשורתית. המסר שלו צריך להישמע בהיקף נרחב, בייחוד בבתי ספר.

אך עבור בתי ספר רבים מדי, משחק שחמט (או הפסקה, אמנות, מוסיקה...) אינו חלק מסדר היום בעודם רודפים אחר ציונים גבוהים יותר בבחינות תוך שימוש במתודולוגיית הכנה למבחן שאיננה מבוססת ראיות (Test prep). ואם ההכנה למבחן כצפוי אינה עוזרת, יש טרנד חדש של "הנעת" התלמידים להצלחה באמצעות מסיבות וממתקים. כך שלמתן שוחד, אשר הוכח כהורס הנעה (Punished by Rewards), יש זמן אך לא לשחמט.

קישורים על ערכו החינוכי של משחק השחמט

הפדרציה האמריקאית לשחמט – מחקר על שחמט בכיתה (רשימת מקורות)
בית ספר לחינוך באוניברסיטת ג'ון הופקינס – הערך החינוכי של שחמט
היתרונות של משחק השחמט בחינוך – דו"ח על מחקר, ניירות עמדה מועילים ומצגת
שחמט בבתי ספר ובקהילות (בריטניה) – רשימת מקורות
פורטל מחקר לגבי שחמט בבתי ספר ממועדון השחמט של סנט לואיס

ראו גם:

סרטון על אשלי מוריס

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya