להפיק את המירב מהכשרת מורים תוך-כדי-עבודה
Ginel, C. (2025). Make the most of job-embedded teacher preparation. Learning Professional, 46(2), 42–46
כדי להתמודד עם המחסור החמור והמחריף במורים, מערכות חינוך ברחבי העולם נוקטות בשיטה של הכשרה תוך-כדי-עבודה. לפיכך, המורה מתחיל את הקריירה בהקדם האפשרי, הליך הכניסה להוראה מואץ משמעותית, כוח העבודה מתעבה בין-רגע והמחסור הכמותי במורים מטופל. הבעיה היא, וזו בעיה מהותית ומשמעותית, שחסרות לאותם מורים המיומנויות המקצועיות והפדגוגיות הדרושות כדי לקדם תלמידים, להניעם להישגיות ולדבוק בתפקיד. על רקע זה, מחקרה של קתרין גינל בוחן ומציג את הפעולות האופרטיביות הדרושות לצורך מיקסום היעילות הפדגוגית של מורי הכשרה תוך-כדי-עבודה ושימורם במערכת.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הכשרה להוראה
פעולה 1: התאמת ההנחיה לצרכים האישיים של המורה המתחיל
מורי הכשרה תוך-כדי-עבודה מדלגים על שלבי התנסות והתמחות, אין להם זמן להתבוננות רפלקטיבית ולרוב טרם צפו בהם מלמדים בכיתה והם לא קיבלו משוב פדגוגי בעבר. הם פשוט נכנסים ללמד ללא הכנה מוקדמת. לכן, הנחיה פנים בית ספרית מהווה עוגן חשוב עבור מורים אלו, וחשוב מאוד לגבות אותם, בעיקר במקצועות הליבה או הבגרות, בהם אין מקום לטעויות. כמו כן, את ההנחיה יש להתאים לאופיו, סגנונו, מקצועו וניסיונו הקודם של המורה המתחיל, ויכול מאוד שיעדיף לקבל משוב ממורה שעבר וחווה הסבה מקצועית בעצמו.
בדרך כלל, לתפקיד המורים-מנחים נבחרים רכזי בית הספר או המורים הוותיקים. אבל, לפעמים אין בסגל אדם מתאים למשימה, ובמקרה כזה אפשר ורצוי לחשוב מחוץ לקופסה. דהיינו, לא מן הנמנע שהחונך ישתייך דווקא לסגל האדמיניסטרטיבי, יוזמן מבית ספר שכן או יהיה סגן המנהל, המנהל או המפקח בכבודו ובעצמו.
פעולה 2: קישור מסלול ההכשרה לתוכנית הלימודים
בזמן שתוכניות הכשרה תוך-כדי-עבודה מנוהלות על ידי אוניברסיטאות או מכללות, לעיתים קרובות שורר נתק, או קצר בתקשורת, בינם לבין בתי הספר. לכן, חשוב מאוד לשמור על תקשורת בין-מוסדית שוטפת, פתוחה ובריאה, למנות נציגי תקשורת בכל מוסד שיכירו אישית זה את זה ולהציב מנהל אזור שמנצח על רשת תקשורת זו. כמו כן, רצוי מאוד שחומרי הלימוד האקדמיים יתאימו למתרחש בפועל בבתי הספר ובכיתות, ואם אין ברירה וזמן אז צריך לוותר על קורסי מבוא תיאורטיים וקלאסיים. לבסוף, אפשר גם להוציא את נציגי ומנהלי בתי הספר ומפקחי המחוזות בעצמם לסדנאות פיתוח מקצועי בנושא טיפוח הון אנושי, רישות ארגוני, ניהול רב-מערכתי וייעוץ אסטרטגי.
פעולה 3: התאמת הפיתוח המקצועי
על מפקחי מערכת החינוך ומנהלי בתי הספר להכיר, להבין ולהעריך את היעילות והתרומה של סדנאות הפיתוח המקצועי שהם מביאים לבית הספר ולהיפטר מאלו שמבזבזות זמן, כסף ומשאבים. במקום סדנאות פיתוח בנאליות או כלליות, חשוב לזהות את נקודות החולשה של מורי ההכשרה תוך-כדי-עבודה בפרט, ושל מורים מתחילים ובאמצע הקריירה בכלל, ולהתאים להם את הפיתוח המקצועי כמו כפפה ליד. לצורך ההמחשה, ייתכן כי למורה ספציפי יתאימו דווקא קורסי אוריינות טכנולוגית או הוראה בעידן ה-AI, מורה אחר יבקש חיזוק דווקא בתחום המשמעת ומורה שלישי בכלל יעדיף להתמקצע באופן מקוון ופרטני, ולא כחלק מצוות.


מסכימה מאוד עם הפיתוח המקצועי של המורה ולהתאים את מה שהמורה מתחבר אליו יותר הן מבחינה טכנולוגית אוריינות או באופן מקוון .
ככל שירגיש כי רואים אותו ויקבל את הכלים הנכונים ייטב לסביבה החינוכית