פיתוח מומחים-מורים במתמטיקה כמנהיגים חינוכיים במהלך תוכנית הכשרה
Swars Auslander, S., Bingham, G. E., Tanguay, C. L., & Fuentes, D. S. (2024). Developing elementary mathematics specialists as teacher leaders during a preparation program. Journal of Mathematics Teacher Education, 27(4), 665–689. https://10.1007/s10857-023-09582-7
עיקרי הדברים:
● בארה"ב צוברת תאוצה יוזמה לאומית שמכשירה "מומחים-מורים" למקצועות המתמטיקה בבתי הספר היסודיים שמטרתם היא לסייע פרטנית לתלמידים, להפחית את עומס העבודה, לגבות את המורים המכהנים ולהעריכם
● המומחים-מורים זכאים להיקף משרה מוקטן (3-2 ימים בשבוע) ומהווים אופציה משתלמת שתורמת לשימור מורים מתנדנדים, להחזרת מורים נושרים לכוח ההוראה, להשלמת משרות ולהסתייעות במורים בפנסיה
● מבחינה פרקטית, יכולים המומחים-מורים לבדוק מטלות, לעבוד פרטנית עם תלמידים, ללמד בקבוצות, ללמד בצמד (Co-teaching), לנהל שיעורים, לכתוב מערכי שיעור, למלא מקום, לצפות במורים המכהנים מלמדים, להעריכם, להעניק משוב קולגיאלי ועוד
● תפקיד המומחה-מורה מסמל שינוי בגישה החינוכית-פדגוגית, שרגילה להערכת מורים מחייבת על ידי גופים או גורמים הממוקמים גבוה יותר בהיררכיה
● הרעיון של הערכה על ידי מומחה-מורה הוא לשלב בין תמיכה לבין הערכה ולבצע את מנגנוני ההערכה באופן בלתי-פורמלי, קולגיאלי ובלתי-מחייב ליישום
● חרף היתרונות לעיל, אין לכפות על מורה לקבל לכיתתו מומחה-מורה, משום שמדובר במערכת יחסית רגישה ומורכבת שאינה מתאימה בהכרח לכל מורה
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מתמטיקה
אסטרטגיה חדשנית לשיפור היעילות של מורי מתמטיקה בבתי ספר יסודיים, אשר צוברת תאוצה באוסטרליה, בריטניה וארה"ב, היא ציוותם למומחים-מורים (Specialists teacher-leaders). אותם מומחים צריכים להחזיק בעצמם בתעודת הוראה, להתמצא במקצוע המיועד ויכולים להיות מורים לשעבר, מורים בשנת שבתון, מורים בפנסיה, מורים מחליפים ואפילו מרצים בחופשת סמסטר. לשם כך, אותם מומחים-סייעים צריכים לעבור תוכנית הכשרה אקדמית סדורה, האורכת כ-13 חודשים, אשר שמה דגש על טיפוח הכישורים הבינאישיים, הפדגוגיים, התקשורתיים והמנהיגותיים.
מומחים-מורים בשיעורי מתמטיקה
מחקרים מראים כי מורי מתמטיקה רבים, בעיקר בכיתות ה' ומעלה, מחזיקים בתפיסה לפיה לימודי מתמטיקה אינם קריטיים עבור תלמידים שלא עתידים לעסוק בתחומי ההנדסה או המדעים. מורה המחזיק באמונה כזו צפוי להקרין אי-מחויבות למקצוע, פסימיות ופסיביות. כדי להימנע ממצב כזה, המומחה-מורה נמצא בכיתה לגיבוי והוא אמור לעבור בין התלמידים, לוודא שאין תלמיד מפגר בחומר ולטפח בקרב התלמידים גישה ורגש חיוביים כלפי מקצוע המתמטיקה. מטבע תפקידו, המומחה-מורה יכול להרשות לעצמו לטפח עם התלמידים יחסים יותר חברותיים ופחות רשמיים. שכן, הוא אינו אחראי על הנוכחות והמשמעת הכיתתית ומטרתו היא ממוקדת-מקצוע נטו. אם לא די בכך, במקרה של מחלה או עזיבה פתאומית, רשאי וצריך המומחה-מורה להחליף את המורה המכהן ולגבותו באופן טבעי ומבלי ליצור זעזוע רגשי בכיתה (Baker et al., 2022).
הגם שהמורה-מומחה יכול להעריך את המורה, הוא אינו משמש כחונך רשמי, הוא נמצא תחתיו בהיררכיה ולעיתים הוא אף צעיר בהרבה מבחינת ותק. למעשה, ייעודם של המורים-מומחים הינו ייחודי והוא יכול לכלול צפייה במורים מלמדים, מישוב, ייעוץ, הוראה משותפת, ניהול ישיבות מחלקתיות, הוראה בקבוצות של תלמידים והוראה פרטנית עם תלמידים. בנוסף, המורים-מומחים יכולים לסייע בטיפול בעבודת ניירת, בבדיקת מטלות ובהערכת תלמידים (Campbell & Malkus, 2014).
מומחים-מורים בבתי ספר יסודיים: תפקידים ותחומי אחריות
הגם שאינם מורים או מחנכים מן המניין, למומחים-מורים השפעה ניכרת על הסביבה הכיתתית והבית ספרית. הם מספקים למורים תמיכה פדגוגית וקולגיאלית, מנהלים במקרה הצורך שיעורים באופן עצמאי, מקדמים תלמידים מתקשים, מונעים מהם להשתרך מאחור ומניעים תלמידים מצטיינים להישגיות ולאתגר. בנוסף, בהתאם לצרכי, מגמות ומטרות בית הספר והרשות העירונית, יכולים המומחים-מורים לסגל לעצמם תחומי אחריות נוספים, להיחשב כמנהיגים אהודים ובלתי-רשמיים בבית הספר ולסוכנים המתווכים בין התלמידים לבין סגלי ההוראה.
התמיכה של המומחים במורים יכולה להתבצע במישור בלתי-הנחייתי או הנחייתי. במישור הבלתי-הנחייתי, המומחים-מורים יכולים לבצע שיעורי חזרה, ללמד בצמד, לכתוב מערכי שיעור או להביא לכיתה חומרי ועזרי לימוד. במישור ההנחיתי, הם צפויים לאסוף מידע, לנתח מערכי שיעור בווידאו, לערוך תצפיות כיתתיות, לספק משוב למורה ולתלמידים ולהוות אזן קשבת למורה לצורך חקירה פרקטית-רפלקטיבית.
למעשה, תפקידו של המומחה-מורה מהווה שינוי גדול בגישה החינוכית-פדגוגית הרווחת, לפיה הערכת מורים מתבצעת מלמעלה-למטה, על ידי גופים או גורמים הממוקמים גבוה יותר בהיררכיה. לא כך במקרה זה, שבו משלבים בין תמיכה לבין הערכה ומבצעים את ההערכה באופן בלתי-פורמלי, קולגיאלי ובלתי-מחייב (Edwards, 2021).
מתודולוגיה
אוכלוסיית המחקר היא 27 בעלי תעודת הוראה במתמטיקה אשר לוקחים חלק במיזם להכשרתם כמומחים-מורים בבתי ספר יסודיים ציבוריים בדרום-מזרח ארה"ב. התוכנית להכשרתם מנוהלת בשיתוף פעולה בין אוניברסיטאות, מכללות אקדמיות להוראה, משרד החינוך ומכון מחקר ממשלתי. מדובר במיזם לאומי שצובר תאוצה ופועל ב-20 מדינות בשם Elementary Mathematics Specialists & Teacher Leaders Project. מטרות העל של המיזם הן לצמצם פערים בין תלמידים, ליצור שוויוניות, לסייע בשימור מורים ולהעצימם, למנוע את שחיקתם, להפחית את עומס עבודתם ולמשוך מורים לשעבר או מועמדים מתנדנדים לכוח העבודה בהוראה.
המחקר משלב בין כלי מחקר איכותני (ריאיון עומק) לבין כלי מחקר כמותני (שאלון) ובודק את השאלות הבאות:
- האם וכיצד יכולים מומחים-מורים לשנות תפיסות של מורים מכהנים ותלמידים לגבי הוראת מתמטיקה וחשיבותה?
- מהן פרקטיקות ההוראה המיטביות בהן יכולים לנקוט מומחים-מורים?
- מהי מערכת היחסים הרצויה בין המומחה-מורה לבין המורה המכהן?
תרומה גדולה למורים, לתלמידים ולמערכת
השילוב בין הניתוח האיכותני לבין הניתוח הכמותי הראה כי עבור התלמידים מדובר ברווח עצום. מומחים-מורים נוטים לנקוט בהוראה מותאמת-תלמיד ובזכות כך מצליחים לתמרץ תלמידים ולחלצם מאי-ידיעה, מתסכול ומוויתור-עצמי. הווה אומר, במקרים רבים תלמידים העידו בפני המומחים-מורים כי לא היו יכולים להיפתח כך עם מורה או מחנכת ולא חשו שביכולתם לבקש או לקבל את העזרה הפרטנית לה זכו. המומחים-מורים מצליחים גם לטפח את האווירה הלימודית בכיתה, לייעץ למורים המכהנים, להעריכם ולמשב אותם ולקחת חלק במנגנון קבלת ההחלטות הכיתתי. בחלק מן המקרים, המומחים-מורים אף עוזרים בגישור בין המורה לבין ההנהלה ובייעוץ בנושאים בינאישיים ומקצועיים.
מצדם של המורים העיקריים, נושבות רוחות חיוביות גם כן. מטעמים ברורים, נמצא כי מורים רבים מעריכים לחיוב את הסיוע הפרקטי והיומיומי והייעוץ הניתן להם על ידי המומחים. בנוסף, צוינה לשבח ההערכה המתבצעת על ידי המומחים-מורים. שכן, עד כה היו רגילים המורים להערכה מחייבת המונחתת מלמעלה, בעוד שההערכה מטעם המומחים-מורים הינה בלתי-פורמלית ובלתי-מחייבת, ויחד עם זאת אותנטית, ריאלית ואקטואלית יותר.
לפי ממצא מעודד נוסף, חלק מן המומחים-מורים נשרו מההוראה בעברם. ואילו, הכשרתם וכניסתם החוזרת להוראה בתפקיד משני, ומחייב פחות, של 3-2 ימים בשבוע, הפיחה בהם רוח-חיים פדגוגית מחודשת. שכן, הם העידו כי ביטחונם העצמי, כושרם הניהולי והאמונה העצמית התחזקו פלאים וחשו את תחושת השליחות והתרומה לקהילה בעצימות גדולה יותר מעברם בהוראה כמורים.
דיון וביקורת
התפקיד של מומחים-מורים הינו יחיד במינו, ולכן מאתגר ומחכים לבחון אותו. על אף תפקידם המשני, לכאורה, בכוחם להשפיע על סביבתם, להוביל שינויים מערכתיים בבית הספר היסודי ובשיעורי מתמטיקה ולהוות דמויות מפתח בזירה הבית ספרית. מערכת חינוך אשר שואפת לתמוך ולהשקיע בהון האנושי (ולהניב מכך תשואה עתידית וגולמית) מוכרחה לחשוב על הגדרות משרה באופן יצירתי, להניע שינויים מערכתיים, להזין את המערכת בכוח אדם איכותי ולעודד עובדים לשעבר לשקול את חזרתם.
חרף העזרה שהמומחים-מורים יכולים להציע, השתלבותם בכיתה מצריכה פתיחות מחשבתית, נכונות להאצלת סמכויות ומיומנויות של שיתוף פעולה ותקשורת. שכן, כדי להצליח בתפקידם, המומחים-מורים יצטרכו לשאול את המורים המכהנים שאלות נוקבות, לערער על הגישה הקיימת או לאתגר אותה ולבצע הערכה אישית. אין זה מקרי, אם כך, שיש מורים שמעידים על עצמם ששיטת העבודה המועדפת עליהם היא אינדיבידואליסטית. לכן, הם עלולים לדחות את הצעת הסיוע הפדגוגית-ארגונית. בהקשר זה, מתוך שאיפה למנוע חיכוכים עתידיים מיותרים, חשוב מאוד לאפשר למורה לבחור אם לקבל או לא לקבל מומחה-מורה.
רשימת המקורות
Baker, C.K., Saclarides, E.S., Harbour, K.E., Hjalmarson, M.A., Livers, S.D., & Edwards, K.C. (2022). Trends in mathematics specialist literature: Analyzing research spanning four decades. School Science and Mathematics. 122, 24-35. 10.1111/ssm.12507
Campbell, P., & Malkus, H. (2014). The mathematical knowledge and beliefs of elementary mathematics specialist-coaches. ZDM Mathematics Education. 46, 213-225. 10.1007/s11858-013-0559-6
Edwards, J. (2021). Cognitive coaching: A synthesis of the research - Thinking Collaborative (15th edition). Center for Cognitive Coaching
Baker, C.K., Saclarides, E.S., Harbour, K.E., Hjalmarson, M.A., Livers, S.D., & Edwards, K.C. (2022). Trends in mathematics specialist literature: Analyzing research spanning four decades. School Science and Mathematics. 122, 24-35. 10.1111/ssm.12507
Campbell, P., & Malkus, H. (2014). The mathematical knowledge and beliefs of elementary mathematics specialist-coaches. ZDM Mathematics Education. 46, 213-225. 10.1007/s11858-013-0559-6
Edwards, J. (2021). Cognitive coaching: A synthesis of the research – Thinking Collaborative (15th edition). Center for Cognitive Coaching