התמכרות דיגיטלית בקרב ילדים ומתבגרים בתקופת משבר הקורונה

מאת: Tanu Gupta

Gupta, T., Swami, M.K. & Nebhinani, N. (2020). Risk of digital addiction among children and adolescents during COVID-19 pandemic: Concerns, caution, and way out. Journal of Indian Association for Child & Adolescent Mental Health. 16, 3, 199-208

עיקרי הדברים:

● מאמר זה מציג תוכנית ניקוי רעלים דיגיטלית עבור ילדים ומתבגרים אשר מכורים לאינטרנט

● משבר הקורונה האיץ והחריף את תופעת ההתמכרות הדיגיטלית בקרב ילדים ובני נוער

● הורים עלולים לעודד את הילדים, באופן עקיף, לפתח תלות באינטרנט כאשר הם מבלים שעות מול המחשב, תלויים בעולם הדיגיטלי ומשתמשים באינטרנט כמקום מפלט מטרדות יומיומיות

המלצות בולטות

● השקיטו התראות וצפצופים במכשירי הנייד של הילדים

● מדדו את זמני המסך היומיים והשבועיים של הילדים והגדירו את שעות השימוש הרצויות

● אסרו שימוש במכשירים סלולאריים בזמן כניסה לשירותים או למקלחת, ארוחות משפחתיות ואחרי שעת השינה

● מקמו את המכשירים רחוק מהישג יד

● למרות הסגר, עודדו מפגשים ואינטראקציות חברתיות בשר ודם

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא משבר הקורונה

במהלך משבר הקורונה, האינטרנט מתגלה ומסתמן כפלטפורמת-על שבכוחו לסייע לבני האדם להישאר מחוברים לסביבה. עם זאת, המגיפה המתחוללת זירזה משמעותית את התלות המוגזמת והכרונית של ילדים ומתבגרים באינטרנט, ברשתות חברתיות ובכלים דיגיטליים. התמכרות זו יכולה לבוא לידי ביטוי, בין היתר, דרך שוטטות בלתי פוסקת ברשת או בשימוש אינטנסיבי במשחקי מחשב, רשתות חברתיות או תכנים פורנוגראפיים (Nebhinani et al., 2018).

כתגובה להנחיות והגבלות ממשלתיות, כמו בידוד, ריחוק חברתי וסגירת בתי ספר, גובר החשש בקרב הורים, מורים ואנשי מקצוע בקשר לזמני הבהייה במסכים. למעשה, המעבר מהוראה מסורתית בכיתה ללמידה מרחוק יצר דילמה קשה עבור הורים: האם וכיצד להגביל את זמן המסך של הילדים? למרבה הצער, הורים רבים מוותרים מראש, או מפסידים במאבק. שכן, בתי הספר דורשים מתלמידים להיות במצב מקוון, בני נוער נוטים לתקשר דרך אפליקציות שונות, תרבות הצריכה והבידור נמצאת ברובה במסכים ואף התלות במסכים ממזערת את הסיכויים להידבק בנגיף (King et al., 2020).

הקורונה הדיגיטלית

הגם שהסביבה המקוונת אינה מסוכנת להידבקות בקורונה, שימוש-יתר באינטרנט, למשל במשחקי מחשב, עלול להוביל לבעיות בריאותיות מסובכות לא-פחות, כמו: נדודי שינה, חוסר תיאבון, עצבנות, תנודתיות במצב הרוח, התפרצויות זעם ואפילו התאבדות. אם לא די בכך, התמכרות למשחקי מחשב עלולה להצית ריבים משפחתיים ולהוביל ילדים ובני נוער להשתמט ממטלות לימודיות (Suanders et al., 2017).

ככלל, השימוש ברשתות חברתיות (בעיקר וואטסאפ, אינסטגרם, סנאפצ'אט וטיק טוק) נסק דרמטית מאז התפרצות הנגיף, ולא בכדי. הפלטפורמות האלו עוזרות לילדים ומתבגרים לשמור על קשר עם בני גילם, להכיר חברים חדשים ולהעצים את דימויים העצמי. אולם, בגלל כמות הזמן המושקעת ברשתות החברתיות, הם עתידים, לבין יתר הסכנות, לצרוך מידע שגוי ותכנים בלתי הולמים ולהיתקל בבריונות רשת.

לא זו בלבד, צריכה מוגזמת של כלים דיגיטליים עלולה להשפיע על ילדים ומתבגרים מבחינה נפשית ופיזית. ליתר פירוט, היא יכולה לשנות את דפוסי השינה והאכילה, לצמצם את הקשר עם העולם האמיתי ולשבש מיומנויות חברתיות. חמור מכך, היא עשויה לקבע תפיסות מסולפות ומעוותות של יחסים מיניים ולהטביע את הילדים בתגובות שליליות, הפצת שמועות וקבלת מסרים פוגעניים.

מנבאי התמכרות לאינטרנט

המדדים שעתידים לנבא סכנה יתרה להתמכרות לכלים דיגיטליים במהלך משבר הקורונה הם: גישה נרחבת לגאדג'טים (חֲפִיצים) ואמצעי מדיה מקוונים, מחסור במשאבי בידור אחרים, תלות באינטרנט כדי לתקשר עם העולם שבחוץ והורים שמשתמשים בעצמם באינטרנט במשך שעות ארוכות.

למען האמת, הורים רבים עברו בעצמם לעבודה מהבית, מבלים שעות מול המחשב (גם שלא לצרכי עבודה) ותלויים בעולם הדיגיטלי מבחינה משפחתית, חברתית, תרבותית, כלכלית, תקשורתית ובריאותית. באמצעות כך ובאופן עקיף, ההורים מעודדים את ילדיהם לפתח תלות במכשירים דיגיטליים, כאשר הן הורים והן ילדים נגררים להשתמש באינטרנט כמקום מפלט מטרדות היומיום.

אם לא די בכך, נדמה כי תעשיית שרותי הצפייה (Streaming) מנצלת את המשבר כדי להזמין ולמשוך ילדים ומתבגרים לראות סדרות שבנויות על צפיית רצף (Binge watching) כדי להפיג את השעמום (Dixit et al., 2020).

כיצד ניתן להתמודד עם ההתמכרות הדיגיטלית?

מאמר זה מציג תוכנית התערבות בשם ניקוי רעלים דיגיטלי (Digital detox) אותה יכולים להציג וליישם מורים, הורים, מתבגרים וילדים. המטרה היא להקנות לילדים כלים שיאפשרו להם לנהל את זמני המסך באופן מיטבי, ובאמצעות כך למנוע סכנות עתידיות. חשוב להבהיר, ניקוי רעלים זה אינו חותר להימנעות מוחלטת מכלים טכנולוגיים. אלא לעודד שימוש אינטרנטי בטוח, מדוד, מאוזן ומושכל באמצעות לימוד טכניקות והקניית מיומנויות.

צעדים למניעה ולטיפול

להורים, מורים, יועצים חינוכיים ומומחי בריאות תפקיד פרו-אקטיבי ומכריע בהגברת המודעות והמניעה של התמכרות ילדים ומתבגרים לאינטרנט. באמצעות רצף הפעולות המוצגות להלן, אפשר להגביר את המודעות, למנוע את הסכנות העתידיות של התמכרות לאינטרנט ואף לעודד ילדים ונערים לשתף פעולה עם התהליך.

● זהו וקבלו את הבעיה – המתבגרים צריכים להיות הראשונים לשים לב שהם משתמשים יותר מדי באינטרנט ולהרגיש בנוח לבקש עזרה מההורים. כידוע, ההכרה בכך שקיימת בעיה שמצריכה שינוי היא צעד ראשוני והכרחי לקראת שינוי התנהגותי.

● גלו את שורשי ההתמכרות – אטרקציות רבות כגון התראות קופצות וצלצולי רקע, בעיקר מרשתות חברתיות, עלולות להסית את תשומת הלב מפעולות שגרתיות. לכן, יש לזהות את הטריגרים האלו ולפעול לוויסותם (Kiraly et al., 2020).

● מדדו את זמני המסך – כימות השימוש היומי במסכים יכול לספק משוב, או אמת-מידה מדויקת, לגבי בעיית ההתמכרות. הורים יכולים לעודד את הילדים לבצע ניטור-עצמי ולמדוד את זמני המסך מדי יום בעזרת אפליקציות חינמיות, שעון או סטופר. חשוב לבדוק: כמה פעמים נוגע הילד במכשיר הסלולארי במהלך היום? כמה זמן הוא מבלה מול המסך? ומהם מרווחי הזמן בין שימוש לשימוש? התשובות לשאלות האלו יספקו פידבק לילדים, ואף יציבו בפניהם מראה.

● תזמנו את שעות המסך הגבלה מראש של זמני המסך הינה קריטית. מומלץ להורים לאסור שימוש במכשירים סלולאריים תחת התנאים הבאים:

1) בזמן כניסה לשירותים או למקלחת;

2) בזמן הארוחות המשפחתיות;

3) אחרי השעה שהוגדרה כשעת השינה;

4) מועדים שהוגדרו מראש כזמן איכות משפחתי.

בהקשר זה, מוטב להמיר את השימוש בסלולארי בפעילויות כיפיות חלופיות ולא יזיק להניח את המכשירים מעבר להישג יד. כפי שנאמר: "רחוק מהעין, רחוק מהלב".

● הבינו שאתם מודל לחיקוי – כאמור, ילדים מחקים את התנהגות הוריהם. לכן, חשוב מאוד לרסן את השימוש בסלולארי והבהייה באינטרנט. אם אתם בוחרים לגלוש באינטרנט כאשר הילד זקוק לתשומת לבכם, אל תתפלאו שהוא יברח למסכים כאשר אתם תבקשו ממנו דבר-מה.

● הפגינו איפוק בתגובה – הנטייה להשיב לכל מייל, התראה או הודעה בהקדם האפשרי הופכת להיות מוסכמה או ציפייה חברתית. על אחת כמה וכמה, בקרב מתבגרים מבעבעת תחושת ההחמצה ומתעצם הדחף לענות, לשתף ולהתעדכן. לכן, נסו להראות לילדים שאפשר לדחות את השימושים והסיפוקים האלו.

● העניקו תשומת לב אישית ועודדו קשרים אמיתיים – מתבגרים מבלים זמן רב ברשתות חברתיות בתקווה לקבל תשומת לב. הם רואים בכל חיבוב (Like) ותגובה מקור לאושר אמיתי. ברם, אין תחליף לאכפתיות וקשב אמיתיים. לכן, שוחחו עם הילד, בררו את מחשבותיו, החמיאו על התנהגותו ומראהו וציינו לשבח את הישגיו. שיחות עמוקות כאלו עשויות לגרום לו להבין את ההבדל בין אינטראקציות וירטואליות לבין מגע אנושי.

● ערבו את הילדים – ודאו כי הילד מכיר את הפוטנציאל המסוכן והפוגעני של שימוש-יתר באינטרנט. נהלו עמו שיחה כנה ופתוחה, דונו על מקרים עליהם שמעתם ונסו לתרום את הזווית שלכם לסוגיה.

● דעו לתגמל – לבסוף, זכרו כי הענקת פרס עבור התנהגות טובה הינה חשובה ביותר עבור הנכונות לשנות הרגלים.

רשימת המקורות

Dixit, A., Marthoenis, M., Arafat, S.M.Y., Sharma, P., Kar, S.K. (2020). Binge watching behavior during COVID-19 pandemic: A cross-sectional, cross-national online survey. Psychiatry Research, 289, 89-113

King, D.L., Delfabbro, P.H., Billieux, J. & Potenza, M.N. (2020). Problematic online gaming and the COVID-19 pandemic. Journal of Behavioral Addiction, 1-20

Király, O., Potenza, M.N., Stein, D.J., King, D.L., Hodgins, D.C., Saunders, J.B. (2020). Preventing problematic internet use during the COVID-19 pandemic: Consensus guidance. Comparative Psychiatry, 100, 152-180

Nebhinani, N. & Patnaik, K. (2018). Pathological internet use in children and adolescents: Problem statement and Preventive strategies. Journal of Indian Association of Child & Adolescent Mental Health, 14, 1-8

Saunders, J.B., Hao, W., Long, J., King, D.L., Mann, K. & Fauth-Bühler, M. (2017). Gaming

disorder: Its delineation as an important condition for diagnosis, management, and prevention. Journal of Behavioral Addiction, 6, 3, 271–279

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

Dixit, A., Marthoenis, M., Arafat, S.M.Y., Sharma, P., Kar, S.K. (2020). Binge watching behavior during COVID-19 pandemic: A cross-sectional, cross-national online survey. Psychiatry Research, 289, 89-113

King, D.L., Delfabbro, P.H., Billieux, J. & Potenza, M.N. (2020). Problematic online gaming and the COVID-19 pandemic. Journal of Behavioral Addiction, 1-20

Király, O., Potenza, M.N., Stein, D.J., King, D.L., Hodgins, D.C., Saunders, J.B. (2020). Preventing problematic internet use during the COVID-19 pandemic: Consensus guidance. Comparative Psychiatry, 100, 152-180

Nebhinani, N. & Patnaik, K. (2018). Pathological internet use in children and adolescents: Problem statement and Preventive strategies. Journal of Indian Association of Child & Adolescent Mental Health, 14, 1-8

Saunders, J.B., Hao, W., Long, J., King, D.L., Mann, K. & Fauth-Bühler, M. (2017). Gaming

disorder: Its delineation as an important condition for diagnosis, management, and prevention. Journal of Behavioral Addiction, 6, 3, 271–279

 

yyya