שימוש במפות חשיבה לשיפור הבנת מטפורות וניבים אצל ילדים לקויי למידה

 מירב חנש ונירה משעל, אוניברסיטת בר-אילן
מקור וקרדיט : כנס אוריינות ושפה , יולי 2010 , האגודה לאוריינות ושפה בשיתוף עם החוג ללקויות למידה , אוניברסיטת חיפה , 2010 .
מעוט של מחקרים בחן את היכולות המטפוריות של ילדים עם לקויות למידה. מטרת המחקר הנוכחי היא להציג את הפער הקיים בהבנת מטפורות וניבים בין תלמידים לקויי למידה (ל"ל) לבין תלמידים תקינים ולהציג תכנית התערבות לצמצום הפער. אוכלוסיית המחקר כללה 60 תלמידים ל"ל, ללא לקות שפתית, ו–60 תלמידים בעלי התפתחות תקינה בכיתות ה'-ו'. ראשית הראנו שקיים פער משמעותי בהבנת השפה הפיגורטיבית בין תלמידים ל"ל לבין התקינים. בהמשך, קבוצה אחת של ל"ל עברה תוכנית התערבות להבנת מטפורות וניבים, קבוצה שנייה למדה את המטפורות ע"י שינון, וקבוצה השלישית לא עברה כל התערבות. בתוכנית ההתערבות בשני מפגשים שניתנה ע"י החוקרת, התלמידים קיבלו מפות חשיבה שסייעו להם למצוא מושגים משותפים לצירוף המטפורי ע"י כתיבת אסוציאציות. ל"ל שעברו התערבות ושינון, שיפרו את הבנת ניבים והמטפורות (שראו בהתערבות) אולם רק קבוצת ההתערבות הגיעה לרמתם של התלמידים התקינים בהבנת מטפורות וניבים שלא נחשפו להם בהתערבות. לתוצאות חשיבות בפיתוח תכנית התערבות לשיפור ההבנה של השפה הפיגורטיבית באוכלוסיות מתקשות.

    לפריט זה התפרסמו 19 תגובות

    אשמח לקבל את המאמר במלואו,
    במסגרת למידה של תואר שני של חינוך מיוחד.
    הקורס הנלמד שפה פיגורטיבית.
    בברכה, סמדר סבח
    ת.ז. 033819756
    טלפון: 0507579979

    פורסמה ב 17/12/2019 ע״י סמדר סבח

    אשמח לקבל את המאמר המלא. תודה

    פורסמה ב 15/05/2017 ע״י ש. ה

    אשמח לקבל גישה למאמר המלא לצורך כתיבת עבודה הקשורה לנושא. תודה רבה

    פורסמה ב 04/09/2016 ע״י יעקב גולדמן

    אנא שלחו לי את המאמר, הוא חיוני לי לצורך כתיבת עבודה (אציין את המקור בעז"ה).תודה.

    פורסמה ב 07/08/2016 ע״י הדס לוי

    האם אוכל לקבל את המאמר לקריאה?

    פורסמה ב 09/04/2016 ע״י דוד ליאת

    מעוניינת לקבל את המאמר למייל לקריאה. רב תודות על השיתוף

    פורסמה ב 20/09/2014 ע״י אלין אב

    אני עוסקת בטיפול תלמידים עם ל"ל, אשמח לקבל את המאמר השלם

    פורסמה ב 24/12/2013 ע״י שרה ברזניץ

    אנא שילחו לי במייל את המאמר במלואו או שתאמרו לי היכן אני עשויה למצוא אותו תודה

    פורסמה ב 21/08/2013 ע״י יעל בלום

    אודה לכם אם תשלחו את המאמר/ מחקר לתיבת הדואר שלי.

    פורסמה ב 19/08/2013 ע״י אילנה קפלן

    נא למחוק את התגובית הנושאת את שמי. אינני מעוניינת ששמי יופיע שם.עד כה לא הצלחתי להגיע למאמר השלם. אודה לכם אם תשלחו לי אותו במייל.

    פורסמה ב 12/03/2013 ע״י היאס חנה

    שלום טל, אני עוסקת בjחקר המוח ובנירופדגוגיה. אשמח להיות איתך בקשר ולשמוע על אסטרטגיות למידה בכיתה. יעלbadini1@zahav.net.il

    פורסמה ב 24/11/2012 ע״י יעל עדיני

    לצערי הקישור שננתם לא מאפשר כניסה למאמר המלא אלא רק לתקציר.

    פורסמה ב 24/11/2012 ע״י טל לביא

    מחקר מעניין. אשמח לקרוא את המאמר המלאbadini1@zahav.net.ilתודה

    פורסמה ב 23/11/2012 ע״י יעל עדיני

    אשמח לקבל את המאמר המלא לצורך מחקר

    פורסמה ב 21/11/2012 ע״י חנה היאס

    אשמח לקבל את המאמר כולו לצורך הדרכת מורים.

    פורסמה ב 30/10/2012 ע״י אילנה טבת

    אשמח מאוד לקבל את המאמר. אני עוסקת בהכשרת מורים בתחום אסטרטגיות למידה בכיתה.

    פורסמה ב 20/10/2012 ע״י טל לביא

    אשמח לקבל את המאמר המלא לשם עבודה בנושא המטאפורות

    פורסמה ב 15/02/2012 ע״י חוה

    אני רוצה לקרוא את המאמר כי יש לי עבודה בקורס זה

    פורסמה ב 05/08/2011 ע״י שמוט סחר

    מעוניינת לקרוא את המחקר . היכן אני יכולה לקרוא אותו?תודה

    פורסמה ב 14/05/2011 ע״י נעמי הדרי
    מה דעתך?
yyya