מכל הגלויות: סביבה מוזיאלית בבית-ספר "פיק"א", פתח-תקווה

קרדיט: שוש דרור (מנהלת). כתבו: מורות שכבת ה', סימה בכר, צפרירה בלומנטל,
הנחיה: ניבה קפלן, רכזת תקשוב: רינת פרלמן
קרדיט:  מפקחת יישומי התקשוב, הגב' אתי סמואל, מחוז המרכז, משרד החינוך.
כתובת האתר: www.tik-tak.co.il/pika

המוזיאון הוירטואלי ההולך ונבנה

כתובת המאמר בעיתון התקשוב של מחוז המרכז במשרד החינוך

"מכל הגלויות", הוא מוזיאון שהוקם על ידי שכבת כיתות ה'. המוזיאון כולל חפצים שהובאו מבתי התלמידים. החפצים שהובאו למוזיאון הם חפצים שמאחוריהם סיפורים מאלפים, בעלי משמעות רגשית וערכית.
מוזיאונים כסביבות למידה, חקר וגילוי הם אבן פינה בחיים התרבותיים של ישראל, הם מקור ידע וסביבות עשירות וייחודיות, המתאימות ללמידה בדרך מעמיקה, מוחשית וחווייתית. (דוד קיסוס, אתר המוזיאונים, משרד החינוך).
בנוסף למפגש הבלתי אמצעי עם אוצרות תרבותיים, מסייע המוזיאון לפיתוח חוש אסטטי ומיומנויות של התבוננות והסקת מסקנות. (ד"ר מיכאל גרינצויג).
הלמידה מועצמת כאשר המוזיאון מתבסס על תערוכות שאוצרים התלמידים. הרלוונטיות, תחושת השייכות, הנכונות לחקור ולגלות סיפורים מאחורי החפצים, מיומנויות ארגון, שיום וקטלוג, כל אלה הופכים את המוזיאון למשמעותיים ביותר עבור התלמידים.

מטרות הקמתה של הסביבה המוזיאלית "מולדת בגלגל הזמן" בבית ספר פיק"א:

v  טיפוח לומד בעל זיקה למורשת התרבות הישראלית וערכיה
v  טיפוח מיומנויות לומד עצמאי בסביבה עשירה ומאתגרת
v  פיתוח מיומנויות חקר מידעני מתוקשב
v  חיזוק תחושת שייכות והזדהות עם בית הספר ומטרותיו

תהליך האוצרות והמידענות
הילדים בחרו אלו חפצים יביאו מבית הוריהם או קרוביהם. בתום מלאכת האיסוף החל תהליך המיון והשיום. החפצים מויינו לקבוצות כמו חפצי יודאיקה, מסמכים, תעודות, צילומים, תכשיטים, חפצי נוי, כלי בית, פריטי לבוש, מטבעות ושטרות-כסף ועוד.
לאחר מכן כתבו הילדים את סיפורם של החפצים. הם התבוננו בחפצים ושאלו שאלות, ראיינו את קרוביהם והשלימו את המידע בעזרת מקורות כתובים ואינטרנטיים. כך נכתבו סיפוריהם של הכפתן המרוקאי, המסבחה מעירק וספלי התה מאוזבקיסטן.
כחלק מתהליך הלמידה, בקרו התלמידים במוזיאון "מורשת יהדות בבל" שבו נחשפו למוצגים שונים ולמידע אודות חיי הקהילה היהודית בעירק. הביקור הרחיב את הידע של הילדים הן בתהליך האוצרות והן כסימולציה וכמידע לחקר הקהילה בעירק.

השוואה
המשך הפעילות התנהל בקבוצות למידה קטנות. הילדים ערכו השוואה בין החפצים הדומים מבחינת השימוש. מתוך ההשוואה הם למדו על אורח החיים של היהודים בארצות השונות, על הייחוד והמיוחד של כל עדה ועל המשותף ביניהן. התלמידים למדו על ההשפעה הסביבתית (תושבים מקומיים, תנאי אקלים ונוף טבעי) על העדות השונות.

הדרכה
המוזיאון החל לשמש כמקום עלייה לרגל של תלמידים ומבקרים בבית הספר. מתוך הצורך להסביר למבקרים, מונו מדריכים מקרב הילדים. בהדרכה, הילדים הציגו והסבירו את המטרות בהקמת המוזיאון את תהליכי האוצרות את דרכי הלמידה המגוונות שהמוזיאון והסביבה המתוקשבת ספקו.
לכל קבוצת חפצים מונה מדריך שספר על קבוצת החפצים בכלל ואת סיפור החפץ שלו, בפרט.

המוזיאון הוירטואלי
כדי לתעד ולשתף את התלמידים והקהילה, הילדים הקימו מוזיאון וירטואלי. צילמו את החפצים ולתמונות צירפו את סיפורי החפץ. המוצגים הועלו לאתר בית הספר.

פורום "סיפורי סבתא" ולמידה בעקבות...

בפורום זה הילדים וקרוביהם כותבים שירים וסיפורים מארץ המוצא שלהם. בעקבות סיפורי החפצים המשיכו התלמידים בחקר הקהילות היהודיות בארצות המוצא שלהם. הם נעזרו באינטרנט, בראיונות עם קרובי משפחה ובאטלס הגיאוגראפי. תוך כדי עבודה נתגלו לעיתים סתירות בין הסיפורים והמידע, סתירות שהילדים ניסו ליישב. התלמידים מזגו את חלקי המידע למידע חדש ובנו מצגות כדי להציגן בפני חבריהם.

על ההוראה/למידה

ההוראה והלמידה בסביבה המוזיאלית הייתה חוויתית מאד. הילדים היו שותפים בחיפוש ובהכנת חומרי הלמידה. דרך עבודה זו פיתחה אצל הילדים מיומנויות חקר שונות (שאילת שאלות, השוואה, הסקת מסקנות) ומיומנויות לומד עצמאי.
אופן ההוראה/למידה פיתח אצל הלומדים תחושת שייכות וקשר חזק למורשתם. חלק מהסיפורים סופרו לילדים בפעם הראשונה והנושא עלה על סדר היום המשפחתי. כמו כן, נוכחו הילדים לדעת שרב המאחד ביניהם למרות השוני בין העדות.
גם אנו, המורות נהנינו מחוויות היצירה וההתהוות של הסביבה המוזיאלית מההתרגשות סביב הסיפורים ומהוראה למידה מגוונת ושונה.


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מיועד לצפרירה. אם בילדותך גרת בחדרה. נא צרי קשר. בתודהדובי

    פורסמה ב 14/05/2011 ע״י דובי
    מה דעתך?
yyya