עצות לשיפור ההוגנות המגדרית בהוראה

המשרד להוגנות מגדרית (2025). עצות לשיפור ההוגנות המגדרית בהוראה. באר שבע: אוניברסיטת בן-גוריון  

המשרד להוגנות מגדרית והיחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הוציאו מסמך שנפתח בחמש המלצות לשיפור ההוגנות המגדרית בהוראה. לפניכם תקציר ההמלצות והגיונן:

  1. שלבו מחקרים של נשים בחומרי הקורס
    המלצה זו נובעת מן השאיפה לשוויון מהותי ומן ההכרה כי ידע אקדמי, בהיותו פרי יצירתה של החברה כולה, אינו יכול להתבסס על קולות גבריים בלבד. יש לעמול לאיתור מחקרים רלוונטיים המגלמים גיוון מגדרי, ולהימנע ממצב בו תוכנית הלימודים מקבעת הטיה מגדרית לטובת מחקריהם של גברים בלבד.
  2. הוסיפו את נקודת המבט המגדרית על חומר הלימוד
    אם יתברר כי בדיסציפלינה נתונה כמעט ואין חוקרות, אין די בקבלת המצב כעובדה. על הקהילה האקדמית, ובפרט המרצות והמרצים, להציב שאלה נוקבת: כיצד אירע שנשים נעדרות מתחום זה? האם המדע עצמו, כפי שהתפתח, יצר חסמים שיטתיים להשתתפותן? חובה לדון בכך בכיתות ולשלב נקודת מבט מגדרית בהוראה. כך לדוגמה, בקורסים בטכנולוגיות למידת מכונה, יש לחשוף את ההטיות המגדריות שמערכות אלו מנציחות; בקורסים ברפואה פסיכיאטרית, יש לבחון כיצד היותם של רוב המחקרים והתיאוריות פרי עטם של גברים השפיע על האופן בו נתפסו נשים ועל אופן הטיפול בהן.
  3. בחרו דוגמאות נקיות מסטריאוטיפים
    בעת הבאת דוגמאות בכיתה, יש להישמר לבל תשתרבבנה לתוכן ההוראה הנחות מגדריות הגורסות שיוך תפקידים מסוימים למגדר מסוים. מן הראוי לנקוט גישה יזומה אשר תבחר דוגמאות המשקפות מציאות שוויונית – כך, למשל, להימנע מן הביטויים "הרופא והאחות" המנציחים תפקוד מגדרי מסורתי, ולהעדיף ניסוחים מגוונים שאינם כובלים מגדר למקצוע או תפקיד.
  4. הממד הוויזואלי – גלו מחויבות לאיקונוגרפיה שוויונית
    בתכנים הוויזואליים – לרבות מצגות, סרטונים ותמונות – יש להקפיד על ייצוג שוויוני שאינו מחזק סטריאוטיפים מגדריים. תמונה בה גבר מבוגר וסמכותי מסביר לנשים צעירות, תידרש לאיזון באמצעות הצגת נשים בעמדות הוראה וסמכות, ואף גברים במעמדות של לומדים. יש להעדיף ייצוג נשים בתפקידים ניהוליים, תחרותיים ובעלי השפעה, ולצדם ייצוג גברים בתפקידי טיפול ודאגה. בכך תובטח העברת מסר חינוכי של שוויון ערכי ומבני גם בממד החזותי.
  5. הזמינו חוקרות אורחות והבליטו מחקרים של תלמידות
    מן הראוי להזמין חוקרות אורחות לשאת הרצאות בכיתה, ולחשוף את הסטודנטים והסטודנטיות למודלים נשיים מעוררי השראה. נוסף על כך, יש לתת מקום נרחב להצגת מחקריהן של תלמידות מחקר במעבדות ובמסגרות האקדמיות השונות, ובכך לעודד השתתפות נשית פעילה בשיח המדעי. מהלך זה, מעבר להיותו חינוכי וערכי, הוא חלק בלתי נפרד מהבטחת שוויון ההזדמנויות באקדמיה.

למסמך המלא

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מגדר בהוראה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya