מ-SEL ל-SPEL: הוראה מודעת רגש פוליטי בזמן משבר
קטקו איילי, ק', כהן, א' ומיכאלי, נ' (2025). מ-SEL ל-SPEL: הוראה מודעת רגש פוליטי בזמן משבר. דפים 82
מחקר זה טוען כי יש לשלב רגשות בחינוך פוליטי דרך למידה רגשית-חברתית-פוליטית: Social Political Emotional Learning – או בקיצור SPEL. יש להטמיע בתלמידים ידע וכישורי חשיבה ביקורתית, כדי לטפח בהם רגש פוליטי החיוני להתמודדות עם מציאות מורכבת ולקדם שינוי חברתי בד בבד עם שמירה על ערכים דמוקרטיים.
המלצות הנוגעות למורות:
1. נדרש פיתוח מקצועי ממוקד בשני היבטים - כלים להתמודדות עם רגשותיהן בהובלת דיונים פוליטיים בכיתה ואסטרטגיות לניווט מיטבי של רגשות תלמידותיהן במצבי קונפליקט.
2. מומלץ לפתח מסגרות תמיכה כמו קהילות למידה מקצועיות המתמחות בשילוב מודע של רגש וידע פוליטי.
המלצות הנוגעות לתלמידות:
1. יש לפתח תוכניות למידה המבוססות על עקרונות המשלבים באופן מובנה התייחסות לרגשות אותנטיים לצד פיתוח חשיבה ביקורתית וידע פוליטי. תוכניות אלו צריכות לכלול כלים מעשיים להפיכת רגשות למנוף לפעולה אזרחית משמעותית.
2. ברמה המערכתית נדרשת מדיניות התומכת בסיוע רגשי למורות פוליטיות ומעודדת שיח ביקורתי בכיתה. יש לתמוך בפיתוח ובהרחבה של מסגרות המספקות כלים להתמודדות עם רגשות בהקשר של חינוך פוליטי, בעתות שגרה ובמשבר.
משבר לאומי מציב אתגרים ייחודיים בפני החינוך הפוליטי, אך גם יוצר הזדמנויות. המחקר מראה כי דווקא בעת כזו מפגש אמיתי עם רגשות בכיתה, תוך טיפוח חשיבה ביקורתית והפיכתם לרגשות פוליטיים, עשוי לחולל שינוי ולהניע לפעולה חברתית משמעותית. אימוץ מסגרת ה-SPEL וההמלצות היישומיות שהוצגו יכול לסייע למערכת החינוך להגשים את יעדיה בטיפוח אזרחים ביקורתיים ומעורבים גם בעתות משבר.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך לדמוקרטיה

