להיות אנושיים: שימוש מושכל בבינה מלאכותית יוצרת עבור הילדים
Britten, J., & Atherton, P. (2024). Truly Human: Leveraging AI to Better Serve Our Children. Childhood Education, 100(4), 30–37. https://doi-org/10.1080/00094056.2024.2377055
עיקרי הדברים:
● מאמר זה מציג דרכים נוספות ומושכלות בהן מורים ומחנכים יכולים להשתמש במנועי בינה מלאכותית יוצרת בבית הספר ולצורך הקלה בעומס העבודה
● אין המאמר מתיימר לומר כי הבינה המלאכותית היוצרת חפה מאי-דיוקים וכשלים, והוא מדגיש את תפקידם של המורים בניתוח ביקורתי ומודע של המידע שמנועי הבינה המלאכותית היוצרת מפיקים
● בינה מלאכותית יוצרת יכולה לשמש כעוזר אישי זמין-תמידית, להציע למורים דרכי התמודדות עם בעיות משמעת, לסייע בניסוח משובים, להציע טיוטות ראשוניות של דפי עבודה ומטלות, להפיק מערכי שיעור מבוססי-לומד ולאתר משאבים
● כיום, ישנן מערכות חינוך המאפשרות למורים, באופן רשמי, לעשות שימוש במנועי בינה מלאכותית יוצרת לצורך קבלת רעיונות לפעילויות למידתיות, איתור דרכי התמודדות עם אתגרים בתחומי ההוראה והלמידה, הכנת טיוטות ראשוניות של מסמכים ועוד
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בינה מלאכותית
הבינה המלאכותית כאן, והיא כאן כדי להישאר. זוהי סביבת עבודה מואצת בה מורים יכולים לצרוך מידע, להפיק ידע, לבנות מערכי שיעור, לגלות משאבים, לדמות תרחישים ולהתייעץ בשלל נושאים אישיים ומקצועיים. וכל זה, לטובת הלומדים. לא בכדי, יותר מ-10% מבתי הספר ברחבי העולם גיבשו מדיניות סדורה בנוגע לשימוש בבינה מלאכותית. קווי המדיניות האלו עדיין נתונים לשינוי טנטטיבי והם נעים על קו התפר הדק שבין הסתייעות אתית במנועי בינה מלאכותית יוצרת לבין שימוש בלתי-מפוקח וצריכת מידע מפוברק או כוזב.
נדמה כי לא ניתן יהיה להימנע, בעתיד הקרוב, מלרתום את סגולותיה של הבינה המלאכותית היוצרת לזירות אקדמיות ובית ספריות. אך, זאת, יש לעשות תוך הבאה בחשבון של שיקולים אתיים, הקבלה בין המטרות החינוכיות והפדגוגיות לבין האלגוריתם הממוחשב ועירוב קובעי המדיניות, חוקרי חינוך ומנהלי מוסדות בשילוב, עיצוב ויישום של בינה מלאכותית בזירה הבית ספרית.
מהי בינה מלאכותית בחינוך?
בינה מלאכותית היא מערכת אשר מעבדת נתונים ומידע בדרכים שמחקות ומאיצות בעשרות מונים אינטליגנציה אנושית ואנליטית. בתוך שניות, מוצגים ומופקים תכנים שנשענים על למידה, הסקה, תכנון וניבוי, וכל זאת מתוך יכולת להביט מתוך פרספקטיבות מסוימות ואף להפגין יצירתיות. למעשה, הבינה המלאכותית פועלת על סמך שתי תוכנות-אם מרכזיות ונבדלות:
- מכונות תגובתיות (Reactive machines) – מנועי בינה מלאכותית חסרות זיכרון וממוקדות-מטלה שיפיקו תמיד את אותו פלט נתונים צפוי, על סמך מידע קיים. לדוגמה, היסטוריית קניות, עמדות רכישה מהירה, בוטים של שחמט או צ'אט-בוט עם תשובות מובנות מראש.
- רשתות עצביות (Neural networks) - מנועי בינה מלאכותית יוצרת אשר מעבדות ומספקות מידע באופן מעמיק, משוקלל, מסועף, מבוסס-הקשר, מיידי ורחב-יריעה, בהשראת המוח האנושי.
ההתקדמות המואצת שחלה בשנים האחרונות באינטליגנציה ובמסוגלות של מנועי הרשתות העצביות צריכה להיות מוכרת למורים, מחנכים ומנהלים. שכן, כלים דיגיטליים אלו עשויים לסייע מבחינה פדגוגית. בין השאר, בהפחתת עומס העבודה, בהוראת ופירוש מושגים מתמטיים ושפות, בגישור בין פערי ידע ובטיפוח פרסונליזציה של למידה.
מורים משתמשים בבינה מלאכותית (מבלי שהם מודעים לכך)
בבואנו להציג בפני מורים את רזי הבינה המלאכותית היוצרת, חשוב להבהיר כי המורים כבר עושים בה שימוש – בין אם הם מודעים לכך ובין אם לאו, בדרכים הבאות:
- עוזרים דיגיטליים דוגמת סירי, אלכסה או Google Assistant.
- המלצות "דחיפה" של תכנים, כתבות, סרטים או מוזיקה לטלפון החכם על בסיס היסטוריית גלישה, הקלדה או שרותי הזרמה (Streaming) כמו גוגל, יו-טיוב, נטפליקס או ספוטיפיי.
- בוטים אינטואיטיביים של שרותי לקוחות המוטמעים באתרי אינטרנט, קניות ותמיכה טכנית.
- אפליקציות ניווט, כמו Waze או גוגל מפות, המנתחים, מפיקים ומנתבים נתוני תחבורה בזמן אמת.
- תיבות דואר אלקטרוני כיום יודעות לזהות, לנטר, לסמן ולסנן, באופן אוטומטי, מיילים חשודים ואף להגיב להם.
מהי בינה מלאכותית יוצרת?
בינה מלאכותית יוצרת (Generative artificial intelligence) מייצגת מערך של כלים דיגיטליים שיכולים לעבד, לנתח, לערוך וליצור תכנים מילוליים וחזותיים. זוהי טכנולוגיה מהפכנית שבכוחה להפיק מסות של מידע, משלל סוגים, תכנים ופורמטים, בין-רגע. מעבר לאלגוריתם המשוכלל, ולמרות היעילות ומכלול הידע הכביר של הכלים האלו, הם עדיין תלויים מאוד באדם מאחורי המקלדת, ברמת הדיוק, האבחנה והתחכום שלו וביכולתו להביט במידע בעין ביקורתית.
מבחינה פרקטית, בינה מלאכותית יוצרת יכולה לייעץ ולהציע למורים דרכי התמודדות אפשריות עם בעיות משמעת כיתתיות. במקביל, בכוחם של מנועי ה-AI לסייע בניסוח משובים ומכתבים, תכנון, הכנת ושדרוג דפי עבודה ומטלות, הפקת מערכי שיעור (פרטניים, שבועיים, חודשיים או שנתיים) מבוססי-לומד, הצלבת מידע, איתור משאבים ואף פיתוח מקצועי.
במה יכולים מורים להשתמש?
הרשתות העצביות שהוזכרו לעיל, מבוססות, במקרים רבים, על מודל שפה גדול (Large language model). אלו הם מנועי בינה מלאכותית, חינמיים בבסיסם, כמו Gemini, ChatGPT ו-Claude, העומדים לרשות הציבור – ללא מגבלות זמן ומקום. המורה מתחיל להתכתב עם הכלי, והכלי, בתמורה, מפתח זיכרון של גישותיו הפדגוגיות, תחומי העניין, מקצועו וחומרי הלימוד של המורה, ומסוגל לסייע ביתר-קשב והתאמה מלאה לאורך השנה. אותם מנועים יכולים לשמש כיועצים אישיים וזמינים בכל עת, להשיב על מגוון עצום של נושאים, לספק רעיונות בנושא פעילויות למידה, להפחית את עומס העבודה ולהציע טיוטות ראשוניות עבור מכתבים, רשימות, הנחיות, שאלונים, בחנים ומבחנים.
ככל שהמורה יהיה ברור ומדויק יותר בשאלתו או בקשתו, התוצאה תהיה טובה יותר. כמובן שאין להשתמש במענה של מנועי הבינה המלאכותית היוצרת באופן עיוור או אוטומטי, ויש לוודא כי התשובות שהונפקו משביעות רצון מבחינה אתית ופדגוגית.
איך להישאר אנושיים בעידן של בינה מלאכותית?
על אף היתרונות וההזדמנויות שנושאות עמה הבינה המלאכותית והקדמה הטכנולוגית, המגע, המעורבות, הרגישות והפיקחות האנושית עדיין חשובים ביותר ואין בכוחה של הטכנולוגיה, מתקדמת ככל שתהיה, לחנך את הלומדים. הבינה המלאכותית יכולה לחסוך זמן, לחולל סיעור מוחין, לייצר טיוטות ואף לסכם ולתמצת גודש של מידע. אך, יש הרבה שהיא עדיין לא יכולה לעשות, ולא תוכל בשנים הקרובות. על רקע זה, נערכה קבוצת דיון בקרב מורים ומחנכים שעושים שימוש בבינה מלאכותית יוצרת סביב השאלה כיצד ניתן להשתמש בבינה מלאכותית יוצרת ביעילות, ברגישות ובתבונה? להלן, מוצגים הרשמים המרכזיים:
- האדם במרכז - אל לנו לתת לבינה המלאכותית לעשות את העבודה בשבילנו, כאילו אנחנו הכלי הפסיבי. מנוע ה-AI צריך לשמש כעוזר הוראה בלבד, אשר מציע רעיונות שאנחנו מקבלים (או דוחים), מזקקים, מתאימים לתרבות שלנו ומיישמים.
- עומס עבודה – את הזמן שמנועי הבינה המלאכותית היוצרת חוסכים עבורנו, יש להשקיע בתלמידים, בהענקת יחס אישי ומשוב בונה, בתקשורת מול הורים, בהוראה חברתית-רגשית, בטוויית רשתות עבודה ובצמיחה אישית.
- שיקול דעת – מנועי הבינה מלאכותית היוצרת מספקים הצעות ורעיונות. אל מולם, המורה המיומן יכול, ואף חייב, להביט ברשמים הממוחשבים באופן ספקני ולנתחם מבחינת איכות, דיוק והתאמה לצורכי הלומדים, להקשר הפדגוגי ולרלוונטיות התרבותית.