פילוסופיה לילדים כתנועה חינוכית חברתית: פרספקטיבה גלובלית

Jennifer Glaser. "Philosophy for Children as a Social Educational Movement: A Global Perspective"


"פילוסופיה לילדים" (Philosophy for Children), שפותחה לראשונה בשנות השבעים של המאה העשרים על ידי מתיו ליפמן (Matthew Lipman) ואן שארפ (Ann Sharp), מתורגלת כיום ביותר מ-80 מדינות וב-40 שפות.
מה שהחל כיוזמה חינוכית מקומית צמח ל"תנועה חינוכית חברתית" בינלאומית המכירה בכוחו של החינוך כמכשיר לשינוי חברתי.

הצגה זו תציג את ה"פילוסופיה לילדים", את ההנחות שלה, המחויבויות והפרקטיקות שלה, ותתייחס לאופן שבו האוריינטציה החינוכית הזו מעורבת בשינוי חברתי מהפרספקטיבה הגלובלית.

מאפיין מרכזי של ה"פילוסופיה לילדים" הוא הטרנספורמציה של הכיתות ל"קהילות של חקירה פילוסופית" (Communities of Philosophical Inquiry).
פרקטיקה פדגוגית זו מבוססת על הפילוסופיה החינוכית של דיואי (Dewey) ועל הפסיכולוגיה ההתפתחותית של ויגוצקי (Vygotsky).

"קהילה של חקירה" היא מרחב לצורך שקילה ודיון שבו חשיבה ביקורתית, תשומת לב, יצירתיות ושיתוף פעולה אינם "נלמדים" אלא מודגמים, כך שהם הופכים במשך הזמן לחלק מהאתוס התרבותי קולקטיבי המופנם כמעלות מוסריות ואפיסטמיות.

מבחינה בינלאומית, "פילוסופיה לילדים" מאומצת כדי לקדם מגוון של מטרות חינוכיות, החל בפיתוח של חשיבה ביקורתית (המובנת כיכולת לעשיית שיפוטים הגיוניים), לחינוך לקראת אזרחות מעורבת, לחינוך לסובלנות ולהפחתת האלימות, וחשוב במיוחד, כצורה של חינוך שמעצימה את הילדים על ידי פיתוח היכולות הקוגניטיבית, החברתית והאסתטית שלהם כאשר הם מבקשים להבין את ההתנסות שלהם בעולם.


קישור לתקציר המאמר באנגלית מתוך תכנית הכנס הששי הבינלאומי בהכשרת מורים

ראה גם:
פרופ' אן שארפ: פילוסופיה עם ילדים מעודדת אמפתיה וסובלנות


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    שלום רב.אשמח לקבל עדכונים וחומרים לעבודה עם ילדים בדילאים 8-12

    פורסמה ב 06/07/2015 ע״י להב דורית
    מה דעתך?
yyya