הטכנולוגיה בשירות התלמיד במוט"ב -הכנת ספרים דיגיטליים כתוצר לימודי משותף

מירי אייכלר  , בית יעקב אבות, אשדוד


העבודה הקבוצתית במוט" ב הינה מרכיב חשוב בתהליך הלמידה והיא מאפשרת להביא לידי ביטוי תכנים מדעיים, רעיונות מדעיים ומיומנויות חשיבה. במוט" ב תהליך יצירת המשימה הקבוצתית חשוב לא פחות מהתוצר עצמו.

המורה מירי אייכלר עבדה עם תלמידותיה על הכנת תוצר לימודי בדרך שונה היא בחרה להנחות את התלמידות להכין את התוצר הלימודי המשותף באמצעות תוכנות של עריכת ספרים דיגיטליים . התלמידות יכלו לבחור לערוך את התוצר הלימודי שלהם במבנה של ספר ילדים, אנציקלופדיה, ספר עלילתי לנוער וכדומה. בכל תוצר כזה הקפידה מירי אייכלר על הדיוק המדעי וכן שבתוך הסיפור שבחרו לספר התלמידות יבוא לידי ביטוי ידע מדעי שרכשו .

להלן דוגמאות לתוצרים שפיתחו התלמידות :

• סדרת ספרי ילדים שנקראת: " יודעים יותר על ... עם דזה ומזה". בסדרה זו כל קבוצה פיתחה ספר קומיקס לילדים שמלמד נושא אחר כמו אפקט החממה, "החור" באוזון, מחלות ועוד .

• ספר " חיים על משקל " שמבוסס על סיפורו של הסופר " חיים ולדר" ומתאים לנוער .

• ספר ילדים " הפלגה בלב ים " שמתאר בצורה ציורית היסחפות ע "י גורמי הסיכון למחלות לב - בספר הם מתוארים כשודדי ים מושחתים( וכמובן הסוף הטוב של תיקון הנזק ע " י קידום הבריאות באמצעים השונים .

כמורה חשה מירי אייכלר שדרך זו נותנת לתלמידות אפשרות להביע את עצמן בדרך יצירתית ולגלות כישורים שונים שלא תמיד באים לידי ביטוי במקצועות השונים. התלמידות החזקות נהנות להוכיח שהן מסוגלות להביע את כישוריהן בכיוון שונה וזה מרענן ומוסיף להן אתגר.

התלמידות המתקשות "מסתערות" על ההזדמנות להוכיח שהן יכולות להיות כמו החזקות ואפילו יותר. התלמידות נהנו ווהמורה קיבלה תגובות מאוד חיוביות מהסביבה הקרובה והרחוקה, בני משפחה שהתגייסו לאיסוף חומר רלוונטי, מורות למקצועות הבעה וספרות שהעירו והאירו, אנשי מקצוע כמו רופאים, דיאטניות ועוד. קשרים אלו תרמו רבות לפיתוח קשר מזווית לימודית מעריכה ובונה משני הכיוונים . אין ספק שהפקת תוצר לימודי משותף בדרך זו מהווה עניין ואתגר לתלמידות והתוצר מאוד מושך לעיין .

בהרצאתה בכנס מוט"ב 2012 התייחסה מירי אייכלר לתוכנות לעריכת ספרים דיגיטליים, והציגה דוגמאות של ספרים כאלו שהכינו התלמידות וכמו כן תיארה חוויות של הכנת הספרים מנקודת המבט של התלמידות.

הכנס הארצי התשיעי של מורי מוט"ב, יוני 2102

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya