האם המגפה תוביל יותר אוניברסיטאות ומכללות להעניק נקודות זכות לקורסי Mooc? קורסרה דוחפת לכך

מילות מפתח: MOOC MOOCs קורסים מקוונים

Young, J. (2020). Will the pandemic lead more colleges to offer Credit for MOOCs? Coursera is pushing for it. EdSurge.com

עיקרי הדברים:

  • עשרות רבות של מוסדות אקדמיים החליטו להעניק נקודות זכות אקדמיות לסטודנטים שלמדו בקורסים המקוונים של Coursera
  • אחד מתוספי המפתח שמציעה הגרסה בתשלום הוא רכיבים שמגנים מפני רמאות והעתקות. שירותים אלה יוכלו לאפשר לאוניברסיטאות להעניק לסטודנטים שלהם נקודות זכות אקדמיות
  • קורסרה ופלטפורמות אחרות של MOOC התרחקו מקורסי נישה במדעי הרוח והן מתמקדות בקורסים שפונים לקהלים הגדולים ביותר, כאלה שמציעים מיומנויות ניתנות לשיווק כדוגמת תכנות
  • מכללות ואוניברסיטאות רבות לא השקיעו בהקמה של תוכניות מקוונות בשנים האחרונות, אפילו כאשר הביקוש להן גדל
  • תחום נוסף שהאקדמיה הזניחה הוא הכשרת עובדים, אבל נראה שגם זה עומד להשתנות במציאות החדשה
  • השאלה הגדולה היא אם המגפה תוביל לקבלה נרחבת יותר של מתן נקודות זכות אקדמיות על השתתפות בקורסים מקוונים, כלומר אילו סוגי לימודים ייחשבו כמזכים בתואר אקדמי?

כששני פרופסורים באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב הקימו את קורסרה (Coursera) ב-2012, הם התמקדו בבניית קורסים מקוונים חינמיים כדי להפיץ ברחבי העולם את ההוראה שניתנת באוניברסיטאות העילית. באותה תקופה אוכלוסיית היעד כללה אנשים שלא יכלו להגיע לקמפוסים רגילים, ומוסדות כמו סטנפורד לא גילו עניין רב אפילו בהוראה של הסטודנטים שלהם-עצמם בפורמט המקוון.

למאמר המלא באנגלית

לכל סיכומי המאמרים בנושא קורסי MOOC

ואולם המגפה אילצה את אותם מוסדות סלקטיביים לאמץ הוראה מקוונת במידה חסרת תקדים, ועכשיו בכל סוגי המכללות והאוניברסיטאות מלמדים באופן מקוון. קורסרה רואה בכך הזדמנות עסקית: למכור את הקורסים שפיתחה למכללות שירצו להשתמש בהם כחלק מקורסים המעניקים נקודות זכות אקדמיות לסטודנטים שלהם.

מאז מרץ 2020, איפשרה קורסרה לכל מוסד אקדמי לבקש גישה חופשית לתכני ספריית הקורסים שלה עבור כל הסטודנטים שלו (של המוסד), עם גרסה חינמית של מה שמכונה Coursera for Campus. אלפי קולג'ים נרשמו בתגובה לפרויקט, ו"עשרות רבות של מוסדות אקדמיים החליטו להעניק נקודות זכות אקדמיות לסטודנטים שלמדו בקורסים האלה" – כך לדברי ג'ף מאגיונקאלדה (Jeff Maggioncalda), מנכ"ל קורסרה שהוסיף: "אנחנו קצת כמו מחסן של קורסים".

"אני חושב שמוסדות לימוד אמריקאים תוהים 'למה אני צריך לעשות את כל זה בעצמי?'", אמר מאגיונקאלדה. "הם אומרים 'אני לא יכול לייצר כל כך הרבה תוכן מקוון. אני לא יכול לעמוד בקצב שבו הדברים משתנים. זהו סוג של שיתוף פעולה, כדאי לי להשתמש בקורסים האלה כחלק מתוכנית הלימודים שלי'. לכן אני מאמין שהחסמים מתחילים ליפול, ושמרצים מתחילים להבין שזה קשה מדי לעשות הכל בכוחות עצמם. אני עצמי הייתי רוצה להשתמש בחלק מהחומר שנוצר על-ידי מוסדות אחרים, שיוכל לסייע לי בהוראה המקוונת שאני מציע".

ספרייה של 4,000 קורסים

תוקפה של ההצעה להשתמש בקורסרה בחינם פג ב-30 בספטמבר 2020, אבל לאחר מכן הודיעה החברה כי תמשיך להציע גרסה מוגבלת בחינם. בנוסף לכך היא הציעה שירותים מיוחדים בתשלום למוסדות אקדמיים שירצו להשתמש בספריית קורסרה הכוללת יותר מ-4,000 קורסים.

אחד מתוספי המפתח שמציעה הגרסה בתשלום הוא רכיבים (features) שמגנים מפני רמאות והעתקות, ובכלל זה שימוש אינטגרטיבי בשירותים מקוונים של פיקוח בזמן אמת. שירותים אלה יוכלו לאפשר לאוניברסיטאות להעניק לסטודנטים שלהם נקודות זכות אקדמיות.

בכוחה של הגרסה בתשלום לאפשר למוסדות אקדמיים ליצור גרסאות פרטיות של הקורסים של קורסרה: המרצים במוסדות אלה יוכלו לשנות או להרחיב את הקורסים הללו באמצעות שימוש בכלים המיועדים לכך שתציע החברה.

מאז הופעתם של קורסי ה-MOOC, היו מרצים שהביעו חשש כי קורסים יהפכו למוצר ממוסחר ולעולם שבו קורסים שוברי-קופות של מרצים-כוכבים יחליפו את המגוון הקיים במערכת האקדמית בארה"ב. ואולם, מנכ"ל קורסרה סבור כי ההפך הוא הנכון: "הפלטפורמות הללו הן כלי מצוין להרחיב את המגוון. הן מצוינות בנישות, משום שגם אם יש רק אלף איש בכל העולם שמעוניינים בקורס על 'סוגיות מבניות בהדבקת בעץ לבוד', אז אף מוסד לא ייצור קורס מיוחד בשבילם. אבל אם יש לך גישה לקהל גלובלי, כן ישתלם ליצור קורס כזה".

זה נשמע טוב בתיאוריה, אבל במציאות קורסרה ופלטפורמות אחרות של MOOC התרחקו מקורסי נישה במדעי הרוח והן מתמקדות בקורסים שפונים לקהלים הגדולים ביותר, כאלה שמציעים מיומנויות ניתנות לשיווק כדוגמת תכנות.

edX, ארגון ללא כוונת רווח שהוקם על ידי האוניברסיטאות MIT והרווארד כדי להתחרות בקורסרה, הציע תוכנית חינמית דומה במרץ 2020 והעמיד את ספריית הקורסים שלו בחינם לרשות כל המוסדות האקדמיים.

"אנחנו מבחינים בשלושה שימושים נפוצים בקורסים של edX: הוספה של תוכן הקורס בידי מרצים שמסתגלים להוראה מרחוק; הצעה של קורסי בחירה ושאר אפשרויות במטרה לשמור על מעורבות הסטודנטים; ופיתוח מקצועי מרחוק של חברי סגל", אמור המייסד והמנכ"ל של edX, אנאנט אגראוואל (Anant Agarwal).

 

מילוי פערים

מכללות ואוניברסיטאות רבות לא השקיעו בהקמה של תוכניות מקוונות בשנים האחרונות, אפילו כאשר הביקוש להן גדל. אחת הסיבות לכך היא שמוסדות אקדמיים שמרניים חסרים "הון עודף" שניתן להפנותו להשקעה בפרויקטים מסוג זה.

עכשיו כשהקורונה הפכה את הלימודים המקוונים לחיוניים, מכללות ואוניברסיטאות מגלות נכונות רבה יותר להשתמש בספריות קורסים כמו אלה של קורסרה ושל edX.

תחום נוסף שהאקדמיה הזניחה הוא הכשרת עובדים, אבל נראה שגם זה עומד להשתנות במציאות החדשה.

השאלה הגדולה היא אם המגפה תוביל לקבלה נרחבת יותר של מתן נקודות זכות אקדמיות על השתתפות בקורסים מקוונים, כלומר אילו סוגי לימודים ייחשבו כמזכים בתואר אקדמי? כרגע הסטודנטים מתבדחים ואומרים שהם לומדים ב"אוניברסיטאות זום", בדיחה שיש בה גרעין גדול של אמת. ייתכן שהמציאות הזאת תיצור הזדמנויות להגדרות-מחדש של הלימודים גם לאחר שהמגפה תחלוף.

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya