יותר מהטבת שכר: להפוך את מנהיגות הביניים הבית ספרית לנחשקת

Handy, K. (2025). Beyond the stipend: Making middle leadership desirable. International Educator, 19, 7-10

ברוב בתי הספר, תפקידי מנהיגות ביניים, דוגמת רכזי שכבה, מקצוע או תקשוב או סגן מנהל, אינם נחשקים ולעיתים אף אינם רצויים, למרות שהם מציעים תוספת שכר. מחד, התפקיד מבטא ומממש נורמה של האצלת סמכויות, שהיא גישה רצויה, ראויה ואפקטיבית. מאידך, בפועל, מנהלי ביניים רבים מעידים כי הם חשים בלתי מוערכים ובלתי מתוגמלים, שקועים עד צוואר במטלות אדמיניסטרציה, ניהול ותקציב וכמעט נרדמים בפגישות אחרי הצהרים. וכל זאת, עבור תוספת שכר זעומה. על רקע זה, קתרין הנדי, רכזת תוכניות לימודים בחינוך העל יסודי בארה"ב ומנחת סדנאות בתחומי למידה אפקטיבית, למידה חברתית רגשית ועבודת צוות, מסבירה: כיצד אפשר להפוך את מנהיגות הביניים הבית ספרית לנחשקת?

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מנהלים

מיתוג התפקיד

כדי להפוך את מנהיגות הביניים הבית ספרית לנחשקת, צריך לחשוב מחדש על תיאור התפקיד, להציגו כבורג מרכזי ולשוות לו דימוי של צמיחה ותרומה. לדוגמה, בתקופת ההיערכות לשנת הלימודים, במקום להודיע שרכזי השכבה צריכים להגיע לבית הספר יום לפני כולם, הבהירו שהם יזכו לקבל הדרכה בנושא מנהיגות ארגונית. בנוסף, במקום לומר שמנהיגי הביניים צריכים להישאר עד מאוחר פעמיים בשבוע כדי לקיים פגישות, הסבירו שהמומחיות והניסיון שלהם דרושים כדי להציג, לדברר ולגבש את משימות וחזון בית הספר וכי הם הפנים של בית הספר. לפעמים, הפרטים הקטנים, דווקא הם, משנים את הדימוי של מנהל הביניים, הן בפני עצמו והן בפני עמיתיו.

תקשורת וקשיבות

על מנהלי בית הספר להמחיש למנהלי הביניים את החשיבות וההשפעה של תפקידם. הממשק הפיזי והקרבה האישית של הרכזים לעמיתים ולתלמידים מסייעים בפועל. לדוגמה, באיסוף מידע חשוב ובקבלת משובים קריטיים בנוגע לשיטות הוראה, למידה מותאמת, פיתוח מקצועי, כתיבת מערכי שיעור וגיבוש תוכנית שנתית.

צמיחה ופיתוח

כדי שמורים ירצו ליטול תפקידי מנהיגות ביניים, חשוב להבהיר כי מדובר בקידום מקצועי ובהזדמנות ממשית לטיפוס בהיררכיה הבית ספרית. מחקרים מראים כי לעובדים מתוך הארגון, בשל ההיכרות האישית, האותנטית והמעמיקה עם השטח, פוטנציאל להיות מנהיגים עתידיים מוצלחים במיוחד. שכן, עוד לפני הכישורים האישיים, הם מחויבים למוסד, בעלי ניסיון ולרוב אהודים ומוכרים. לכן, גם אם רוב התפקידים תפוסים, אפשר לתפור למידותיהם תפקיד ניהולי, דוגמת הנעת מיזם קהילתי, הנחיית קבוצת קריאה או הובלת פיתוח מקצועי. זוהי גם הזדמנות פז לתרגל ולבחון את כישורי הניהול שלהם בפועל. יחד עם זאת, חשוב מאוד להימנע מלהמציא תפקידים בלתי נחוצים או לבקש להוביל פרויקט נוסף מבלי שהוא מגולם בשכר

הישגיות

לבסוף, אסור לקחת את תרומתם והשקעתם של מנהלי הביניים כמובנות מאליהן, ויש לציינם לשבח על מנת שירגישו גאים ושהתפקיד יראה כמתגמל. אפשר, למשל, לפתוח ישיבות סגל עם ברכות, הוקרות ואזכורים של אירועים מיוחדים או הצלחות שנרשמו לזכות מנהלי הביניים. לחילופין, אפשר לראיין אותם בעיתון המקומי או ברשת חברתית, לציין אותם לשבח בפני מפקחת המחוז, להעניק תעודת הוקרה, לציין את שמם במידעון החודשי או לשבחם במייל התפוצה.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya