הילד והליקוי במערכת המגע
מאת: ג'רי מרקוביץ , עירית חגי
מילות מפתח:
בקובץ מימין - המאמר המלא + השלמות
ליקוי במערכת המגע מקשה על תפקודו של הילד בחיי היומיום ומשפיע על הקשר שלו עם הסביבה.
לילדים עם תסמונת של רגישות יתר יש סף התמודדות נמוך לגירויי מגע קל, או לגירויי מגע בלתי צפויים. תחושות רבות של מגע גורמות להם להרגיש אי נוחות, ולעיתים אף לחוות תחושת כאב, מה שגורם להם להיות פחות מרוכזים, כי אנרגיה רבה מושקעת בהגנה. הם מנסים למצוא תנוחה נוחה יותר, דבר הגורם להם להרבות בתנועה ויש המאבחנים אותם כחסרי שקט (מרקוביץ, 1993). לעיתים, עיבוד הגירוי בצורה לא נכונה גורם לילד להגיב לגירוי בצורה שונה מילד רגיל. למשל ילד שסף הגירוי שלו נמוך וקולט חיבוק יכול להגיב ברתיעה או אפילו בתוקפנות (חגי, 2005). אצל ילדים כאלה מבחינים ב: קשיי ריכוז, פעילות יתר, מתיחות, קושי לשבת ולגמור דבר שהחלו לעסוק בו, אימפולסיביות, שינויי פעולה רבים, תנועתיות ללא מטרה. או להיפך: פאסיביות עד כדי אדישות, חוסר השתתפות פעילה בנעשה וצפייה מהצד, הימנעות ממגע בצורה קיצונית.
לילדים עם תסמונת של רגישות יתר יש סף התמודדות נמוך לגירויי מגע קל, או לגירויי מגע בלתי צפויים. תחושות רבות של מגע גורמות להם להרגיש אי נוחות, ולעיתים אף לחוות תחושת כאב, מה שגורם להם להיות פחות מרוכזים, כי אנרגיה רבה מושקעת בהגנה. הם מנסים למצוא תנוחה נוחה יותר, דבר הגורם להם להרבות בתנועה ויש המאבחנים אותם כחסרי שקט (מרקוביץ, 1993). לעיתים, עיבוד הגירוי בצורה לא נכונה גורם לילד להגיב לגירוי בצורה שונה מילד רגיל. למשל ילד שסף הגירוי שלו נמוך וקולט חיבוק יכול להגיב ברתיעה או אפילו בתוקפנות (חגי, 2005). אצל ילדים כאלה מבחינים ב: קשיי ריכוז, פעילות יתר, מתיחות, קושי לשבת ולגמור דבר שהחלו לעסוק בו, אימפולסיביות, שינויי פעולה רבים, תנועתיות ללא מטרה. או להיפך: פאסיביות עד כדי אדישות, חוסר השתתפות פעילה בנעשה וצפייה מהצד, הימנעות ממגע בצורה קיצונית.
yyya
מעניין אבל איך קשור לחינוך? איך קשור להכשרת מורים? מה השלכות להוראה?