שיעור חונכות כמנוף לצמיחה אישית ואמצעי למניעת אלימות
מאת: דניאלה אלקון חורי מחנכת כיתה ו ומובילת ניסוי החונכות.
ספינת הדגל של ביה"ס הניסויי הפתוח בחיפה היא תכנית התנהגות חברתית : "ילדים מלמדים ילדים במפגש תרבויות לשון ותקשורת", בה ילדים מלמדים ילדים, בה כל ילד וילדה חונכים ילד קטן מהם ונחנכים ע"י ילד גדול מהם שעה קבועה פעם בשבוע. תלמידים ומורים משמשים כבוררים מגשרים ויועצים בסיטואציות חברתיות, בה ילדים משמים כעוזרי הוראה בכיתות בשיעורים השונים
כל כיתות בית הספר משתתפות בניסוי החינוכי הייחודי – פעם בשבוע יש לכל כיתה (מגן ועד כיתה ו') שיעור חונכות ובו כיתה בוגרת חונכת כיתה צעירה ממנה. כל תלמיד חונך כ- 2-1 תלמידים.
התכנון, הביצוע והתוצר של מפגש החונכות הוא באחריות הבלעדית של החונך, כאשר יש מורה שמלווה את הכיתות בזמן השיעור ובנוסף מתקיים שיעור "חונכות עיונית" עם מחנך הכיתה על מנת להעלות רעיונות, הצעות ולבדוק בעיות ביחד.
שיעור חונכות הוא הזדמנות לכל תלמיד למצות את הפוטנציאל האישי שלו :
- לבדוק את כושר המנהיגות, באילו תחומים אני טוב ומצליח, מה אני יכול לתרום מעצמי ומה עלי לשפר.
- שכלול היכולת המילולית – איך אני מסביר את הפעילות שתכננתי לחניך שלי ?
- פיתוח הדמיון ויצירתיות – איך לחשוב ולתכנן מידי שבוע פעילות שתעניין את החניך ואיך לא לחזור על עצמי ולחדש.
כישורי חיים רבים אשר נדרשים לפעולה בעולמנו מיושמים במפגש :
- אחריות אישית : החניך מחכה ומצפה למפגש וחשוב שזה יצליח. – האם דרוש ארגון של חומרים מראש?, מה קורה אם אני שוכח להכין פעילות לחונכות? מה קורה אם אני חולה או החניך חולה?
- ארגון הזמן: תכנון מראש, לתכנן פעילות שתמלא את כל השיעור, וכו'.
- התמודדות עצמאית בזמן אמת – התמודדות עם חניך יותר צעיר שנדרש לשתף פעולה.
- פיתוח מיומנויות של תקשורת בין-אישית.
- ועוד …
מגוון הכישורים האישיים והחברתיים, המנטליים והרגשיים היינו רחב ותאור קצר זה לא יכול לבטא את האושר והעושר הנובעים מהמפגש השבועי בחונכות עבור החונך והחניך כאחד !
ההצלחות הרבות של הניסוי מקבלות את ביטוין גם בתחום הפרט וגם בתחום כלל בית הספר.
יש יצירה של קשרים חברתיים בין – גיליים, התייחסות אישית, משחקים משותפים בהפסקות וגם אחרי פעילות בית הספר, עזרה הדדית ועוד - "הרי איך אפשר להרביץ או לקלל ילד אחר אחרי שעשינו יחד חונכות?"
המגע האישי והישיר בין כל ילדי בית הספר יוצר הרמוניה ואווירה רגועה של הדדיות המונעת כמעט לחלוטין מקרים של אלימות.
העובדה שכל בית הספר שותף ומעורב בעשייה תורמת רבות לאווירה של כבוד הדדי תוך הגשמה אישית.
ראה גם :
הערכה עצמית בביה"ס הניסויי הפתוח בחיפה
על העקרונות הפדגוגיים המנחים של ביה"ס הניסויי הפתוח בחיפה
הבלוג של מנהלת ביה"ס אריאלה
המשוב של אריאלה לצוות פורים , 2011