מדידת עומס קוגניטיבי בנוכחות וידאו לימודי: לקראת מתודולוגיה רב-מודאלית
Kruger, Jan-Louis; Doherty, Stephen. Measuring cognitive load in the presence of educational video: Towards a multimodal methodology. Australasian Journal of Educational Technology, 2016, Vol. 32 Issue 6, p19-31.
השימוש בווידאו התבסס היטב בחינוך, החל מקורסים מסורתיים ועד לקורסים של למידה משולבת וקורסים מקוונים. הוא גדל הן במגוון היישומים שלו הן בתכניו. אולם, וידאו לימודי מעין זה אינו נגיש במלואו לכל הסטודנטים, בייחוד לאלה הזקוקים לתמיכה ויזואלית נוספת או לסטודנטים הלומדים בשפה זרה.
כתוביות מייצגות פתרון ייחודי לחסמים אלה של שפה ושל נגישות, אולם השפעתן של כתוביות על עומס קוגניטיבי בסביבה רב-מודאלית מורכבת ועשירה כזו טרם נקבעה. עומס קוגניטיבי הוא מושג נבנה (construct) מורכב ומדידתו באמצעות שיטות בודדות, עקיפות וחד-ממדיות היא מגבלה מתודולוגית חמורה.
בהתבסס על עבודה קודמת ממספר דיסציפלינות, מאמר זה מבקש לבסס מתודולוגיה רב-מודאלית למדידה של עומס קוגניטיבי בנוכחות וידאו לימודי. המחברים מראים כיצד מתודולוגיה זו, עם עידון, מאפשרת להם לקבוע את האפקטיביות של הכתוביות כתומכות למידה בהקשרים חינוכיים. מתודולוגיה זו מאפשרת גם לנתח את ההשפעה של טכנולוגיות מולטימדיה אחרות ללמידה על העומס הקוגניטיבי.
ראו גם:
ההשפעות של סוגי הרצאות שונות בווידאו על תשומת הלב, על הרגש, על העומס הקוגניטיבי ועל הביצוע בלמידה