אינטליגנציות מרובות – יישום בבתי ספר בארץ ובעולם – תמונת מצב 2012


תפקידו של בית הספר לתת הזדמנות לכל התלמידים לפתח את האינטליגנציות השונות על ידי יצירת הזדמנויות התנסות בתחומי הידע השונים שבהם האינטליגנציות הללו פועלות. יש להדגיש שלדעת גרדנר, אין חפיפה בין מקצועות הלימוד והאינטליגנציות. לדוגמה: האינטליגנציה המרחבית פועלת הן בלימודי הגיאוגרפיה והן בענפי הספורט המצריכים התמצאות במרחב ו"קריאה נכונה של השדה" (בכדורסל, למשל, או בשחמט). עם זאת ,ברור שהספורט מבוסס על האינטליגנציה הגופנית-קינסתטית, בעוד שלימודי הגיאוגרפיה אינם מחייבים את הפעלתה.

בשנת 1997 התראיין פרופסור הווארד גרדנר על תיאוריית האינטליגנציות המרובות שלו, ויעקב הכט הביא לתשומת לבנו כי הראיון החשוב הועלה לאינטרנט וניתן לצפייה כיום .

עוד כותב יעקב הכט :
"חשוב לדעתי להבין שגרדנר מדבר על ריבוי אינטליגנציות והוא מציין שמונה. ולדעתי כל אינטליגנציה מתחלקת לאזורי חוזק וכל אזור חוזק מתחלק לנקודות חוזק - לדוגמה אינטליגנציה תנועתית איזור חוזק שלה יכול להיות כדור רגל, ובכדור רגל נקודת החוזק יכולה להיות הקפצת כדור על רגל אחת. ותהליך החינוכי מתחיל בניסיון לראות את נקודות החוזק של כל אדם. ועיקר העיקרים לא לשכוח שכל אחד מאיתנו הוא יחיד ומיוחד...ומטרה חשובה לתמוך בכל אחד מאיתנו לראות את היחודיות של האחר ולדעת לשתף פעולה עם האחר"
הראיון המצולם באינטרנט עם פרופסור הווארד גרדנר על ריבוי אינטליגנציות

Howard Gardner on Multiple Intelligences

תאוריית האינטליגנציות המרובות

 הצעות לשילוב וליישום בהוראה ( הווארד גרדנר)

מתיאוריה למעשה

אינטלגנציות מרובות ( המצגת נמצאת בטור המידע משמאל , "חומרים נוספים" )

אינטליגנציות מרובות בכיתה
תומאס ארמסטרונג
בספרו אינטליגנציות מרובות בכיתה מיישם ארמסטרונג את תיאוריית האינטליגנציות המרובות של הווארד גרדנר (ראו גרדנר, אינטליגנציות מרובות, הוצאת מכון ברנקו וייס, 996ו ) למצבי הוראה ולמידה בכיתה. הספר מלמד כיצד לאבחן את פרופיל האינטליגנציות של התלמידים בכיתה ולפתח אותן באמצעות שיעורים מותאמים. באופן זה הופכת התיאוריה של גרדנר על אודות האינטליגנציות האנושיות לכלי חינוכי פורה ורב עוצמה. תומס ארמסטרונג הוא מחברם של ספרים אחדים בתחום החינוך ומנהלו של המרכז "אימון יצירתי ע"ש ארמסטרונג" בקלוברדייל, קליפורניה. מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה מביא לידיעת הקורא העברי את מיטב התיאוריות העוסקות בטיפוח החשיבה ומקיים שורה של מסגרות חינוכיות שבהן הן מיושמות הלכה למעשה.
קישור

סקירת ביקורת טובה על הספר מאת שלמה יונה

אינטליגנציות מרובות - יישום

תיאורית "האינטלגנציות המרובות": התווית דרך לשיטות הוראה-למידה והערכה חלופית במוט"ב

טיפוח אינטליגנציות ומיצוי כישורים אישיים לתלמידי כיתות ב'-ו' בבית ספר "נופים", חיפה

תיאורית האינטליגנציות המרובות - יישומים בבתי ספר בארץ ובעולם

Lesson Plans that Reach the Multiple Intelligences

איך לבנות מערך שיעור לפי אינטליגנציות מרובות?

למידה בביה"ס דמוקרטי

מרחב חזותי אינטראקטיבי - מהפיזי לדיגיטלי
לאור השינויים שעברה התפישה בהוראה בכלל ובהוראת האמנות בפרט, ומתוך הכרה בצרכיו של הלומד, הן פדגוגית והן פיזית, הוקם בבית-ספר "בבלי ירושלמי", פרוייקט ייחודי- מרחב "אינטראקטיבי"- המשלב תצוגה פיזית ודיגיטלית של עשייה אמנותית פלסטית, דיגיטאלית ווירטואלית ובאוריינטציה אינטרדיסציפלינרית
המרכז מונחה על-ידי תיאוריית האינטליגנציות המרובות של הווארד גרדנר, בה לכל ילד אינטליגנציה מסוימת מפותחת יותר מאחרות ודרכה בוחר לבוא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר. הילד פועל עפ"י כישורו החזק ונטייתו הטבעית ובדרך בה נח לו לבוא לידי ביטוי אישי. דבר זה מחזק אותו ומביא לתוצאות המקסימליות בהתפתחותו האישית ותפקודו בחברה .

קישור

ביה"ס גילון במשגב מיישם הלכה למעשה ובאופן פעיל את גישת האינטלגנציות המרובות

תלמידי בי"ס "נחשונים" בבת-ים מיישמים הלכה למעשה את תיאורית האינטליגנציות המרובות של גארדנר במודל הבית ספרי "צמיחה אישית".
מודל "צמיחה אישית" מתבסס על תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גארדנר. לפיו צוות המורים בחר לפתח תחומי עניין שהם תחומי החוזק של התלמידים כפי שהתגלו בשחריות הבוקר, ופיתח מערך חוגי בחירה תואם עבור התלמידים.

בבית הספר ברנקו וייס בית שמש מחולקות הכיתות בחטיבת הביניים על-פי תחומים ייחודיים: ספורט ותנועה, טבע והסביבה, אמנות ומוסיקה ותיאטרון. בתחומים אלו ניתנת לתלמידים אפשרות ללמידה אחרת, למשל: לימוד אנגלית בעזרת מוסיקה ושירים, שיעורי בית דרך אמנות, או הצגת תיאטרון ועוד לפי בחירת הצוות ורצון התלמידים. ביצועים מסכמים של הפעילות בנוכחות הורים דרך מופע או תערוכה שמכינים התלמידים. מפגשים עם אנשי מקצוע מתחום האינטליגנציה (במאי, אדריכל נוף ,ספורטאי) וסיורים לפי כל תחום.
כל צוות בית הספר שותף ליישום התוכנית, בדגש על מחנכי כיתות ז' ו-ח' והמורים הדיסציפלינאריים וזאת בהנחיית רכזת שתפקידיה כוללים הנחיית השתלמות בנושא האינטליגנציות המרובות ואפיקי היישום שלה בבית הספר; מפגשים קבועים ועבודה ישירה מול צוות המורים של כיתות התכנית (מוסיקה, אמנות, תיאטרון, ספורט, מחול וטבע); עבודה מול הצוות הרחב של שכבות ז' ו-ח' ומציאת יישומים ושילובים בינתחומיים של התיאוריה במקומות נוספים בתכנית הלימודים בבית הספר; קביעת מערך עבודה מעשי בכיתות הכולל סיורים סדנאות, טיולים, מפגשים עם אנשי מקצוע וכו'.

הגיל הרך ויישם גישת האינטליגנציות המרובות

הערכה של תכניות לימודים לגיל הרך דרך עיניה של תיאורית האינטליגנציות

כיצד ניתן ליישם את גישת האינטילגנציות המרובות בביה"ס , ספר באנגלית , Becoming a Multiple Intelligences School [Paperback]


Implications of Multiple Intelligences Theory for Second Language


An Internet Based Multiple Intelligences Model for Teaching High School History 


הערכת התפתחות מקצועית של מורים באמצעות מודל האינטלגינציות המרובות של גרדנר
Using a Multiple Intelligences Assessment to Facilitate Teacher Development

יישומי תאוריית אינטליגנציות מרובות בבתי ספר בארה"ב :

Variations on a Theme—How Teachers Interpret MI Theory

Multiple Intelligences and Their Implementation in the Elementary School.

Oklahoma's Arts Program Develops Multiple Intelligences
The state's schools emphasize the arts through a network dedicated to nurturing creativity among students and teachers

Lima Senior High School of Multiple Intelligences

Differentiating Instruction using Multiple Intelligences in the Elementary School Classroom


Developing High School Multiple Intelligence Learning Centers: An Action Research Project in History


How MI Informs Teaching at New City School


יישום תיאוריית אינטליגנציות מרובות בבתי ספר במקומות אחרים בעולם

Implementing the theory of multiple intelligences in the junior secondary school

Implementation of Multiple Intelligences Supported Project-Based Learning in EFL/ESL Classrooms 
 


    לפריט זה התפרסמו 6 תגובות

    מעניין לדעת כיצד גישה זו רואה את הילד מעבר לביה"ס – אחה"צ שלו, המעגלים החברתיים שלו ועוד.
    בדרך כלל, בגישה זו , נשארים רק בכותלי ביה"ס ורק בתחום ההוראה.
    צר מדיי כאשר מדברים על אינטליגנציות, מולדות, של אדם.
    תודה רבה.

    פורסמה ב 09/06/2020 ע״י יואב קוסן

    אני מפמ"רית להוראת הערבית במגזר הדרוזי והצ'רקסי ומעוניינת בכל העדכונים של הפורטל של מכון מופ"ת

    פורסמה ב 14/02/2012 ע״י וופא מועדי

    אשמח לקבל הפנייה למחקרים שנעשו בתחום האינטלגנציות המרובות

    פורסמה ב 10/05/2016 ע״י אילנה

    שלום,אני מעוניינת להעביר פרוייקט בבית ספר של אנטלגציות מרובות, אשמח לרכוש את הספר…יש הדרכות שאני יכולה להיעזר בהם?תודה

    פורסמה ב 31/05/2017 ע״י מזי גורנו

    אני מעוניינת בספר וגם במאמרים שמדברים על נושא אינטליגנציה המרובות

    פורסמה ב 02/11/2017 ע״י חוגיראת אנתיסאר

    שלום חוגיראת,פורטל מס"ע אינו יכול לספק ספרים ומאמרים מלאים בכל המקרים.אנא פני לספרייה האקדמית במוסדך.בברכה,צוות הפורטל

    פורסמה ב 05/11/2017 ע״י צוות פורטל
    מה דעתך?
yyya