מצב המורים במדינות OECD : "הכנת מורים להובלת השיפור ביפן ובסין : כל המורים משתתפים ב"לימודי שיעורים" סדירים בבתי הספר שלהם

מצב המורים במדינות OECD : "הכנת מורים להובלת השיפור ביפן כל המורים משתתפים ב"לימודי שיעורים" סדירים בבתי הספר שלהם" , הד החינוך , יוני 2012 , ע" 52-53 .

המסורת היפנית של "לימודי שיעורים", שבמסגרתם קבוצות של מורים סוקרות את השיעורים שלהן ובודקות איך לשפרם, בין השאר באמצעות ניתוח של טעויות תלמידים, היא אחד המנגנונים האפקטיביים ביותר לרפלקציה של מורים וכלי לשיפור מתמיד. משקיפים חיצוניים שצפו בכיתות החינוך היסודי ביפן הבחינו זה כבר בלמידה העקיבה והיסודית של מושגים מתמטיים ובדרך שבה המורים מובילים את הדיון ברעיונות מתמטיים נכונים ושגויים כאחד, כדי שהתלמידים יגבשו תפיסה איתנה של כל מושג. שיאם של לימודי השיעורים הללו, שמתבצעים בנפרד בכל מוסד ומוסד, מגיע לא פעם בצורת שיעורי מחקר פומביים נרחבים. כך למשל, כאשר מוסיפים נושא חדש לתכנית הלימודים הארצית, קבוצות של מורים וחוקרים סוקרות חומרי מחקר ותוכן ומזקקות רעיונות בכיתות המשמשות כיתות חלוץ (פיילוט) למשך שנה שלמה. בסוף השנה יש שיעור מחקר ציבורי, ומאות מורים, חוקרים וקובעי מדיניות יכולים לצפות בו מרחוק.

מסורת לימודי השיעור ביפן פירושה גם שהמורים היפנים אינם מלמדים לבדם. הם עובדים יחדיו באופן שיטתי לשיפור איכות השיעורים שהם מלמדים. כך, מורים אשר שיטותיהם מפגרות אחר המובילים יכולים לראות מהי הוראה טובה. כיוון שהמורים האחרים מכירים את עמיתיהם בעלי הביצועים הגרועים ואף דנים בעבודתם, המורים שביצועיהם נמוכים מקבלים תמריץ וגם כלים לשיפור. מבנה סגל ההוראה במזרח אסיה כולל אפשרויות הסמכה למורה רב אמן (מאסטר) ועלייה בסולם היוקרה והאחריות, ועל כן גם למורה הטוב משתלם להשתפר עוד יותר.

מורים בסין לומדים להיות חוקרי פעולה במסגרת פרקטיקה אפקטיבית. המורים הטובים ביותר תומכים במורים חדשים ועוזרים להם לשפר את איכות השיעורים.

רשויות החינוך במחוז שנגחאי שבסין מקפידות להקנות למורים לעתיד את המיומנויות הדרושות להם עבור מחקר פעולה, ושיטתם לשפר את מערכת החינוך לאורך זמן נסמכת על מחקר שמבצעים המורים עצמם. כמו בפינלנד (מסגרת 1.3), כל התלמידים בשנגחאי מצופים להפגין ביצועים גבוהים, והמורים מצופים להבטיח ששום תלמיד – ממש כך – לא יישאר מאחור. על כן חיוני שמורים יהיו מסוגלים לזהות תלמידים שרק מתחילים לחוות קושי, לאבחן את בעייתם ולהחזיק במיומנויות ובידע הדרושים כדי ליצור מאגר פתרונות גדול ועדכני מספיק עבור בעיות הביצועים שהבחינו בהן.

מורים בשנגחאי משתתפים לאורך הקריירה ב"קבוצות לימודי הוראה" העובדות לפי נושאים, לשם שיפור שוטף של ההוראה ברמה הבסיסית ביותר. המפגשים של לימודי ההוראה סדירים, ולעתים קרובות משתתפים בהם אנשי סגל נוספים, עוזרי מעבדה למשל, ומטרתם לתכנן מערכי שיעור מפורטים מאוד לנושאים מוגדרים שיילמדו בשבוע העוקב. תכנית השיעור משמשת לא רק להנחיית המורה במהלך השיעור, אלא גם לתיעוד ביצועיו המקצועיים. במהלך ההוראה עצמה מורים צופים זה בזה מעת לעת. כך לדוגמה, כאשר נכנס נושא חדש לתכנית הלימודים מורים חדשים עשויים לצפות במורים ותיקים יותר, כדי ללמוד מעמיתים בעלי ניסיון; מורים בכירים עשויים לצפות בהם למטרות חניכה ומנהל בית הספר עשוי לצפות במורים למטרות השגחה או כדי לעזור בהתפתחותם. מורים מתבקשים לעתים ללמד שיעורים לדוגמה, הנקראים שיעורים פומביים ומועברים מול קהל מורים גדול שצופה בהם ויכול להעיר את הערותיו.

הארגון המובנה הזה של ההוראה בשנגחאי משמש לא רק אמצעי ניהול; הוא גם במה חשובה לשדרוג מקצועי. מורים בשנגחאי מסוּוגים לארבע רמות המציינות את מעמדם המקצועי. קידום מרמה אחת לבאה אחריה דורש לא פעם יכולת לתת שיעורים לדוגמה, לתרום לקליטתם של מורים חדשים, לפרסם בכתבי עת על חינוך או הוראה וכן הלאה. משרדי המחוז מזהים לא פעם את המורים הטובים ביותר – כמשתקף בתהליכי הערכה – ופוטרים אותם מחובות הוראה מסוימות, כדי שיוכלו להרצות לעמיתים, ללמד שיעורים לדוגמה ולהנחות מורים אחרים במחוז ואף מחוצה לו. בתי ספר נבחרים מתבקשים לא פעם לנסות תכניות חדשות או קווי מדיניות לפני פרישׂתם הרחבה, והמורים הטובים ביותר במוסדות אלה מגויסים כחוקרים־עמיתים להערכת האפקטיביות של הפרקטיקות החדשות.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya