למה כל כך קשה לחשוב ולזכור תחת סטרס ממושך – ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי ללמוד, גם בתקופות של לחץ?
Schwarz, K. (2018). How Stress Affects Your Memory. KQED
לחץ פוגע ביעילות הלמידה. הוא עלול להשפיע לרעה על התפקוד הקוגניטיבי ועל הזיכרון, והדבר מקשה עלינו ללמוד ולשמר מידע חדש. אמנם, רמה מתונה של לחץ יכולה לסייע לנו, אבל בימים של סטרס מתמשך, ניתקל בחסמים.
לתרגום עברי של המאמר באתר מתודיקה – למידה ארגנונית
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא התמודדות עם לחץ
מוחנו נוטה לתעדף תגובות הישרדות מיידיות על פני קידוד ואחסון מידע חדש. המתח גם מוביל לירידה בקשב ובריכוז, הוא לא מותיר מקום פנוי שיאפשר לנו להישאר מעורבים במה שאנחנו מנסים ללמוד, ודאי כאשר אנו חווים רגשות שליליים וחרדה.
ועדיין, דווקא בתקופה הזו כדאי שנלמד דברים חדשים. למידה חדשה ותחושת התפתחות והישג לא רק מסיחים את דעתנו ומאמנים את המוח שלנו, הם גם מתגמלים מאוד ומפרישים הורמונים של עונג ומהווים מעין משכך כאבים טבעי.
לכן, לא כדאי לוותר על אפשרויות למידה בתקופה כזו, כל עוד היא מתנהלת באופן שמאפשר לנו להתמודד טוב יותר תחת הלחץ.
לפניכם סדרת אסטרטגיות שיכולות לעזור ללמוד טוב גם בתקופות של סטרס ממושך, כולן כאלו שכדאי להשתמש בהן גם בשגרה ולכן הן די מוכרות לנו גם ביום יום, אך כעת צריך לשים עליהן דגש מיוחד:
- חלוקת משימות למידה לחלקים קטנים:
נצליח ללמוד גם תחת סטרס אם נרגיש שאנחנו מתמקדים בצעד אחד כל פעם. כדאי גם לקחת הפסקות רבות. ממילא הפסקה היא זמן מצוין למוח שלנו לעבד את מה שלמדנו, אז אין סיבה למתוח למידה על פני משך זמן ארוך.
- הצבת יעדים ריאליים:
זה לא הזמן להציב יעדים כאילו אלו ימי שגרה. הצבת מטרות לא מציאותיות רק תגביר את המתח.
- תעדוף:
לפעמים הלחץ מהלמידה נובע מתחושת ההצפה וחוסר הניהול של התהליך. כדאי לקחת לעצמנו זמן ולבנות לוח זמנים ותכנון תהליך שמתעדף, מקצה זמינות ואנרגיה ללמידה ובעיקר נותן לנו תחושה של שליטה שמחזירה לנו את הביטחון.
- דיבור עצמי חיובי:
כדי ללמוד היטב, חשוב שנהיה אדיבים לעצמנו, נזכיר לעצמנו את יכולותינו ואת הישגינו.
- טיפול עצמי מחוץ לזמני הלמידה:
פעילות גופנית, נשימות עמוקות, תזונה טובה, שינה איכותית – אם לא נדאג לעצמנו בזמנים שבהם איננו לומדים, נלמד פחות טוב.
- חברים טובים:
למידה חברתית היא ממש תרופת קסם בימים של מצוקה. היא נותנת לנו פרופורציות, מגדילה את יכולת הריכוז שלנו, ובעיקר גורמת לתהליך הלימודי להתהוות תחת תחושה של אמפתיה, שמחזקת אותנו ומעודדת אותנו לתת תשומת לב ללמידה שלנו.
כתוב יפה ונגיש. תודה.
לעניין החברים הטובים יש חשיבות רבה. תירצו אולי להתייחס גם לענין מוטיבציה חברתית (גבוהה במיוחד בזמני מתח שרידתי) וגם לצורך בתחושת שייכות, היות חלק וכו. אפשר לקרוא על זה בבלוג נוירופדגוגיה וניירוטריט https://www.neurotreatil.com/blog לדוגמה
הפוסט על קסקדת המתח והשרידה. או הפוסט המפורט על
"תחושת שייכות" מסייעת לרווחה נפשית ולהצלחה. מהי, איך היא נוצרת במוח, ואיך מטפחים אותה בכיתה וכו