מהפיכת ספרי לימוד בקליפורניה ושיקולי הדעת של המורים

כבר בשנת הלימודים הקרובה יוכלו תלמידים בבתי הספר בקליפורניה ליהנות מספרים דיגיטאליים במתמטיקה ומדעים. מדינת קליפורניה הזמינה כבר לפני מספר חודשים קבוצה של מפתחי תוכן מומחים בנושאים אלה, כדי שיכינו את התכנים הנדרשים, אשר על-פי התוכנית ייכללו במסגרת תוכנית הלימודים של השנה הקרובה. אך קבוצת מומחים זו לא תסתפק בכך. אנשיה ישמשו כצוות מלווה, ויעדכנו את התכנים בהתאם להתפתחויות ולחידושים.
עתה מתברר כי אחד הסעיפים בתכנית החדשנית מאפשר למורים בקליפורניה לפתח בעצמם ספרי לימוד דיגיטאליים ע"י בחירת חומרי לימוד ושאלות מאתגרות שהם חושבים לצרף, בתנאי שעונים על תכנית הלימודים. גישה זו המותירה למורים חופש פעולה רב יותר בבחינת חומרי הלימוד היא ללא ספק מהפך לא מבוטל בהתפתחות המקצועית של המורים בקליפורניה. אמנם המהפך בקליפורניה נועד ביסודו לחסוך עלויות, אך לדעת מומחי חינוך בארה"ב המהפך  שיזם מושל המדינה ב2009  ישביח בסופו של דבר את כוח ההוראה שם . מורים יוכלו להתארגן בקבוצות או בצוותים ולפתח בצוות את ספרי הלימוד הדיגיטאליים. בסופו של דבר הבחירה היא של המורים ושל הנהלת בית הספר בכפיפות להנחיית קבוצת מומחים מלווה. לגבי חלק מהמורים יש בכך עול נוסף, אך יש לא מעט מורים בקליפורניה אשר חופש הבחירה שניתן להם יכול להגביר את המוטיבציה שלהם בצורה מאד משמעותית. אחת הבעיות הגדולות של ספרי הלימוד הרגילים היא בעיית העדכון וחלק יוצא לאור רק אחת לשש שנים. המורים יוכלו לבחור תכנים בהתאם לרמת הכיתה כל עוד הם עומדים בסטנדרטים החינוכיים הנדרשים ויותר מכך הם יוכלו לעדכן בעצמם את ספרי הלימוד הדיגיטאליים. כלומר, להוסיף תכנים המשקפים בעיה נתונה שהתעוררה בשנה האחרונה בהתאם לתכנית הלימוד. את מקורות המידע הם יוכלו למצוא באינטרנט או במאגרי מידע ולהוסיף דוגמאות מעודכנות בספר הדיגיטאלי המותאם להוראה השנה בכיתה.
גם במדינת טקסס נעשה מהלך דומה המאפשר למחוזות החינוך ולבתי הספר להחליף את ספרי הלימוד המודפסים לספרי לימוד דיגיטאליים אך שם לא ניתן חופש פעולה למורים להציע בעצמם מבחר של חומרי לימוד מקובצים וערוכים כספרי לימוד מעודכנים. המורים בקליפורניה יוכלו בהמשך לפתח בפועל סביבת לימודים מותאמת (Personalize) מותאמת באופן ייחודי ללומדים שלהם. לא ברור כרגע כמה מורים יחליטו להתמודד עם אתגר זה, אך מורים בעלי תחושת מחויבות ומצוינות בבתי הספר לא יוותרו על הזדמנות זו.
 
ראה גם:
 
 
 
 
Designing a useful and usable tool to strengthen educational communities of practice
 
  Leila Pehkonen, University of Helsinki, Finland

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    המהפכה מתרחשת גם בישראל – כבר מתחילת שנה"ל הבאה גרסאות דיגיטאליות של מיטב ספרי הלימוד של מטח על תשתית כותר. – -החודש תושלם העלאה לרשת של מרבית ספרי הלימוד מבית מטח לכיתות ה-יב. הספרים נמצאים באתר "כותר ספרי לימוד" http://www.school.kotar.co.il והם נגישים במהדורה דיגיטלית בסביבה מתוקשבת ומתקדמת. בתי הספר אשר ילמדו בשנת הלימודים תש"ע בעזרת ספרי הלימוד של מטח יקבלו גישה חינם למהדורה הדיגיטלית, ובכך תהיה למורים ולתלמידים סביבת הוראה ולמידה מהחדשניות בעולם.

    פורסמה ב 12/07/2009 ע״י זנד גדעון
    מה דעתך?
yyya