קורס בינלאומי שיתופי מקוון בהכשרה להוראה: מיקוד על כתיבת שפה זרה

Hilliker, S. M., & Yol, Ö. (2022). Virtual exchange in teacher education: focus on L2 writing. ELT Journal: English Language Teaching Journal, 76(1), 11–19. https://10.1093/elt/ccab071

יתרונות קורס בינלאומי שיתופי מקוון לסטודנטים להוראת אנגלית כשפה זרה:

● קבלת משוב או ייעוץ ממורים דוברי אנגלית כשפת-אם והכרת מערכי שיעור וחומרי לימוד חדשים, איכותיים ומקוריים

● עצם ההשתתפות בקורס בינלאומי שיתופי מקוון בשלב ההכשרה להוראה מטפחת אוריינות טכנולוגית ומעודדת הטמעת טכנולוגיות מידע ותקשורת במערכי שיעור עתידיים

● קורס בינלאומי שיתופי מקוון מקדם שיתופי פעולה בינלאומיים, מייצר רשת עבודה ומהווה שיטת למידה אותנטית ואינטראקטיבית

● היחשפות לשיטות הוראה חדשות, פיתוח המודעות התרבותית והבין-תרבותית וחיזוק כישורי השפה והתקשורת

● קורס מסוג זה יכול לשמש כבסיס להזדמנויות של למידה לאורך הקריירה באמצעות סדנאות פיתוח מקצועי עתידיות, השתלמויות מקוונות, כנסים, הרצאות ושיתופי פעולה בינלאומיים

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראת אנגלית

קורס בינלאומי שיתופי מקוון (Virtual exchange) יכול להציע שלל יתרונות והזדמנויות מקצועיות לסטודנטים להוראת אנגלית כשפה זרה. הקורסים הללו, מתקיימים בפלטפורמה מקוונת ומבוססים על דיאלוג בין סטודנטים להוראת אנגלית לבין מורי סטודנטים להוראת אנגלית ממדינות אנגלו-סקסיות. במקום לשבת בהרצאה, הסטודנטים מוזמנים לנהל דיונים ולעסוק בצוותא בהכנת מצגות, תכנון מערכי שיעור, הענקת וקבלת משוב, נורמות וערכים תרבותיים ומיומנויות תקשורת בזירה הבינלאומית. מעבר לכך, יכולות הפגישות הווירטואליות לטפח מיומנויות חשיבה, מסוגלות לשונית, אוריינות דיגיטלית, מודעות גלובלית וכשירות בינלאומית.

קורס בינלאומי שיתופי מקוון והכשרה להוראה

קורס בינלאומי שיתופי מקוון, המוגדר כחלק מתוכנית ההכשרה להוראת אנגלית כשפה זרה, יכול לסייע ביישום הלימודים התיאורטיים לכדי פרקטיקה פדגוגית. המפגשים המקוונים מספקים אינטגרציה חברתית-פדגוגית חדשה, מגבשים רשתות עבודה מקצועיות ומספקים פרספקטיבה חיצונית מטעם פרחי הוראה דוברי אנגלית כשפת אם. בנוסף, קורס בינלאומי שיתופי מקוון מסייע לסטודנטים להתכונן לשנת הלימודים הראשונה, לפתח כישורי הוראה פרגמטיים, להביט בעבודתם באופן רפלקטיבי ולשדרג אוריינות טכנולוגית. אם לא די בכך, קורס מסוג זה מרחיב את הניסיון המעשי המקוון בהוראה, מול קהל שומעים בזמן אמת.

הוראת כתיבה, שפה שנייה והכשרה

כתיבה נחשבת לאחת הכשירויות האקדמיות החשובות ביותר עבור לומדי שפה זרה. למרות זאת, מורים רבים, אפילו אם דוברים אנגלית שוטפת, מתקשים ללמד כתיבה וחיבור באופן יעיל. זאת, מפאת הכנה לקויה, או לא מקיפה מספיק, במהלך מסלול ההכשרה, חוסר בסדנאות פיתוח מקצועי בתחום הוראת כתיבת שפה זרה, חוסר ביטחון בהוראת כתיבה ו\או אי-הבנת נקודת המוצא ואופני החשיבה של התלמידים.

מתודולוגיה

צוות המחקר ערך, ניהל, צפה וניתח קורס בינלאומי שיתופי מקוון בן שמונה שבועות בו השתתפו 14 סטודנטים להוראת אנגלית כשפה זרה. מטרת הקורס הייתה ליצור מרחב בינלאומי בו מורי העתיד יתרגלו חשיבה אוטונומית, הסתכלות רפלקטיבית ושיח מושכל. זאת, מתוך מטרה להשיב על השאלה: באילו דרכים יכול קורס בינלאומי שיתופי מקוון לסייע לסטודנטים להוראת אנגלית כשפה שנייה בתחום של הוראת כתיבה?

הקורס נערך בזום. כל מפגש ארך כ-30 דקות ולקחו בו חלק שתי קבוצות. הראשונה, שבעה מורי אנגלית כשפה זרה מפולין, שאנגלית אינה שפת האם שלהם. השנייה, שבעה מורי אנגלית מארה"ב, דוברי אנגלית כשפת אם. מדי שבוע, המשתתפים התבקשו לקרוא מאמרים רלוונטיים ולבצע מטלות לפני, במהלך ואחרי הפגישה. לדוגמה, להכין לתלמידים דף עבודה, ליצור רשימת סיפורים מומלצת לקריאה ול-Book report וללמד את הפורום נושא מסוים. בהמשך, התבקשו הסטודנטים לדון בנושאים כמו: מהי פילוסופיית ההוראה שלך? מדוע חשוב שתלמידים ידעו לכתוב באנגלית? כיצד יכולה הטכנולוגיה לסייע בשיעורי אנגלית? לבסוף, התבקשו המשתתפים לספק משוב לצוות המחקר.

ממצאים וניתוח

פה אחד, נמצא שקורס בינלאומי שיתופי מקוון מהווה כלי פדגוגי יעיל ומלהיב לתחלופת מסרים, העברת ידע והרחבת אופקים. זאת, בעיקר בהשוואה לקורס עיוני סטנדרטי. הסטודנטים הפולנים הרחיבו את הרפרטואר והיכולות הפדגוגיות שלהם בתחום של הוראת כתיבה, הצטיידו במערכי שיעור חדשים ורכשו ידע חדש הודות לעמיתיהם האמריקאים.

עבור מכללות אקדמיות להוראה, קורס בינלאומי שיתופי מקוון יכול להוות חוויה סוציו-תרבותית, חיה, משמעותית, בלתי-אמצעית וקלה וזולה ליישום. בכוחה של חוויה אינטראקטיבית זו לטפח למידה פעילה, לגבש קהילה בינלאומית ממוקדת-מקצוע, לעודד סיעור מוחות ולייצר משמעויות חדשות.

דיון

כסימולציה או כתוספת למסלול ההכשרה של סטודנטים להוראת אנגלית, קורס בינלאומי שיתופי מקוון, עתיד להקנות לסטודנטים להוראת אנגלית ניסיון, להתגבר על גבולות גאוגרפיים ולחשוף אותם לרעיונות וגישות המיושמות ברחבי העולם. זאת משום ששיטות ההוראה הזרות שיוצגו בפניהם בקורס לא בהכרח רווחות או מוכרות בבתי הספר בהם ישובצו או במוסדות ההכשרה המקומיים. לבסוף, ישנו היתרון המובהק והמהנה של תרגול השפה הגלום בשיח עם דוברי שפת-אם.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya