הדרך החכמה להשתמש באייפדים בכיתה: זה לא לגבי אפליקציות חינוכיות ומשחקים

Lisa Guernsey. "The Smart Way to Use iPads in the Classroom: It’s not about the games or educational apps." Monday, April 15, 2013.



בחודש האחרון נפלה בזכות  כותבת המאמר הזדמנות נדירה לבקר בבית ספר בציריך שבשווייץ.

המחברת ביקרה בכתריסר כיתות ב- Zurich International School, בית ספר פרטי המשרת את הגולים ואת המהגרים דוברי האנגלית שהעבודה שלהם הביאה אותם לעיר הזו שליד הרי האלפים.

בית הספר המכונה ZIS רכש 600 מכשירי אייפד – מכשיר אחד לכל תלמיד בכיתות א'-ח', וגם מכשירים עבור המורים בגן הילדים ובגן חובה כדי שישתמשו בו עם הילדים בקבוצות קטנות.

לבית הספר בשוויץ יש הבנה בלתי קונבנציונאלית לגבי המטרה של שילוב האייפד בהוראה ובלמידה. המורים לא היו מעוניינים ביישומים דמויי משחק ובאנימציות.

במקום זאת, הטאבלטים יועדו לשמש כמצלמות וידאו, כמכשירי הקלטה ומחברות מולטימדיה עבור יצירות של תלמידים.

המורים התעניינו איך מכשירי האייפד יכולים לתפוס ולבטא רגעים שסיפרו וביטאו סיפורים לגבי החוויות של התלמידים שלהם בבית הספר.

במקום התמקדות במה שיוצא מהאייפד, הם התמקדו במה שנכנס לתוכו.

בוקר אחד, המחברת צפתה בתלמידי כיתה א' המקבלים הערכות לגבי הבנתם לגבי "מערכות".

לצורך כך, לא נעשה שימוש במבחן בכתב.

במקום זאת, המורה ביקשה מהתלמידים להביא דוגמאות של מערכת ולהקליט וידאו של עצמם מסבירים מדוע הבחירה שלהם מייצגת מערכת.

ילדה בכיתה ציירה תמונות של אנשים הבודקים ספרי ספריה. בעזרת הדרכה טכנית מהעוזר שישב לצדה, ושימוש ביישום הנקרא Explain Everything, היא החלה לארגן את הציורים בתרשים זרימה דיגיטלי, תוך הוספת חיצים בין הציורים שלה את מדפי הספרים, את דלפק ההשאלה, ציור של הספר בבית, ושל ספר המוחזר לספריה.
מספר רגעים לאחר מכן, היא ישבה בשקט בפינה, לחצה על כפתור ההקלטה והסבירה כל ציור בקול.

סם רוס (Sam Ross), מורה לכיתה ב' בבית הספר ZIS, רואה את הפוטנציאל בכך. הוא טוען כי זה עוזר לצפות בהקלטות שנעשו על ידי ילדים קטנים ועל ידי לומדי השפה האנגלית – תלמידים שייתכן ולא ידברו רבות בכיתה אבל יכולים להראות למידה עמוקה כאשר הם מתבקשים לראיין זה את זה או להקליט את מה שהם יודעים.

בבית הספר ZIS, לכל תלמיד יש בלוג, או במקרה של ילדים צעירים יותר, תלקיט-פורטפוליו דיגיטלי שהמורים תחזקו.

תלקיטים אלה איפשרו למורים וכן להורים ולתלמידים לסקור עבודה מסוימת ולצפות מחדש ברגעים המדגימים כיצד הילדים התקדמו במשך השנה.

החשיפה הפומבית הראשונה של האייפד, שהחלה בתחילת שנת הלימודים, הושקה רק לאחר שמארק דילוורת (Mark Dilworth), המנהל של הטכנולוגיה החינוכית, התייעץ עם צוותים של מורים בכל כיתה כדי לקבוע למה הם זקוקים.

לפני שהתלמידים קיבלו את הטאבלטים שלהם, המורים התנסו במכשירי הוידאו ובחרו את היישומים המתאימים.

כל מכשיר של תלמיד מציג את אותם יישומים – שכולם הורדו למכשיר על ידי צוות טכנולוגיית המידע.

רוב היישומים באייפדים של תלמידי הכיתות הנמוכות מכוונים ליצירת רעיונות ולהבעתם. בנוסף ליישום Explain Everything, יישומים אלה כוללים את MyStory, iMovie, Animation HD, Google Earth, Book Creator, Show Me, Brushes ו – Comic Life.

הרעיון של שימוש באייפד כדי לגרום ללמידה המתוקשבת להיות נראית אינו חף מקשיים.

למרות שמדברים על כך שהילדים הם "ילידים דיגיטליים" שיכולים לנווט באייפדים עוד לפני שהם לומדים ללכת, הוראת ילדים ליצור סרטוני וידאו אינה קלה.

כאשר המחברת צפתה בתלמידי כיתה א' משלימים את ההערכה שלהם לגבי מערכות, סרטוני הוידאו של ילדה אחת לא נשמרו בתחילה – בעיה טכנית שנפתרה רק כאשר המורה ישב לצדה וסייע לה.

כאן  נשאלת  השאלה העקרונית האם המורים בבתי הספר האמריקאיים  ( וגם בישראל ) יהיו מסוגלים לפנות זמן לכך כאשר מופעל עליהם לחץ לסיים את יחידת הלימוד או להכין את תלמידיהם למבחנים הארציים?

לפני עשור, לארי קובן (Larry Cuban ) מאוניברסיטת סטנפורד (Stanford) ציין שהמחשבים היקרים בכיתה ניצבים כאבן שאין לה הופכים.

המחברת טוענת כי הלקח שניתן ללמוד מבית הספר ZIS הוא שעלינו להבטיח שיש לנו מורים שמבינים כיצד לעזור לתלמידים ללמוד מהטכנולוגיה לפני שמבזבזים כסף רב על רכישת אייפד.


קישור למאמר באנגלית

ראה גם : טאבלטים בבתי ספר – תמונת מצב , אפריל 2013

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya