לא כולם יכולים ללמד בינה מלאכותית

Rivers, S. Y., & Joseph, R. (2025). Not everyone can teach AI. Talent Development, 79(8), 18–22

ברחבי העולם, גוברת הדרישה להדרכה ולפיתוח מקצועי בתחום של בינה מלאכותית. ארגונים ממשלתיים, מכוני מחקר, מוסדות חינוך אקדמיים ובתי ספר שואפים לשדרג את יכולות הצוותים, להתאימם לדור הלומדים הנוכחי ולחשוף אותם למנועי ולתוצרי AI. אולם, לא פשוט למצוא את שיטת ההדרכה הנכונה, משום שבמהותו, כל מוסד מחזיק בחזון, מטרות, שאיפות, אתגרים, ערכים, צרכים, תכנים ונהלים נבדלים. על רקע זה, המאמר מבהיר כיצד לאתר ולהכווין גוף הכשרה מתאים ומוסמך, שמבין את קהל היעד וקשוב לצרכיו, מסוגל להגדיר מחדש את מטרותיו ולבנות עבורו תוכנית עבודה הולמת – לטווח הקצר והארוך.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בינה מלאכותית

 

איך מתחילים?

בראש ובראשונה, אלו המכשירים ומדריכים לבינה מלאכותית בבתי הספר צריכים להיות בעלי ידע טכני, כישורי הוראה ומודעות אתית ולדעת לקחת אחריות. חשוב מכך, עליהם להכיר ביכולות ובמגבלות הנבדלות של צוותי המורים, להתייחס לתשתית הטכנולוגית הקיימת, לציידם בכלים ותובנות פדגוגיות פרקטיות ולשים לב לרגישויות היררכיות פנים בית ספריות או מוסדיות.

לרוב, הלומדים נבדלים זה מזה ברמת האוריינות הטכנולוגית, לפעמים בפער מהותי. לכן, על המדריכים לפתוח את ההדרכה בשאלון המודד אוריינות טכנולוגית ולחלק את הכיתה למתחילים, בינוניים ומתקדמים. לא זו בלבד, רצוי לחלק שאלון שביעות רצון עם סיום הסדנה, להריץ סקרי-בזק תוך כדי הסדנה ולאפשר למשתתפים להתנסות בפועל. איסוף תובנות יכול לסייע, לצוות ההדרכה ולבית הספר כאחד, להבין במה אפשר להשתמש ומה רצוי להמשיך ללמוד.

בינה מלאכותית בשדה החינוך

כאמור, ההדרכה צריכה להתחיל מהבסיס ולהבהיר כיצד מנועי AI מעבדים ופולטים מידע ומהן ההשלכות האתיות בהקשר למידע מוטה או פרטיות. בנוסף, יש לוודא כי למדריכים ניסיון מקצועי ענף או הסמכה אקדמית בתחומי המחשוב, התכנות, הטכנולוגיה והחינוך. רצוי מאוד שייבחר צוות הדרכה שמוסמך ללמד את תחום הלימוד הספציפי. לצורך ההמחשה, לא מומלץ שמומחי AI בתחום הפיננסים או הקמעונאות, יעבירו הדרכות למורי יסודי.

למידה יישומית

הבינה המלאכותית היא תחום שמחייב למידה באמצעות עשייה. לכן, אם אין, חשוב מאוד שהמשתתפים יפתחו חשבון ChatGPT, Gemini או Copilot. בשלב התחלתי זה, רצוי להעניק ליווי אישי ולוודא שהם מצליחים להבין, להזין פקודות ולהפיק תוצרים. רצוי גם שהמשתתפים יתרגלו בפועל ויפיקו תוצרים הקשורים לעולמם. לכן, יש להכווין את הלומדים ללמידה מבוססת פרויקט אישי, ממקצועם שלהם: ביולוגיה, היסטוריה, מדעים, ספרות וכדומה. או, לחילופין, בנושא בניית מערכי שיעור ומצגות, הטלת משמעת, חיזוק קשרי מורים-הורים או הובלת טקסים.

חשיבה ביקורתית וחתירה לפתרון בעיות

אחד הערכים המוספים שיכולה הבינה המלאכותית להציע היא ייעוץ, סיוע ותמיכה ברגעי מפתח ומשבר ובחתירה לפתרון בעיות. לפעמים, נדמה למורים שהם עומדים בדד מול סיטואציות, אלא שה-AI זמין עבורם בכל זמן ועת. חשוב, אם כן, להמחיש למורים כיצד מנועי ה-AI יכולים לסייע בכל נושא ולהציע אינספור פתרונות חלופיים כמעט לכל סיטואציה אנושית או טכנית – מבלי להתייאש ולהתעייף ובדיסקרטיות.

למידה לאורך החיים

הבינה המלאכותית מתפתחת ומשתנה במהירות עצומה, מכתיבה את הקצב והיא כאן כדי להישאר. לכן, אסור לפספס את הרכבת וחשוב שדור המורים הנוכחי יחליף מצב תודעתי במהלך הסדנה ויבין כמה חשוב להיות מעורה בכלים של בינה מלאכותית, בטרנדים עכשוויים, בטכנולוגיות אוטונומיות ובניהול בעידן ה-AI. עם סיום הסדנה, על רקע האופי הדינמי של הבינה המלאכותית, יש לעודד את הלומדים להמשיך לחקור את התחום באמצעות שלל פלטפורמות פופולריות דוגמת מאמרים, ספרים, פודקאסטים, כנסים, שיעורים וקורסים.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya